Ja varför inte dom har haft bra luft pumpar vad man hört.

Trots sin löjliga reklam så lyckades Daikin mygla in sin maskin i topp på energimyndighetens test för bvp:ar!? Hur gick det till?

/Christer

krokodilen73 skrev:
Trots sin löjliga reklam så lyckades Daikin mygla in sin maskin i topp på energimyndighetens test för bvp:ar!? Hur gick det till?

/Christer
Kanske beror på att energimyndigheten struntar fullständigt i reklamen och bara ser till de tekniska egenskaperna …

Det är nog en bra vp men usel reklam varför inte ha en saklig reklam ?

"Reklam" och "saklig" i samma mening? Är du inte klok? :)

Påminner mig om att jag måste dubbelkolla den reklam jag såg häromdagen... jag tyckte det stod nåt i stil med "högst verkningsgrad per watt" (angående en solpanel). I mina ögon är det lite som "längst snöre per meter". Men jag kan ha läst fel.

C
fahlis skrev:
Kanske beror på att energimyndigheten struntar fullständigt i reklamen och bara ser till de tekniska egenskaperna …
Det beror väl på att den är den första bergvärmepumpen med inverterkompressor. Vilket har stor effekt på SCOP. Om jag förstått det rätt.

onoff luftvärmepumpar har försvunnit helt. Inte ens julas billiga luft-vattenpumpar är onoff längre utan inverterpumpar. Bra att Daikin går över till inverterteknik på sin bergvärmepump.
Nog sparar man en del el på att pumpen hela tiden anpassar sin effekt efter värmebehovet.
Erfarenheterna från luftvärmepumpar pekar också åt att kompressorn kommer att hålla längre med den nya invertertekniken.
Daikin Altherma var nyskapande bland luftvattenpumpar när den kom med splitteknik och inget vatten ute i kylan. Verkar som om Daikin är ute efter att ta ledningen på det här området med modernare teknik.

Annonserna kraschar ofta browsern pga. flashplayerstrul. Crome är bättre än Firefox i det avseendet då Crome har en egen inbyggd flashplayer. Man går in bland inställningar och avaktiverar den flashplayer som installerats som tillägg.

Att on/off luft pumpar nästan är borta beror på att luft är riktigt dåligt på att lagra energi så ska man få någorlunda jämn värme inne blir det massor med starter. Att Daikin har fått bra resultat är väl inte så överaskande med tanke på att den är helt ny och lite dyrare än tex Nibe 1245 som i stort sett har likvärdigt resultat och använder äldre teknik med tex kolvkompressor men presterar bra ändå. Ska bli intressant att se om 10-15 år hur många som behöver byta komponenter som tillhör inverter regleringen de inverters som funnits hitills har ju inte varit så problemfria men tekniken går ju framåt.

Daikin är inte först med inverterstyrda kompressorer i bergvärmepumpar. Bla IVT har haft det i >5år.

Men Daikin är nog den första med rimligt pris vilket även Nibe har numera men Nibe 1250 och x11/15 var ju pris satt helt åt skogen.

C
Csre skrev:
Daikin är inte först med inverterstyrda kompressorer i bergvärmepumpar. Bla IVT har haft det i >5år.
Det är fullt möjligt. Först med en inverterstyrd pump i energimyndighetens test borde jag kanske skrivit.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.