F
Fred vom Jupiter: Provat en sådan och märkte ingen effekt alls. Luften som kom ut kändes lika varm som resten av rummet.
2 svar · 5,4k läst
S
smurfen72: Hur kall brine får du normalt brukar det ju endast bli nån minus. Jag kör en wilo stratos nånting till brine och den tål minus grader kommer dock inte ihåg hur många. Kolla på ebay helt andra priser där.
1 svar · 2,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jag erkänner att jag var rejält ute och cyklade. Vet inte riktigt var jag fick mina förvirrade idéer ifrån, kanske tänkte jag på de luftfuktare man hade förr för att pyjamaspappret i skrivarrummet inte skulle kinka i matrisskrivarna. Ber om ursäkt :o
16 svar · 11,9k läst
roland53
roland53: Jag har f.n fastigheter med grundvattenvärme och andra fastigheter med ytjordvärme. Om jag haft de geologiska förutsättningarna dvs grunt berg så hade jag nog ändå valt i denna ordning; 1. Ytjordvärme om jag har tomtytan - förhållandevis billig förläggning av kollektor och bekymmerslös drift. 2. Bergvärme om jag inte har tomtytan men har grunt berg. Samma som ytjordvärme fast på
18 svar · 10,5k läst
S
smurfen72: Borde funka bra men inomhus ska rördragningen vara av metall eller brand skyddas.
1 svar · 2,1k läst
S
smurfen72: Eftersom man brukar klara sig bra med den medföljande plast byttan gissar jag att du kan välja det minsta exp kärl du hittar det är inte många grader kb varierer under året.
1 svar · 1,5k läst
C
Chrille2010: Det var ju ett tag sen så jag minns inte så noga. Jag vet att rörkillen körde en service där även kollade de typiska felen vid hp-larm. Han pumpade upp trycket och kollade filter. Vi öppnade alla termostater. Då funkade det bra men vi fick ett larm till som jag bara resettade. Sen dess lugnt. Inget bra svar alltså. Mvh Christian
9 svar · 12,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Då kan man väl knappast kalla det bergvärme? Låter snarare som någon maskerad (Åsnen)sjövärme :) Varför lägger han inte ut slangarna i sjön i stället?
5 svar · 10,1k läst
S
smurfen72: Med så lågt energibehov behövs inte djup/dyr borra framförallt inte i kombination med vent återvinning en Nibe 750 Kostar ca 65000 kr en bergvärme vp finns från ca 40000 kr + frånlufts modul ca 12000 kr då har man 130000 kr kvar jämfört med 750 till borran så man får nog lägga dit en slant för borran får man nog för mellan 30-40000 kr + några tusen extra för brine
5 svar · 4,4k läst
stilofunk
stilofunk: Det stämmer jag såg fel, det är 0,7 bar, (inte 0,5 bar) vilket räcker, men du kan fylla upp till 1 Bar som den röda visaren är inställd på.
6 svar · 10,3k läst
·
V
vvs facit: God kväll detgåråtöl. Till en sån Fastighet skulle jag rekomendera en Thermia solid/robust 33 kw med en elpanna på 12 kw som spets. Borrhålen .. 3*230 m Aktivt, En sån här lösning bör ha en Tank att jobba emot ,, Har man ett 55/45 system och räknar 6500 kwh på varmvatten blir besparingen nästan 89000 kwh. spetsköp från elpannan är 890kwh VVS F
2 svar · 3,2k läst
S
smurfen72: Vp kommer att starta om (oftast) framledningen blir för låg men på en tex en Nibe 1245 är det enkelt att montera extra termostat som bryter bort värmedriften från vp vid tex en viss temp i spisen däremot kommer inte vp gilla om den får in för hett vatten. En tank gärna med nån typ av skikt plåt eller liknande på tex 500 liter gör att både vp samt kamin får bättre drift.
22 svar · 8,8k läst
·
S
smurfen72: Jag skulle börja med att installera en innegivare den kan ju även gasa om det blir lite under temp.
1 svar · 3,8k läst
·
mexitegel
mexitegel: Stämmer som lordi skriver, att bara ställa ner maxtempen får till följd att du får ett för varmt golv. System 2 kan därmed aldrig få ett högre börvärde än system 1.
2 svar · 2,4k läst
M
MSjöström: Tack för era svar! Vi har nu valt att gå vidare med denna offerten, har förstått att den är helt ok! :-) Göra själva vågar jag mig inte på - kan inte VVS över huvud taget! :wow:
10 svar · 2,8k läst
S
smurfen72: Går att styra start stopp av vp med en microbrytare på shunten som vid helt öppen shunt tillåts starta vp och stoppar vid stängd shunt ev med extra tidsfördröjning samma brytare kan även styra elpatron vie ett tidrelä på tex 3 timmars fördröjning.
3 svar · 4,0k läst
·
S
smurfen72: Tror inte sirius har växelventil den är troligtvis av Dx typ och har en slinga med köldmedia som ligger i acktanken och värmer tanken på så sätt har jag för mig. Det bör finnas nån inställning för min temp i acktanken som vp ska hålla när vp går för värme blir antagligen tanken riktigt het i toppen så då räcker vv bra ändå
4 svar · 3,4k läst
·
J
Josth: Även Fujitsu ASYG 09 LECAN eller 12 LECAN kan vara bra alternativ, särskilt om innerdelen måste placeras där det är trångt om utrymmet.
6 svar · 2,6k läst
bax
bax: Billig i drift eller billig i anskaffningskostnad? Vad ska du göra i verkstan? Snickra, skruva i bilar eller vad?
6 svar · 2,4k läst
A
AndersS: Blir det för varmt i något rum ska du helst begränsa med en fast strypning, helst på utgående om det går. Har gjort så i vårt sovrum. Har alla termostater fullt öppna. När vårsolen börjar värma dagtid så sänker jag den totala tempen som pumpen styr mot, vintertid är det 20 grader och sedan sänkning till 18 grader. Då ger pumpen lite dagtid när solen värmer men värmer på
5 svar · 3,5k läst
S
smurfen72: Vilken temp vp klarar beror på vilket energibehov huset har du kan säkert få 25 grader inne vid nollan men den klarar kanske inte 20 grader vid -20 ute.
1 svar · 1,9k läst
S
Samothsor: Vi har ett enplanshus med radiatorer, elpanna.
10 svar · 2,6k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Har du varit och tittat hos någon granne? För om aggregatet sitter upp och ner påverkar det inte luftflödet i sig, fläktar fungerar lika bra på alla håll. Har du luftriktning åt höger eller vänster? (Sitter cirkulationsintaget till vänster eller höger) Du har nog något annat fel i anläggningen, har du en kunnig granne så ta hjälp av denne.
7 svar · 4,9k läst
S
smurfen72: Ventilen ska vara öppen dvs spaken åt andra hållet. Vp larmar inte men det kan bli lite fel i brine slangen kärlet är ett expansions kärl som ska ta upp ev variationer i nivå pga temp ändringar.
112 svar · 32,3k läst
·
S
Anonymiserad 137805: Ja då gick det ju bra!
18 svar · 5,4k läst
·
S
smurfen72: Ctc har en tank som är uppdelad i två delar med skiktplåt har jag för mig. Stopa cirkulation genom radiatorerna ställ in en högre mintemp i undre pannan så får du troligtvis varmt i poolen men du kanske måste blockera elpatron några dagar tills tempen stiger.
43 svar · 54,9k läst
·
simpa81
simpa81: Har haft kontakt med IVT nu på morgonen, de kommer ut och byter växelventilen. Var tydligen ett känt fel på dessa pumpar att denna typ av växelventil ofta kärvar ihop. Så de kommer och byter den utan kostnad, mot en ny av en annan typ!
5 svar · 5,7k läst
·
L
lordi: Det bör/skall sitta ett smutsfilter på returen från värmesystemet. Kolla så inte detta har satt igen.
8 svar · 6,5k läst
Oldboy
Oldboy: Gott. Hoppas det löser sig då. Det lär du kanske inte märka förrän nästa vinter, men ändå.
8 svar · 2,1k läst
WaldenWoods
WaldenWoods: Tack alla för bra tips i den här tråden. Det landade i följande: - en tilluftsventil vid golvet - en frånsluftsventil strax under innertaket, försedd med badrumsfläkt (dock ej fuktstyrd) - en luft-luft-värmepump som komplement Eller, tja, utrustningen är på plats i alla fall, men regleras än så länge manuellt. Återstår alltså att programmera styrningen så att det funkar bra vid
18 svar · 8,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.