37 232 läst ·
129 svar
37k läst
129 svar
Varför sjunker mitt tryck till golvvärmen?!?
Har det gått Troll i tråden? 
Svaret är nämt minst 10 ggr bland 120 inlägg.
Svaret är nämt minst 10 ggr bland 120 inlägg.
Jag ser att trådstartaren har ett expansionskärl Airfix, med volym 8 liter.
Är inte det avsett för dricksvatten? Det tål ju 10 bars tryck.
Vi har nämligen precis ett sådant 8 liters expansionskärl för kallvattnet(dricksvatten) innan det leds till vår elektriska varmvattenberedare.
Kärlet duger givetvis också till att ha radiatorvatten i, men dricksvattenexpansionskärlet är väl dyrare än ett avsett för radiatorvatten? Varför har rörfirman valt ett avsett för dricksvatten?
Vi har nämligen precis ett sådant 8 liters expansionskärl för kallvattnet(dricksvatten) innan det leds till vår elektriska varmvattenberedare.
Kärlet duger givetvis också till att ha radiatorvatten i, men dricksvattenexpansionskärlet är väl dyrare än ett avsett för radiatorvatten? Varför har rörfirman valt ett avsett för dricksvatten?
Mkt bra fråga, detta vet jag ingenting om..det måste nån annan svara påA Arnodt skrev:Jag ser att trådstartaren har ett expansionskärl Airfix, med volym 8 liter.
Då finns det ett kärl till som ser ut ungefär som det du har på fotot , om du följer dom rör som går till värmeelementen , så ska det vara på något av dom , , hittar du inget i källaren , kan det sitta något runt vinden , s.k. öppet system
Aee det har jag inget.. tyvärr dett kärl är till värmesystemet, har en panna beredare till VVL Liteavvarje skrev:
Men detta exp-kärl hör till värmesystemet eftersom tryckmätaren från LK är graderad 0-4 bar
Det är OK , jag var lite för snabb här , då måste du kolla upp ev. var det är en läcka ,
stänga av ventiler till olika delar , höja trycket och vänta för att se om det sjunker
har du manometer på brainen , håll även koll på det trycket med , så det inte är en växlare som bråkar
stänga av ventiler till olika delar , höja trycket och vänta för att se om det sjunker
har du manometer på brainen , håll även koll på det trycket med , så det inte är en växlare som bråkar
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden