Hej

hörde en kommentar om att "det gäller att maximera återvinningen om man har FTX ventilation"..

har detta ( samt fjärrvärme)och och har ingen aning om hur man gör detta. Litar på att entreprenören installerat den korrekt. Fick dock fram manualen och hittar följande kapitel:

Ventilationsanläggningen ger god luftkvalitet i bostaden, och bidrar i liten grad till uppvärmning eller kylning av rumstemperaturen. Likväl kan det vara önskvärt att reglera tilluftlufttemperaturen. Vrid menyväljaren och justera tilluftstemperaturen upp/ned efter önskemål. Temperaturen kan ställas i 5 steg (12-22°C, i steg om 2,5°C vid aktiverad värmare och 15- 19°C i steg om 1°C vid avaktiverad värmare). Tom symbol innebär ”Sommardrift” (se nedan under Automatisk ”Sommardrift”) Bekräfta .

Bäst energi- och ventilationseffektivitet uppnås vid låg tillufttemperatur.

Mitt system står i normalläge. Rekommenderar ni att man skruvar ner tilluftstemperaturen även under vintertid för att få maximal återvinning?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Accepterar du att tilluften som kommer genom takdonen har lite lägre temp? Det _kan_ upplevas som kallras.
Om detta inte är ett problem så kan du ställa ned tilluftstemp, detta ger inte större/bättre återvinning men gör att tillskottsvärmen inte slår på så ofta.

Försök klara det utan eftervärmare om det går för jag antar att du betalar mindre för fjärrvärmen än för elen per kwh.

carax skrev:
Rekommenderar ni att man skruvar ner tilluftstemperaturen även under vintertid för att få maximal återvinning?
Självklart! Eller varför inte stänga av den helt?

Som Smurfen skriver så är säkert fjärrvärmen lite billigare.

Jag har ingen möjlighet till värmetillskott i min FTX, och har aldrig saknat det heller.

Man återvinner inget mera med avstängd eftervärmare men man spar mera eftersom fjärrvärmen bör vara billigare.

Själv har jag ett heru 130, den reglerar själv varvtalet på växlaren för att ge optimal återvinning.

Jag vet inte hur ditt aggregat fungerar, men det borde vara så smart byggt att det gör lika, så länge det är en roterande vvx såklart..

Har kört på lägre nivå i en vecka nu.. Märker inga kallras alls ... Vad drar era aggregat per månad?

Om du avaktiverar värmaren finns det ingen risk att den går på. Välj sedan max temperatur så att aggregatet siktar på att återvinna maximalt för att försöka nå 19 grader på tilluften.

Väljer man sommarläge kommer inte aggregatet att starta rotorn för att återvinna värme. Däremot startar den rotorn om uteluften är varmare än frånluften för att hålla kylan kvar i huset.

carax skrev:
Har kört på lägre nivå i en vecka nu.. Märker inga kallras alls ... Vad drar era aggregat per månad?
Nu har jag inte en roterande utan en motströms-FTX.
Jag mätte några dagar och mätaren (enkel Clas Ohlson) visade löjligt låga 15W för de två fläktarna.
Om det stämmer vet jag inte. Det är EC-motorer i fläktarna som alltså är elektroniskt styrda, och mätaren kanske inte ger rättvisande resultat.
Men det är nog inte så fel ändå. Manualen säger 18 - 20 Watt för 100 m3/h och jag kör min på 80 m3/h.
Elförbrukningen (och förmodligen ljudet) stiger brant om man ökar flödet.

11 kWh/månad = 15 kr. Billigt för att få frisk varm tilluft :)

PAF skrev:
Om du avaktiverar värmaren finns det ingen risk att den går på. Välj sedan max temperatur så att aggregatet siktar på att återvinna maximalt för att försöka nå 19 grader på tilluften.
Hur gör jag detta?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.