Värmepumpar
jasu50: Helt riktigt denna tid på året är det bara att "gilla läget" vad gäller att det kan bli för varmt. Bästa tid för injustering är senhöst/vinter då utetemperaturen inte ser ut som en bergochdalbana. :cool: GT1 är framledning på IVT så du har nog kollat rätt, men du bör se 2 värden det ena ska vara faktisk framledning och det andra börvärdet (dvs beräknad kurvtemperatur). Det kan
smurfen72: Finns ju även större Nibe vilket är en modernare vp med mera utrustning.
Pärran: Ang motion för säkerhetsventiler så var jag på en utryckning för ngt år sedan där utalarmeringen var i stil med "explosion/gasutsläpp villa". När vi kom fram så var hela villan fylld av ånga och det visade sig att termostat/överhettningsskydd hade fallerat i kombination med att säkerhetsventilen satt fast. Vill dock minnas att det var ett antal klämringskopplingar som gled isär och
apanoladotcom: Ja, det känner jag till och det är inställt att ske var sjunde dag. Det här är dock något annat för det sker konstant sedan fyra-fem dagar.
Anonymiserad 137805: Är det en luft luft? Hur ser i så fall fjärrkontrollen ut? Om det är en luft vatten hur ser då innedelen ut
AndersS: Glömde i mitt tidigare inlägg skriva att det var med underhållsinställning som llvp rullat under vintern. Den har inte haft några problem med is under den vintern som var vid de tillfällen som vi var på besök.
slurppe99: Har sett att det nu finns llvp med solljussensor. Är det något att ha? Om det nu är en förbättring varför har då inte en central tempgivare utrustats med sådan lösning då det ofta blir en fördröjning i sådana system. Tempgivaren slår ändå av när värmen har kommit upp i inställd temperatur och vinsten på en llvp borde vara försumbar eller?:confused:
BerraSWE: Min CTC shunt råkade också fastna tidigare av någon anledning, nu reglerar min CTC shunt atuomatiskt efter att installatören varit här. Han tog helt sonika loss själva shuntstycket och satte tillbaka den igen, vred upp den på max och ställde in tempen på pannan, efter en halvtimma hade det satt ställt in sig på rätt läge. Det tickande ljudet kan ju dock vara ett tecken på att något
Josth: Säkerhetsventilen kan börja läcka av minsta lilla smuts i värmebäraren. Ofta går den att få att hålla tätt igen genom att upprepade gånger testa/vrida säkerhetventilen så smutsen sköljs bort. Sedan fylla på lite vatten till 1 bar tryck igen. Har även sett att det finns säkerhetsventil 2 bar istället för 1,5 bar. Min teori är att elpatronen är så kraftig (9kW) att den på
Fotografen: Bygga över hålet är naturligtvis lite av en nödlösning men jag skule köra på alt 2, kollektorslangarna kan behöva bytas imorrn eller om 20 år...
Omikr0n: Det låter som att elleverantören har vänt på faserna till ditt hus. Du bör kontakta nätägaren för att se vad som har hänt, alternativt ber du en elektriker byta plats på någon av faserna. Då blir det rätt fasordning.
StefanFr: Kollade åldern på bergvärmepumpen, 7½år. Den med medföljande försäkringen gällde 6år och någon förlängning är inte gjord. Kollade med hemförsäkringen och det var inga problem, ingen avskrivning första 5åren och sedan 8% per påbörjat år vilket ger mig 3år (24%). Kontaktade mitt Nibe serviceombud som kom samma dag innan lunch och mätte kompressorn och kom fram till samma sak
Anonymiserad 137805: En Mitsubishi HEAVY det är grejer det
pelle242: [citat] Det är dock samma värmepump i båda fallen och man får samma resultat. Det beror i första hand på tomten vad man väljer.
Josth: Kanske är det lättare att få svar på www.varmepumpsforum.com under forumet och frånluftsvärmepumpar och IVT. IVT 490 har i alla fall NTC-givare med 4,7 kohm vid +25 grader.
Jonas786: Hej Igår fick min Nibe360P FLP frispel. Den lät jättekonstigt så jag kikade på den. Temperatur vv var då över 80 grader, cirkulationen till golvvärmeslingorna verkade inte funka och strax efter blev det HP-Larm. Efter lite letande på google hittade jag hur man återställde detta och startade om. Mixtrade med trycket i golvslingorna och fick igång detta flöde. Kan varit luft som
Anonymiserad 137805: I Holland säljer de kompressorer för 835/st som passar
smurfen72: Om du har för kallt i rummet kan det löna sig att byta men annars är det ingen ide de andra rummen kräver ju ändå samma höga framledning om du inte tänker byta där också.
vogs: Detta hände mig imorse, temperaturbegränsare och kontakt steg 1 .. härlig lördag! Hur slutade det för dig Gilgo?
cpalm: [citat] Det är fullt möjligt. Först med en inverterstyrd pump i energimyndighetens test borde jag kanske skrivit.
uffe-123: Tackar för svaren det blir väll att man får be någon firma titta till den.
roland53: Har du kollat kylmedienivån? Kolla om det bubblar i synglaset när kompressorn har varit i drift > 5 min- Om det fortfarande bubblar så måste du fylla på mer kylmedie. Ring kyltekniker.
Apuman: Ah! Tack Anders! Har snackat med dem och de skulle återkomma... Har inte hört något på 2v... Vet inte riktigt om jag känner mig helt trygg med dem men ska kolla igen.
smurfen72: En genom strömnings värmare är inget rimligt val i en vanlig villa just pga att dom kräver för kraftiga säkringar. Jag skulle kolla upp varför vp lämnar så lite vv och tar så lång tid på sig att återladda och skulle allt vara ok vilket låter konstigt är en elberedare i serie med vp beredaren en rimligt lösning.