Ett av de värsta dravel på länge fanns i en Daikin reklam just nu här på Byggahusforum, läs bara, för den är så osaklig att jag var tvungen att dra ned ljusstyrkan på skärmen. Den marknadsavdelning vaknade upp efter mera än 10 år i dvala, misstänker släktskap i rakt nedstigande led till Törnrosa:D
Citat;
"[h=1]Bergvärme[/h][h=2]INGEN VANLIG BERGVÄRMEPUMP[/h][h=2]FRÅN -7°C BÖRJAR VANLIGA BERGVÄRMEPUMPAR ATT ANVÄNDA ELPATRON.* [/h]Daikin Evolution är inte som vanliga bergvärmepumpar. Den täcker hela ditt värmebehov utan att koppla in den energislukande elpatronen när det blir kallt. Det sparar du tusenlappar på. Skälet till detta är att pumpen har ett steglöst effektspann och anpassar effekten automatiskt efter behov. Det gör också att den passar i alla typer hus, stora som små. "

Är det inte rätt bra att den orkar pumpa brine som är -7 grader och få ut värme?:D

Anders_Nilsson skrev:
Är det inte rätt bra att den orkar pumpa brine som är -7 grader och få ut värme?:D
Inte är det brine som avses utan utomhustemperaturen, jag missade att få med stjärnmarkeringen i rubriken.;)
"*Vanliga bergvärmepumpar är dimensionerade så att de behöver hjälp av en elpatron för att fungera under en viss utomhustemperatur."

Hade en bergvärmepump behövt stödhjälp av el under 7 minusgrader så hade nog bergvärmekonceptet dött ut

Ps. Var tvungen att Maila och fråga Hur de fått uppgifterna :-P

Redigerat:
Håller med om att det är skitlöjlig reklam men det är faktiskt så att ganska många berg vp behöver eltillskott från - 7 grader och det blir inte många kronor per år i elspets ändå 1000 kr räcker ganska länge. Många tror att det är katastrof när elpatron hjälper till men det är inte riktigt så illa kompressorn dra ju faktiskt 1/3 del den också men visst jag vill inte heller ha så klen vp.

Kan vara så att man behöver säkra upp till 20A eller mer om eltillskott används då stiger ju de fasta avgiften en del. I min kommun så rör det sej om 51% mer i fast avgift.

En rätt dimensionerad BVP behöver inget extra tillskott :cool:

Jag kan upplysa om att just den annonsen är en google-annons och inget vi har sålt direkt. Annonsören betalar alltså till google och google känner av på nätet vilka sajter den passar på. Sedan får vi en liten del av kakan. Tycker ni att den är så urusel att jag ska blocka bort den? Jag är inte så insatt att jag förstår vad som är så värdelöst med den.

MB77 skrev:
Kan vara så att man behöver säkra upp till 20A eller mer om eltillskott används då stiger ju de fasta avgiften en del. I min kommun så rör det sej om 51% mer i fast avgift.

En rätt dimensionerad BVP behöver inget extra tillskott :cool:
20 ampere skulle jag egentligen behöva även om min vp aldrig spetsar smäller huvudsäkringarna nån gång per år när frugan kör i gång allt samtidigt. Det är ju faktiskt så att det i många fall tar massor med år att tjäna in en större vp om man inte bara ställer dit en storlek större och trycker på start. Man behöver ibland grövre kb koppel rör och ofta arbetstank och extern cp om flöden och drift tider ska bli ok om man inte tänker låta vp värma 10 grader över vid varje värme körning. En större vp som går dåligt kan säkert dra 300 kwh extra per år men det märker ingen men 300kwh i spets är katastrof.

Marlen Eskilsson skrev:
Jag kan upplysa om att just den annonsen är en google-annons och inget vi har sålt direkt. Annonsören betalar alltså till google och google känner av på nätet vilka sajter den passar på. Sedan får vi en liten del av kakan. Tycker ni att den är så urusel att jag ska blocka bort den? Jag är inte så insatt att jag förstår vad som är så värdelöst med den.
Inget fel med annonsen egentligen men den känns lite löjlig.

smurfen72 skrev:
Inget fel med annonsen egentligen men den känns lite löjlig.
Och faktiskt inte saklig då alla installationer kan göras så att man inte behöver tillskottsel, bara dimensionera pump och borrhålsdjup. Det kunde man göra även för 10-15 år sedan, dvs har inget med pumpen att göra utan dimensionering.
Så det är bara billig marknadsföring.

Tackar dom högre makterna för att dom uppfann AdBlock:cool:

AndersS skrev:
Och faktiskt inte saklig då alla installationer kan göras så att man inte behöver tillskottsel, bara dimensionera pump och borrhålsdjup. Det kunde man göra även för 10-15 år sedan, dvs har inget med pumpen att göra utan dimensionering.
Så det är bara billig marknadsföring.
För 15 år var det ovanlig med 100% effekttäckning även om det säkert förekom men elen var billigare då så det ansågs inte löna sig med större vp tank samt ev djupare borra och även i dag är det svårt att få en sån kalkyl att gå ihop.

• Gilla
morotsman
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
För 15 år var det ovanlig med 100% effekttäckning även om det säkert förekom men elen var billigare då så det ansågs inte löna sig med större vp tank samt ev djupare borra och även i dag är det svårt att få en sån kalkyl att gå ihop.
Helt rätt, det var ovanligt. Men fortfarande en dimensioneringsfråga och så även idag, om eltillskott behöves eller ej och när den slår till är dimensionering.;)
Vår pump från 2001 är på 5kw och ett borrhål på 95m, vilket kräver ca 50-150 timmar tillskottsel. Hade man då valt en pump på 6-8kw och t.ex. borrhål på 140m hade man även då kunnat få en anläggning utan tillskottsel.
Allt är beroende av investeringskostnad och om en merkostnad i anläggning betalas tillbaka i mindre driftkostnad.
Pumparna är idag. i de flesta fall effektivare, vilket gör att man enklare kan komma närmare gränsen för att undvika tillskottsel, men behöver inte vara det optimala. Sedan gillar vissa att helt slippa tillskottselen och tycker man det känns bra så kan det vara ett argument att utgå från vid dimensionering.
Men Daikins reklam är fortfarande skrattretande dålig och även osaklig. Kan liknas vid att jämföra en ny bil från ett bilmärke med en 15 år gammal bil från ett annat märke och utifrån det påvisa dess förträfflighet.

Håller med om att det är riktigt usel reklam tycker dom har rätt usel hemsida också men lär vara bra grejer ska få en installatörs manual på måndag så man kan läsa lite mer hur styren funkar. Om du skulle köpt en 8 kw vp till ditt hus vilket är ca 50% extra effekt så behöver radiator systemet klara 50% extra flöde för samma delta över värmebäraren det är många hus som inte har radiator system som fixar så höga flöden och behöver arbetstank och extern cp vilket gör att det ibland blir för dyrt med 100% effekttäckning om man ska få en bra drift. Sen finns det naturligtvis installatörer som gärna sätter in en större vp trycker på start åker därifrån och man har en vp som klarar sig utan spets men som går dåligt hela året. Många tror att det bara är att klämma dit en större vp så blir allt bra men det funkar inte riktigt så.

Jag ska faktiskt låta Daikin räkna på en installation i vårat kommande hus :)

Klämde lite på den på husmässan förra helgen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.