2 962 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Aggresivt vatten + värmepump
Flvp 1 höll 8år innan pora i vvb
Flvp 2 höll 10 mån innan pora i vvb
Nibe 360/ nibe f370.
Skadan är inte reparerbar=totalhaveri
Mitt vatten har förhöjd salt samt kalk halt. Men inte extremt! Vi dricker vattnet utan problem och alla andra maskiner så som disk/tvätt, blandare fungerar u.a.
Vid första haveriet hjälpte hemförsäkringen till delvis.
Nu bör det vara garantiärende, men nibe slår ifrån sej, Hävdar att vattnet är problemet.
I nibes installations anvisningar för vp finns inget skrivet om vattenprov, det står heller ingenting i garantivillkoren om vattenkvalitén.
Jag har talat med flera rörmokare och alla är eniga om att detta måste röra sej om fabrikationsfel. Vattnet kan omöjligt vara så aggresivt att det ska fräta hål på mindre än 10 månader.
Det är heller ingen av dom många installatörer jag talat med som tagit vattenprov innan en installation av vp.
Pumparna följer ju ofta med i ett nyhus köp..
Så nu undrar jag om det finns fler som råkat ut för något liknande??
Flvp 2 höll 10 mån innan pora i vvb
Nibe 360/ nibe f370.
Skadan är inte reparerbar=totalhaveri
Mitt vatten har förhöjd salt samt kalk halt. Men inte extremt! Vi dricker vattnet utan problem och alla andra maskiner så som disk/tvätt, blandare fungerar u.a.
Vid första haveriet hjälpte hemförsäkringen till delvis.
Nu bör det vara garantiärende, men nibe slår ifrån sej, Hävdar att vattnet är problemet.
I nibes installations anvisningar för vp finns inget skrivet om vattenprov, det står heller ingenting i garantivillkoren om vattenkvalitén.
Jag har talat med flera rörmokare och alla är eniga om att detta måste röra sej om fabrikationsfel. Vattnet kan omöjligt vara så aggresivt att det ska fräta hål på mindre än 10 månader.
Det är heller ingen av dom många installatörer jag talat med som tagit vattenprov innan en installation av vp.
Pumparna följer ju ofta med i ett nyhus köp..
Så nu undrar jag om det finns fler som råkat ut för något liknande??
Tack för välkomnandet.
Precis, jag hängde upp en extern vvb bredvid pumpen provisoriskt.
Är dock lite orolig för vad som händer när vattnet dunstar bort i vvb'n i pumpen, om den kan ta skada på något sätt.
Alltihop känns riktigt surt just nu.
Positivt är ju att radiatordelen fungerar än så länge..
Precis, jag hängde upp en extern vvb bredvid pumpen provisoriskt.
Är dock lite orolig för vad som händer när vattnet dunstar bort i vvb'n i pumpen, om den kan ta skada på något sätt.
Alltihop känns riktigt surt just nu.
Positivt är ju att radiatordelen fungerar än så länge..
Exomant beredarna på 70-talet hade samma bekymmer höll ett år eller två.
De hade EU-panelen på utsidan istf insticks element.
Bara för att de skulle hålla för kalkhaltigt vatten
Nu visar drog sig att de i stället fick porer i svetsfogarna!
Vilket berodde på felaktigheter i svets processen.
De hade EU-panelen på utsidan istf insticks element.
Bara för att de skulle hålla för kalkhaltigt vatten
Nu visar drog sig att de i stället fick porer i svetsfogarna!
Vilket berodde på felaktigheter i svets processen.
Att den bara höll 10 mån och flera yrkesmän kommer till slutsatsen att det måste vara fabrikationsfel borde det inte vara någon tvekan om garantiärende. Stå på er för att få den utbytt!
Finns också en del info på Värmepumpsforum, t.ex.:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54744.msg566083#msg566083
Finns också en del info på Värmepumpsforum, t.ex.:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=54744.msg566083#msg566083
Redigerat:
Klicka här för att svara