4 332 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Lämplig värmepump till vedsystem
Undrar om inte den smidigaste lösningen vore att hyra in en granne som fastighetsskötare då ni är på semester eller är sjuka? Det borde ju räcka om denne tände pannan och fyllde stokerns förråd var tredje dag. Ni kanske också kan koppla upp temperaturmätarna på acktanken mot internet och sätta en kamera på stokerförrådet så kan både ni och en fastighetsskötare hålla koll på grejorna på distans.
Gillar tanken absolut. Så länge man eldar pellets så fungerar stokern även bra på pausdrift. Med de flesta andra bränslen bör den stoppas så fort tanken blivit varm, men med fjärrövervakning som dessutom kan larma blir det en baggis för en granne och även lättare för oss. Vi har dessutom nyligen fått in fiber i huset, och internt fast nätverk finns även ut i pannrummet för kommande solloggning. Pannövervakningssystem skulle säkert också bli billigare än även riktigt billig VP. Sådant är också kul bara i sig att ha, och är annan teknik som ju jag gillar att greja med. Mitt behov av att även bli någorlunda insatt även i VP-teknik kan jag nog stilla på annat sätt. Att hitta, utbilda och avlöna/tjänstebyta en fastighetsskötargranne skulle nog också klart underskrida driftkostnaden för VPen. Pålitligheten för att det fungerade skulle nog vara ungefär detsamma som en begagnad VP. Dessutom skulle vi utveckla kontakten med någon eller flera grannar vilket är värt mycket i sig.pelpet skrev:Undrar om inte den smidigaste lösningen vore att hyra in en granne som fastighetsskötare då ni är på semester eller är sjuka? Det borde ju räcka om denne tände pannan och fyllde stokerns förråd var tredje dag. Ni kanske också kan koppla upp temperaturmätarna på acktanken mot internet och sätta en kamera på stokerförrådet så kan både ni och en fastighetsskötare hålla koll på grejorna på distans.
Prislappen för pannövervakningen borde kunna landa på några tusenlappar om man är lite tekniskt lagd. Ni kanske också kan möjliggöra styrning av stokern på distans. Då kan ni själva slå på och av den.
Ett alternativ, som inte alltså nämnt, är fjärrvärme. Om ni nu kan få fjärrvärme så borde det vara möjligt att köra fjärrvärme som backup. Många bolag erbjuder en låg fast kostnad för fjärrvärme. Hur man kopplar fjärrvärme som backup vet jag inte men det kanske går att köra någon form av laddomat mot en acktank då topptemperaturen underskrider ett visst värde.
Ett alternativ, som inte alltså nämnt, är fjärrvärme. Om ni nu kan få fjärrvärme så borde det vara möjligt att köra fjärrvärme som backup. Många bolag erbjuder en låg fast kostnad för fjärrvärme. Hur man kopplar fjärrvärme som backup vet jag inte men det kanske går att köra någon form av laddomat mot en acktank då topptemperaturen underskrider ett visst värde.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Luft luft värmepump, värme och kyla till övervåning
Värmepumpar -
Vad är detta för rör till värmepumpen?
Värmepumpar -
Hej. Är det någon här som kan rekommendera lämplig luftvärmepump till en friggebod 15kvm. Både värme o kylningsmöjlighet önskas.
Värmepumpar -
Lämplig värmepump för vattenburet värmesystem i småhus + intilliggande attefallshus?
Värmepumpar -
Lämplig jordvärmepump till 140kvm + 60kvm?
Värmepumpar