Hej!

Har en nibe 1125-6 Bergvärmepump som inte riktigt fungerar som jag tycker den borde!

Lite förutsättningar:
Installerad -09, 140kvm oisolerat stenhus ca 50-60cm tjocka väggar, Källare, Treglasfönster, 13 gamla radiatorer.

Problemet ligger i att det är 15-16 grader i huset! Elementen blir varma och är luftade alla och jag har fullt öppet på dem.
Har krånglat en massa fram och tillbaka men hittar inte någon lösning, däremot finns en sak jag hänger upp mig på! Att VB-fram inte når högre än 41-42 grader, inom parentesen vill den ha 46-47 grader vid -3 grader, spelar ingen roll om ja har tillsatsvärmen inkopplad eller inte vb-fram max är ställt på 55 grader. Känns som det är nåt som inte stämmer där? Ställer ja upp CP blir dessutom Vb-fram ännu lägre, runt 38-39 grader. Just nu står de på Första läget. Skillnad mellan VB-Fram och retur blir ca 7-8 grader då ja kör CP på första läget men höjer jag detta blir det ca 4-5 graders skillnad.
I min desperation kollade jag genom att tappa ur vatten ur luftningen på ett element att det vattnet höll en temperatur av ca 33 grader, vet inte hur exakt detta blir men en fingervisning iaf, skulle ju isåfall betyda ett tapp på ca 6-7 grader nerifrån pumpen och upp. Någon som får nån reflektion över det jag skriver eller om vad som kan vara felet, förutom att de e kass isolering?

Med tillsatsen aktiv borde den nå framledningens börvärde är du säker på att elpatron slår till ?

smurfen72 skrev:
Med tillsatsen aktiv borde den nå framledningens börvärde är du säker på att elpatron slår till ?
Jo det tycker ju jag med! Lampan indikerar att den fungerar iaf. När den ska till att värma varmvattnet har den inget problem med att dundra upp i 50-52 grader på vb.fram. Förstår inte riktigt vad som kan vara fel!

Om du kollar på framlednings tempen när elpatron går i så ska den öka nån grad. Det sitter troligtvis nått överhettnings skydd i elpatron som kan ha löst ut kolla i manualen vart det sitter och återställ troligtvis märker inte styren om inte elpatron går i om den löst ut. Att tempen blir högre vid vv beredning är helt rätt men effekten räcker inte för att höja tempen lika mycket på radiatorerna.

smurfen72 skrev:
Om du kollar på framlednings tempen när elpatron går i så ska den öka nån grad. Det sitter troligtvis nått överhettnings skydd i elpatron som kan ha löst ut kolla i manualen vart det sitter och återställ troligtvis märker inte styren om inte elpatron går i om den löst ut. Att tempen blir högre vid vv beredning är helt rätt men effekten räcker inte för att höja tempen lika mycket på radiatorerna.
Fick igång elpatronen och som du säger arbetar den långsamt upp temperaturen. Men vad kommer detta kosta mig om den står å går när det är under -2 grader jämt? Är den inte på 9kw? Isåfall är de ju som att ha eluppvärmt i princip!

Hur har det varit tidigare vintrar, har det blivit varmt då?
I mina öron så låter det som att huset och radiatorsystemet inte är helt anpassat till BVP.
Om man behöver så pass hög framledningstemperstur vid -5grader i Örebro trakten och ändå inte får det varmt inne måste något vara fel dimensionerat, exempel att radiatorerna har alldeles för dålig effekt.
Med 13st radiatorer på 140kvm så bör det inte vara några problem med att få varmt och skönt, så länge de har väl tilltagen effekt.

Går kompressorn hela tiden?

Elpatronen går i olika effektsteg beroende på hur stor underskottet är gissar jag.

Jag tror det är optimistiskt att tro att 6kw räcker för att värma ett oisolerat hus på 140kvm. Hur har det funkat tidigare år?

Jag skulle kolla att tempdiffen på elementsidan håller lämplig storlek.

LMartin skrev:
Fick igång elpatronen och som du säger arbetar den långsamt upp temperaturen. Men vad kommer detta kosta mig om den står å går när det är under -2 grader jämt? Är den inte på 9kw? Isåfall är de ju som att ha eluppvärmt i princip!
Tror att första steget på elpatron är på 3 kw och den ligger troligtvis inte i hela tiden men om du behöver elspets vid -2 så är vp underdimensionerad om allt övrigt är ok. En 6 kw vp till ett dåligt isolerat sten hus på 140 m2 är nog i minsta laget gissar jag men elspetsen blir troligtvis ingen katastrof ändå. Jag tycker du ska kolla så att alla radiatorer blir varma och så att det skiljer några grader mellan övre delen resp undre delen av radiatorn. Kolla även vad ingående kb resp utgående kb ligger på när kompressorn går. 46 grader framledning är inte så bra tror att din vp klarar en retur på max 48 grader och där finns det risk att du hamnar vid riktig kyla.

smurfen72 skrev:
Tror att första steget på elpatron är på 3 kw och den ligger troligtvis inte i hela tiden men om du behöver elspets vid -2 så är vp underdimensionerad om allt övrigt är ok. En 6 kw vp till ett dåligt isolerat sten hus på 140 m2 är nog i minsta laget gissar jag men elspetsen blir troligtvis ingen katastrof ändå. Jag tycker du ska kolla så att alla radiatorer blir varma och så att det skiljer några grader mellan övre delen resp undre delen av radiatorn. Kolla även vad ingående kb resp utgående kb ligger på när kompressorn går. 46 grader framledning är inte så bra tror att din vp klarar en retur på max 48 grader och där finns det risk att du hamnar vid riktig kyla.
Skulle med tro det är en underdimensionerad pump! Har kollat radiatorerna och de skiljer uppe och nere på allihopa, Ingående kb står på 50 och utgående med! Antar en sensor är trasig där? Är det något som kan påverka övriga värmepumpen?

Första vintern ja bor här så har inget att jämföra med! Dock satt det tidigare en vedpanna så kan ju vara så att elementen är anpassade efter det, så optimalt är det ju inte! Hur kollar man tempdiffen på elementen? Ir termometer eller? Antar då alla ska va lika varma och sen skilja nån grad som det gör uppe och nere?

Vad styr framledningstemperaturen? Har inställt på Kurva 10 och 0 på vredet på framsidan av pumpen, vilket det ska vara enligt manualen, då får ja den framledningstemperaturen.

Det är troligt du får justera ner kurvan när vp jobbar som den är tänkt med eltillskott aktiverat så når framledningen upp till börvärde och vi kan hoppas du får för varmt inne så du måste sänka kurvan. Inkommande kb på 50 grader verkar skumt är troligtvis en felande givare vilket är vanligt men vp brukar inte tillåta så hög inkommande temp och borde larma eller ev stoppa men den funktion kanske inte finns på din vp ?

Skiljer det sig uppe och nere har du väl för dåligt tryck också?

Jag har lite samma problem med VP när det blir riktigt kallt. Tror systemet är underdimensionerat av den tidigare ägaren. I mitt hus är elementen underdimensionerade i och med att man har kört typ ved/koks och olja historiskt med väldigt hög framledning. Ditt hus hade antagligen mått bra av annat värmesystem då säljarnas kalkyler inte passar den typen av hus ....

Tvärtom borde detta vara det perfekta bergvärmehuset..... Men kanske har man chansat på att gamla element skulle funka när dom egentligen skulle behöva dimensioneras för en mycket lägre framledningstemperatur.....

• Gilla
HasselS
  • Laddar…
Kan för lite om det egentligen. Hjälper en gammal dam som har en 1225-5 på 90 kvm och 9 g.a element och nytt i tvättstugan. Tycker att kurvor etc är för krångligt och inte satt mig in i det. De som har låg framledningstemp rekommenderas till golvvärme eller att man kompletterar med element med fläkt. Dessa är dyra. Det har då dykt upp alternativ med datorfläktar som man ska sätta under elementen för att få fart på värmen. Det finns även en billigare variant från ett litet företag i där man ska lägga fläktpaket ovanpå elementet som då suger upp luften bakom elmentet för ca 400 kr. Dessa ska dels spara värmen då de höjer tempen i rummen och kan var värt att prova. Sedan vet jag inte om vanliga varmvattnet kan påverka så du kan få varmare eller lägre elförbrukning. Istället för 55 grader kan du ställa ner den och höja tempen till 55 en gång om dagen eller senast var 14,e dag. Hon fick sin nerställd till 42 grader av servicekillen och höjning var 14:e dag. Hon tycker att varmvattnet blev för lågt.

Kanske idé att kolla att det finns tillräckligt med kylmedia. Om det bubblar i synglaset när kompressorn varit i drift > 5 min så har du förmodligen för lite och behöver fylla på.
VP tappar snabbt i effekt när kylmedia nivån är för låg.

Finns inget som tyder på att radiatorerna skulle orsaka felet misstänker att vp är lite för klen helt enkelt inte alls ovanlig på en lite äldre installation och troligtvis blir inte elspetsen så hög ändå.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.