Det här har jag klurat på ett tag. Vad betyder I2t i sammanhanget? Går sällan eller aldrig över 50%.

Från min Nibe 1150 inverterpump.

Screen Shot 2014-02-12 at 8.07.37.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle tänka mig att det är nuläget av ett fiktivt "motorskydd", dvs en termisk modell som matas med strömvärmeintegralen i2t. Tripnivån någonstans runt 100%, efterliknar de klassiska bimetallerna.

Skulle kanske haft en annan benämning på värdet, finns det ingen beskrivning i dokun?

Manualen säger bara att det är "kompressorbelastningen".

Prova sök på i2t på Google verkar vara nån typ av långtids överlast skydd.

Ja, hmm, det verkar som om invertern håller koll på I2t för att skydda kompressorn.

Det finns ju en hel del parametrar att skruva på, så det är nog ingen dum idé att hålla koll på belastningen.

Screen Shot 2014-02-12 at 18.55.32.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Motor och kompressor är ju i princip samma sak i sin kapsling. Och säkert klent dimensionerad, inte avsedd att lastas hårt längre tider så det är nog rimligt med den övervakningen.

Bra mycket roligare styr på äldre inverters på nya 1255 finns inte många parametrar att justera Ivt x11/x15 hade också många parametrar tillgängliga för användaren och den modellen är ju också nerlagd. Men Ivt kommer säkert med efterföljare dom också.

Ja hur var det nu...

Topplast - Märklast * Tid... eller.. det satt lite löst det där...borde nog vara kvadraten på de båda lasterna också...

Det är alltså ett mått på hur länge motorn kan gå vid en viss belastning innan skyddet går in.
Eftersom det visar i % så borde det vara % av ulöstningsnivå.

Edit: Med reservation för fel, kände själv att det där satt lite väl löst i hjärnan...

Man har ett värde som ökas med I2 kontinuerligt och minskas med en viss avsvalningsfaktor. Det ska då följa motortempen. "leaking bucket".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.