15 181 läst ·
67 svar
15k läst
67 svar
Bergvärmen i huset räcker inte till garaget...vad skulle du göra?
Tror alla vinner på vattenburet säljaren får mera betalt för huset köparen får ett hus med bra komfort och låga uppvärmnings kostnader.Boende45 skrev:
Jag håller med om att bergvärme är en fantastisk teknik men jag får knappast mer för mitt hus med en 10 år gammal pump och ett borrhål som anses alldeles för grunt med dagens specar.
Men visst nu sparar jag väl 10-15 tkr/år.
Vad jag ville ha sagt var att vi i Sverige ibland överdimensionerar våra husinvesteringar. Att lägga pengar på sitt boende anses ju så förnuftigt.
I TS fall kan nog en L/L-pump infria kraven på värme och bekvämlighet i garaget och vara intjänad på 2-3 år jmfrt med en ren "el-lösning".
Men visst nu sparar jag väl 10-15 tkr/år.
Vad jag ville ha sagt var att vi i Sverige ibland överdimensionerar våra husinvesteringar. Att lägga pengar på sitt boende anses ju så förnuftigt.
I TS fall kan nog en L/L-pump infria kraven på värme och bekvämlighet i garaget och vara intjänad på 2-3 år jmfrt med en ren "el-lösning".
En toshiba för 8.000.- och inte 10C funktion?hyggabus skrev:Om du bara funderar över pengarna så är luft luft svårslaget.
En kvalitetsmaskin typ Toshiba kostar typ 8000 på kampanj, installationen kostar ?
Du kör den i typ 4 månader per år, resten av året behövs den inte .( för att hålla 10grader)
Jag tror att den Toshiba jag installerade i mitt nybyggda 64 m garage drar ~1500 W och gissningsvis går den inte mer än 1/2 av tiden. ( vilket skulle innebära 1,5 kw*12h*30dagar*4 månader = 2160 Kwh/ år)
Däremot är det inte alla pumpar som går att ställa på 10 grader, den jag har kan inte ställas lägre än 16 grader.
Det är värt att kolla innan ett inköp.
Vad är det för en?
Det låter som en udda pump.
VUAB har kampanj Nu på 12.900.- + installation.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden