8 324 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
Underhållsvärme +8/10 vid varmare yttertemp
Jag installerade en Panasonic LLVP i höstas i sommarstugan och har kört på underhållsvärme +8/10 under vintern då vi inte varit där.
Dum fråga kanske men det jag undrar är om det är bra att köra underhållsvärme även när yttertemperaturen stiger nu till våren eller kommer pumpen jobba emot och kyla värmen som kommer in genom fönster etc. Inbillar mig att det är bra att pumpen går för cirkulation av luften i stugan i stället för att stänga av den helt men jag vill inte att den ska kyla luften och förbruka massor pga det.
Annars måste jag säga att jag är mycket nöjd med LLVPn i stugan. Stor besparing mot direktverkande elradiatorer och mycket behagligare temperatur.
Dum fråga kanske men det jag undrar är om det är bra att köra underhållsvärme även när yttertemperaturen stiger nu till våren eller kommer pumpen jobba emot och kyla värmen som kommer in genom fönster etc. Inbillar mig att det är bra att pumpen går för cirkulation av luften i stugan i stället för att stänga av den helt men jag vill inte att den ska kyla luften och förbruka massor pga det.
Annars måste jag säga att jag är mycket nöjd med LLVPn i stugan. Stor besparing mot direktverkande elradiatorer och mycket behagligare temperatur.
Precis, i läge heat så varvar den ner för att slutligen slå av helt.
Det är väl lite olika med olika fabrikat, men min pump kör fläkten på minimalt varvtal för att få en luftström över tempertursensorn, när temperaturen sedan faller så kör den igång igen.
Det är väl lite olika med olika fabrikat, men min pump kör fläkten på minimalt varvtal för att få en luftström över tempertursensorn, när temperaturen sedan faller så kör den igång igen.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Håller inte riktigt med. Har själv en panasonic NE9PKE
I läge 10 grader går alltid fläkten max men kompressorn går intermittent eller på lågfart beroende på effektbehov.
Om du skulle ha tex 16 grader som är lägsta normala temp så kommer fläkten varva ner och till sist stoppa.
detta leder till att du förbrukar mer ström i 10 graders läget istället för tex 16 då det är solinstrålning osv under dagarna som det är nu.
Fläkten verkar dra ca 200-400W på max.
jag gjorde ett test i mitt garage för några veckor sedan då tempen var likvärdig flera dagar i rad.
körde enbart pumpen på nätterna och avstängd på dagen. Förbrukningen minskade med 30% men med samma temperatur i garaget.
I läge 10 grader går alltid fläkten max men kompressorn går intermittent eller på lågfart beroende på effektbehov.
Om du skulle ha tex 16 grader som är lägsta normala temp så kommer fläkten varva ner och till sist stoppa.
detta leder till att du förbrukar mer ström i 10 graders läget istället för tex 16 då det är solinstrålning osv under dagarna som det är nu.
jag gjorde ett test i mitt garage för några veckor sedan då tempen var likvärdig flera dagar i rad.
körde enbart pumpen på nätterna och avstängd på dagen. Förbrukningen minskade med 30% men med samma temperatur i garaget.
Jag tror på dina iaktagelser. Dock finns det inte en chans att fläkten skulle dra 200-400W. Max 30-40W, och det är högt räknat! Det måste vara något annat som drar energi!Elias123 skrev:Håller inte riktigt med. Har själv en panasonic NE9PKE
Han har troligen även en timer på pumpen och kan ställa den 6-12 timmar under den kallare tiden på dygnet under vår och höst. Då spar han ännu mer på strömmen. I viloläge drar den 9-11 w enligt min elmätare.
Gjorde ett empiriskt test igår och du har rätt, vid enbart fläktdrift drog den 41W.vectrex skrev:
MEN då är någonting konstigt i styrningen på 8/10 graders läge hos panasonic.
Vid 13 grader inomhus drar den 400W vid börvärde 10 grader och om man sänker börvärdet till 8 grader och väntar en tid så ska man vara säker att den stänger ner kompressor och enbart fläktar. Men icket.
Så timer verkar vara melodin under de varmare perioderna om man vill köra 8/10 graders läget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden