1 645 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
komplement till ved panna
Hej alla glada. sitter idag med en vedpanna med 4 ack tankar på 500 L st den ena med tappvatten i (tror ja det heter) och har funderat på om det går att komplettera med en luft vatten pump. tanken är att den ej ska gå på sommaren då eldar jag för varmvattnet. men när det börjar bli kyligt ute ska den vara på om det inte blir mer än 5-10 minus, då tänkte jag elda. största anledningen är väl att man ej kan åka bort längre tid på vinterhalvåret mer än en dag. och ja alltid får tända direkt när ja kommer hem från jobbet, så jag alltid måste tända direkt innan ja kan göra något annat. lite trist om man måste vara kvar på jobbet ibland.
så nu undrar ja om detta går? kan jag ha kvar mina tankar å bara koppla in en pump ex denna http://www.jula.se/luft-vattenvarmepump-9-3kw-416086
och hur ska den anslutas (gärna en skiss på hur)
tack på förhand
mvh mikael
så nu undrar ja om detta går? kan jag ha kvar mina tankar å bara koppla in en pump ex denna http://www.jula.se/luft-vattenvarmepump-9-3kw-416086
och hur ska den anslutas (gärna en skiss på hur)
tack på förhand
mvh mikael
tankarna är isolerade. den med slinga i är ett år gammalt. tanken med elpatron har slagit mig med. har uttag för 2 st. men det känns som de blir dyrare el räkning om man åker bort en vecka på vintertid. eller har ja fel?
då kunde det vara billigare i längden å köra luft vatten till min ena tank med slinga i och köra med luft vatten pumpen igång om det inte är 20 minus ute då tänkte jag elda?
värmen räcker bara en dag vid den här årstiden.
då kunde det vara billigare i längden å köra luft vatten till min ena tank med slinga i och köra med luft vatten pumpen igång om det inte är 20 minus ute då tänkte jag elda?
värmen räcker bara en dag vid den här årstiden.
Jag tror att den här luft/vattenpumpen är ett bättre val, den är anpassad för att agera tillskottspump till ett befintligt system. Den är dessutom rejält mycket billigare.
Jag hade börjat med en elpatron och mätt elförbrukningen på den, och sedan bytt till luft/vattenpump om det visar sig att förbrukningen blir hög hade jag övervägt en luft/vattenpump senare. En luftvattenpump kostar ju en del i investering och inkoppling, man får stå ut med en ful brummande klump på huset och luft/vattenpumpen måste underhållas. Jag skulle tro att en jula-L/V VP håller i typ 10 år, så jag hade krävt en besparing på minst 3000 kr/år mot elpatron för att komplettera med en LVVP. Alltså i storleksordningen 5000 kwh/år i förbrukning på elpatronen.
Är du borta mer än en dag så kan ju ställa huset på spartemperatur och varmvattenförbrukningen blir noll, och då borde inte förbrukningen bli särskilt stor.
Jag hade börjat med en elpatron och mätt elförbrukningen på den, och sedan bytt till luft/vattenpump om det visar sig att förbrukningen blir hög hade jag övervägt en luft/vattenpump senare. En luftvattenpump kostar ju en del i investering och inkoppling, man får stå ut med en ful brummande klump på huset och luft/vattenpumpen måste underhållas. Jag skulle tro att en jula-L/V VP håller i typ 10 år, så jag hade krävt en besparing på minst 3000 kr/år mot elpatron för att komplettera med en LVVP. Alltså i storleksordningen 5000 kwh/år i förbrukning på elpatronen.
Är du borta mer än en dag så kan ju ställa huset på spartemperatur och varmvattenförbrukningen blir noll, och då borde inte förbrukningen bli särskilt stor.
jag har mycket större än 120 kvadrat. det räcker juh bara te övervåningen. är jag borta en vecka på vintern ä det svinkallt hemma. tror inte de skulle hjälpa att ställa ner temperaturen. då hade de varit bra med något komplement. att ha en elpatron i en vecka kommer säkert ruinera mig?? jo men det är arbete med massa ved och hantering me. så kanske man inte behöver ha så mycket ved varje år, då får man igen lite pengar där me.
sedan har jag behörighet med alla sorters kylaggregat upp till 3kg. så installationen får jag göra själv om det skulle vara så man sparar in pengar på det om det ej är för möe jobb med de
sedan har jag behörighet med alla sorters kylaggregat upp till 3kg. så installationen får jag göra själv om det skulle vara så man sparar in pengar på det om det ej är för möe jobb med de
Redigerat:
Klicka här för att svara