B
Vad jag kan se så är bara några pumpar från IVT testade av SP för underhållsvärme, men jag undrar om inte ex. Mitsubishi FH 25 är testad någonstans med funktionen underhållsvärme?

P
Den är ju rätt ny
Men vad är det för bra med en sådan test, vad vill man få ut?

B
T.ex hur pumpen klarar avfrostningen vid den låga underhållstemperaturen och dess COP värde då.

P
Berättigade frågor
Utan att veta cop, vet jag att modellen fungerar utmärkt i 10graders funktionen.
COP är sällan intressant i praktiken då driftsfallen oftast inte stämmer överens med laboratoriums förhållanden.
Ser man på olika forum vad brukaren i verkligheten har sänkt sin elförbrukning med är det oftast med hälften dvs COP2

Har under senaste vintern ersatt elelement med en Bosch LLVP i fritidshuset på 80m2 med öppen planlösning och förbrukningen ligger ca på en tredjedel. Men här ska man beakta att det varit en varmare vinter.

P
Det är ju helt okay.
Det intressanta är ju att tillverkarnas redovisade COP på 4,8 eller5,7 inte har någon betydelse i verkligheten.

Har kört min FH35 i två Göteborgsvintrar nu. I år inte så kallt men förra vintern hade många kalla dagar. Inga som helst problem med nedisning. Har kört den inormaldrift, dvs ställt in 21 grader och så har den fått gå hela vintern.

Anders_Nilsson skrev:
Har kört min FH35 i två Göteborgsvintrar nu. I år inte så kallt men förra vintern hade många kalla dagar. Inga som helst problem med nedisning. Har kört den inormaldrift, dvs ställt in 21 grader och så har den fått gå hela vintern.
Nja, nu var väl frågan hur de fungerade i läget underhållsvärme runt 10 grader. Pumparna får då få en annan inställning och får även använda en lägre inomhustemperatur vid avfrostningen därav avfrostningsfrågan som jag tolkar det.

Glömde i mitt tidigare inlägg skriva att det var med underhållsinställning som llvp rullat under vintern. Den har inte haft några problem med is under den vintern som var vid de tillfällen som vi var på besök.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.