5 757 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Jordfel Nibe Fighter 1215-7
Hej!
Har under många år läst mycket här men aldrig skapat mig någon tråd men nu är det dags.
Imorse märkte vi att det var svalt i villan och att Jordfelsbryteren för värmepumpen löst ut, återställde den men så fort pumpen skulle starta kompressorn löste säkringarna ut.
Tog av kåpan och började mäta lite, med alla 3 faser lossade från "styrkortet" och i ändarna på kabeln ner till kompressorn så mäter jag mellan 3-9ohm mellan faserna och skyddsjord så det är ett rejält jordfel i kompressorn...
Pumpen är en Nibe Fighter 1215-7 med 26,000h driftstid. Skulle tippa på 6-8år gammal återkommer med exakt info.
Någon här som varit med om något liknade?
Tips innan jag ringer en servicefirma?
//Stefan
Har under många år läst mycket här men aldrig skapat mig någon tråd men nu är det dags.
Imorse märkte vi att det var svalt i villan och att Jordfelsbryteren för värmepumpen löst ut, återställde den men så fort pumpen skulle starta kompressorn löste säkringarna ut.
Tog av kåpan och började mäta lite, med alla 3 faser lossade från "styrkortet" och i ändarna på kabeln ner till kompressorn så mäter jag mellan 3-9ohm mellan faserna och skyddsjord så det är ett rejält jordfel i kompressorn...
Pumpen är en Nibe Fighter 1215-7 med 26,000h driftstid. Skulle tippa på 6-8år gammal återkommer med exakt info.
Någon här som varit med om något liknade?
Tips innan jag ringer en servicefirma?
//Stefan
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Japp, likadant fel för något år sedan.
Inte NIBE men det var en standardkompressor iaf.
Vad som är tråkigt är att det är isoleringen på en helt vanlig trefasmotor som gått sönder.
Enligt en kyltekniker, ett inte alltför ovanligt problem.
Motorerna är helt enkelt för snålt dimensionerade och går väl för heta.
Får hoppas för din del att det går fortare att laga än för mig. Jag felsökte på onsdag, torsdag var helgdag och på fredag skulle en ny monteras MEN.
En standardkompressor tillverkad på Irland var ibland i Italien, Belgien eller Tyskland och ibland visste man inte alls var den var. Tog tre månader
Protte
Inte NIBE men det var en standardkompressor iaf.
Vad som är tråkigt är att det är isoleringen på en helt vanlig trefasmotor som gått sönder.
Enligt en kyltekniker, ett inte alltför ovanligt problem.
Motorerna är helt enkelt för snålt dimensionerade och går väl för heta.
Får hoppas för din del att det går fortare att laga än för mig. Jag felsökte på onsdag, torsdag var helgdag och på fredag skulle en ny monteras MEN.
En standardkompressor tillverkad på Irland var ibland i Italien, Belgien eller Tyskland och ibland visste man inte alls var den var. Tog tre månader
Protte
Inte bara JFBrytaren som löser ut med 3-9 Ohm, blir ju över 100 A. Smäller säkringar effektivt. Tänkte skriva "hur gör vi som saknar JFB" i huset. Inga problem så längedet är ordentlig kortslutning. Innan den riktiga kortslutningen kanske det var mindre strömmar som säkringen skulle ha klarat.StefanFr skrev:Hej!
Har under många år läst mycket här men aldrig skapat mig någon tråd men nu är det dags.
Imorse märkte vi att det var svalt i villan och att Jordfelsbryteren för värmepumpen löst ut, återställde den men så fort pumpen skulle starta kompressorn löste säkringarna ut.
Tog av kåpan och började mäta lite, med alla 3 faser lossade från "styrkortet" och i ändarna på kabeln ner till kompressorn så mäter jag mellan 3-9ohm mellan faserna och skyddsjord så det är ett rejält jordfel i kompressorn...
Pumpen är en Nibe Fighter 1215-7 med 26,000h driftstid. Skulle tippa på 6-8år gammal återkommer med exakt info.
Någon här som varit med om något liknade?
Tips innan jag ringer en servicefirma?
//Stefan
Gamla spisar i gamla hus är väl annars stora boven när det gäller att riskera att få spänning på jordledaren. Brukar vara ett diskussionsämne bland båtägare. Båten med oavsiktlig jord till propellern äter propeller när sladden sitter i elstolpen på bryggan..
Jordfelsbrytarens uppgift är inte att lösa för överströmmar via jordledaren eller vid kortslutning.
Jordfelsbrytarens uppgift är att skydda personer och andra djur från farliga strömmar genom kroppen.
Jordfelsbrytaren jämför strömmarna in och ut och löser om tex ström går utan för ledarna tex via en kropp till jord. Med eller utan jordledare.
Jordfelsbrytarens uppgift är att skydda personer och andra djur från farliga strömmar genom kroppen.
Jordfelsbrytaren jämför strömmarna in och ut och löser om tex ström går utan för ledarna tex via en kropp till jord. Med eller utan jordledare.
Kollade åldern på bergvärmepumpen, 7½år. Den med medföljande försäkringen gällde 6år och någon förlängning är inte gjord. Kollade med hemförsäkringen och det var inga problem, ingen avskrivning första 5åren och sedan 8% per påbörjat år vilket ger mig 3år (24%). Kontaktade mitt Nibe serviceombud som kom samma dag innan lunch och mätte kompressorn och kom fram till samma sak som mig, död. Hade sedan en offert på jobbet kl.14 samma dag. 33.000kr för ny Kyldel, Slangsats, Mjukstartskort och Arbete mm. Vilket gör att jag kommer få betala ca 8000kr + 1500kr självrisk. Bekräftade med försäkringsbolaget och godkände offerten samma dag. Igår blev den nya Kyldelen installerad och driftsatt, hoppas den lever minst 10år till nu...
Klicka här för att svara