Elkludde
Elkludde: [citat] Hej jag har nyligen köpt denna skall ha den i lägenhet ,har även en Zibro med några år på nacken till 40 kv m garage utan problem den har aldrig krånglat En mer allmän fråga hur gör ni när man vill ha den över entre dörr när det är lågt till tak,med slangen ut den kommer troligen mitt i en överliggare kanske 150 mm bred ?
5 svar · 6,8k läst
tommib
tommib: [citat] De flesta 12V-pumpar som jag har sett har en rätt kass lyfthöjd. Jag tror också att prepperlösningen är att skaffa ett elverk eller en annan vattenkälla.
33 svar · 11,3k läst
S
smurfen72: Tempen brukar hinna blandas ut ändå fast när man kopplar in en ren knäpptank på framledningen brukar man koppla in i tanken på toppen ut ur tanken från botten just för att vattnet ska blandas men har inte hört nån med arbetstank som har knäppningar. I installatörs menyn kan man ändra driftläge för värmebärarpumpen så den endast går när kompressorn går. Det gör inget om
7 svar · 1,7k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Jag tror det är att be om trassel. Kan du få in en VVM320 så är det bra. Man kan köra en SMO40 och styra pumpen med och ha extern valfri VVB, men krångligare med flera enheter..
3 svar · 2,6k läst
L
lordi: Röret (eller slangen) till vänster/ fram är uteluft som tas in. Det till höger/fram är avluft. Båda de ska kondensisoleras. Det finns flexrör med färdig isoleringsstrumpa att köpa. Sen har man glömt att jorda kanalerna ser jag. Det följer med kablar som skall anslutas mellan värmepumpen och kanalerna. Anslutningsstiften ser man i mitten mellan alla fyra ventilationsanslutningar.
7 svar · 3,5k läst
Stefan N
Stefan N: https://www.byggahus.se/forum/threads/fuskbyggarna-idag-luftvaermepumpen.302094/
3 svar · 1,2k läst
Immobil
Immobil: Är det inte säkerhetsventilen som läcker?
5 svar · 5,8k läst
·
L
Liteavvarje: Bommade lite info , dum fråga kanske missat något PS det är kanske två st shunt/ventiler en för VV s,k, kastventil öppnar stänger och en för värme , reglerar lite hit och dit vilken är det
11 svar · 5,3k läst
M
Mats_R: Tack för era råd och synpunkter. Jag inser nu att det är bäst att ge upp tanken på värmepumpen, och använda el och ved som tidigare. Mvh Mats
5 svar · 3,2k läst
S
smurfen72: Men ger en helt annan komfort men smakar det så kostar det .
16 svar · 1,9k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Nu har det gått perfekt i några dar så jag tror faktiskt att jag hittade felet. Det började redan förra vintern, lite då och drabbades pumpen utav total passivitet, alla temperaturer sjönk utan att vare sig kompressor eller värmepatron gick in. Jag började redan då lite misstänka något glapp, då jag märkte att displayen och knapparna lirade, tills jag startade pumpen manuellt, vid
7 svar · 5,8k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: OT. Nä båten står tryggt ute på gården ännu. :rolleyes: Har inte fått in bergvärmen än heller.. Och nu sitter jag ute i älgskogen.. :D Slut OT.
22 svar · 3,3k läst
S
smurfen72: Även om det inte är jätte mycket mera så kommer den delen av huset troligtvis värmas av elpatron när det är lite kyligare väder gissar att befintlig vp haft fullt upp med att värma befintlig yta.
14 svar · 4,9k läst
M
Anonymiserad 137805: de e bra grejjer värmer väl 160kvm eller mer så risken är att den är för stor och kommer gå väldigt mycket on/off
11 svar · 7,2k läst
·
C
Comfort Thomas: Markstativ är det säkraste sättet att undvika stomljud på Gäller bara att stativet står stadigt och inte riskerar att börja luta åt fel håll så kondensvattnet inte rinner ut och kanske fryser till ett mindre berg i utedelen. Tjäle eller dåligt underarbete kan tex göra detta. Man kan även komplettera konsollen på väggen med stålfjäderdämpare istället för dom traditionella
14 svar · 5,6k läst
·
V
Anonymiserad 137805: Ja tabort det som är kasst och ersätt med armaflex
2 svar · 2,5k läst
·
I
IVTMartin: Hej och tack för hjälpen. Problemet är löst. Det visade sig att pumpen har gått och alla ventiler har varit stängda. Först sänkte jag pumphastigheten från högsta till mellanhastighet och då sjönk temperaturen efter pumpen från 35 C till 33,5 C. När jag satte upp alla termostater till max istället för 21 C, så började temperaturen ut från pumpen att sjunka (10 grader på 5
5 svar · 8,3k läst
B
Bert19: Hej, du fick ju inte så mycket svar på vad du frågade efter. De kommer att se i vilken del det läcker men en läcksökare borde ha gjort jobbet och behövs förmodligen i varje fall i slutänden. En enklare variant är såpvatten som ger bubblor vid läckstället när man stryker eller sprayar på det. Det är lättare att hitta läckan med kvävgas (Nitrogen) eftersom man får mycket högre
5 svar · 3,2k läst
B
Bert19: Varför ska du tappa systemet ? Tvårörselement kan oftast stängas av med justerventil och termostatventil och tas bort utan att tappa systemet. Vid ettrörselement tappar man ner så att vattennivån kommer lägre än det aktuella elementet. Cirkpumpen måste stängas av men pannan borde kunna vara igång för VV så länge det finns vatten i den.
4 svar · 5,3k läst
S
sunqan: Enklast är iu att titta på elförbrukningen... vi gör av med ca 20 MWh. 8 är hushållsel. Om vi kan halvera de 12 mha bergvärme sparar vi ca 6000 om året. Att byta vår flvp kostar 60000 och bergvärme går på 160000. Skillnaden är 100000 dela med 6000 så landar man på 17 år. (Detta utan hänsyn till rotavdrag)
166 svar · 24,3k läst
S
smurfen72: Självdrag med kall murstock brukar inte fungera så bra hos oss funkade det bra på vintern men tex höst och vår blev det riktigt dålig vent men nu är det åtgärdat med mekanisk frånluft vilket återvinner en del energi till brine. Det var inte så att vi fick problem med mögel eller annat huset hade haft elvärme i massor med år och säkert dålig vent hela tiden men det behövdes
16 svar · 12,0k läst
Z
Zakalwe: Jag har 1½ plans villa på 182 kvadrat (2-glasfönster) i Uppsala. Den värms upp med en 8kW IVT on-off bergvärmepump och hittills har jag aldrig behövt tillskott. vid -19 gick den nästan 100% men det var varmt nog. (jag har enbart golvvärme dock)
6 svar · 3,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Undantagsfall, jaha, här har du ett i så fall :) Men det beror ju på var huset ligger, i Norrbotten eller i Blekinge. Och hurdan ventilation man har. Idealiskt funkar det som hos mig, så ventilationen sprider värmen jämt till alla rum. Men det kräver nog att man har FTX-ventilation, vilket säkert inte är så vanligt i hus från 1965. (Innan vi satte in L/L-värmepumpen hade vi
7 svar · 4,6k läst
J
Josth: Har inte skrivits så mycket om LG på värmepumpsforum. Kanske få som köpt LG? Ett exempel på problem finns beskrivet i följande tråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=60928.0
3 svar · 6,1k läst
A
Anonymiserad 137805: Sån här händer rätt ofta Brukar vara kortet i utedelen Kostar inte så mycket det är ju från kina Ibland lossnar komponenterna på kortet ser man det kan man ju prova att reparera dessa.
1 svar · 3,7k läst
L
Liteavvarje: Det är OK , jag var lite för snabb här , då måste du kolla upp ev. var det är en läcka , stänga av ventiler till olika delar , höja trycket och vänta för att se om det sjunker har du manometer på brainen , håll även koll på det trycket med , så det inte är en växlare som bråkar
129 svar · 38,1k läst
·
S
smurfen72: Ivt går inte uppdatera via usb minne kanske en installatör kan uppdatera om det behövs.
6 svar · 3,9k läst
·
S
smurfen72: Luft är dåligt på att överföra energi så har du 3 grader ute blir inte brine 3 grader så man behöver ha några grader över på utetempen innan man får nån större skillnad på brine. Jag värmer brine med vent luften det gör nog större skillnad till lägre drift kostnad och funkar hela året även på vintern när man behöver energin.
12 svar · 3,6k läst
S
smurfen72: De flesta vp klarar 63-65 graders framledning i dag lite beroende vilket köldmedia dom använder tror det är väldigt få som bara går till 55 grader numera men höga temperaturer sliter och sänker cop så kan man hålla sig på tex 50 grader som i ditt fall är det en stor fördel.
3 svar · 1,5k läst
J
Josth: Satsa på en luftvattenvärmepump av lagom storlek, golvvärme i nya delen och radiatorer i gamla delen. Eftersom huset har en äldre del (kvm?) kommer förmodligen inte en frånluftsvärmepump att räcka till. Golvvärme på torpargrund ger större värmeförluster och det bygger på höjden. Sätt upp några PAX-fläktar i bad, toa, tvättstuga etc. och montera friskluftsventiler i sovrum och
2 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.