Värmepumpar
msjoho: Planen nu är att byta och sätta dit svetskopplingar på fredag. Skall det göras så låt oss då göra det by the book. Passar då även på att isolera slangarna med "Tubolit", byta den läckande kulkopplingen vid avluftningskopplet och avlufta systemet. Skall även göra ytterligare en översyn och se att inga fler läckor ligger och lurar. Funderar även kring något form av skydd till
Liteavvarje: Men du får en skarv i backen , ( felkälla ) jag skulle inte villa ha det , däremot det med 30graders inte helt fel
Liteavvarje: Det är den som syns där , på sidan sitter det liten spak som går att röra i sidled , det går att ta bort den vita delen ( motorn ) och då går det att motionera ventilen , kan kärva eller något litet skräp i den , så den inte stänger som den ska efter VV -produktion , då pyser det uy värme från VV-tanken Vad är det för vitt på rören framför , den främre verkar lödd , men
noone70: Tack för hjälpen, jag gjorde det lätt för mig själv och ändrade planen lite. Beslutade att dra ett rörkulvert (32+32) i marken utanför huset ist, kostar lite mer men då slipper jag jobbet med att dra rören genom bjälklaget och så blir det med råge tillräcklig med genomströmning.
elmont: Kranarna på bilden har inget med trycket i värmesystemet att göra, dom ska vara fullt öppna. Dom används bara om man ska byta vattenmätaren eller vill stänga av vattnet i huset.
lordi: I meny 2.9.1 Kan du hitta legionellahöjningen. Heter periodisk höjning och görs var 14:e dag i standardinställningarna.
Liteavvarje: [citat] [citat] Det är nog inget fel på din el , det som kan vara är om det finns någon form av belastning på den inkommande fasen , när kompressorn startar kan det bli en liten dipp på spänningen , som förstärks via ev mjukstart och inverter , det kan hända mitt i natten med , det är något med VP som registrerar detta , det många fler som får inte fel men info om inverterfel , du
Helena Poignant: Tack för alla fina svar! Det kan stämma. Jag kollade alla kranar efter att jag satt igång pannan igen och då lät inget. Jag avvaktar så länge, Trevlig sommar!
Keld: Till TS: skriv va du har för pump o vilken typ av hus, så kanske vi kan hjälpa dej. Men jag tror det är bäst att du söker dej till värmepumpsforum.com där finns experterna.
Arnodt: Egenskaper: ren 1,2-propylenglykol vid 5 grader C: Densitet: 1048 kg/m3 Värmeledningsförmåga: 0,20 J/( s m K) Värmekapacitet: 2,39 kJ/(kg K) Viskositet: 164 mPas ren etanol vid 5 grader C: Densitet: 802 kg/m3 Värmeledningsförmåga: 0,176 J/(s m K) Värmekapacitet: 2,27 kJ/(kg K) Viskositet: ca 1,65 mPas Baserat på egenskaperna borde etanol vara något bättre på att hämta värme från
Patrik Lidstedt: Installerade en Nibe split AMS 10-8 och ACVM 270 i mitt nybyggda i höstas. Jag är supernöjd!
useless: Det är inget ovanligt att marken sjunker där man har grävt, men det borde 'sätta sig' efter några år.
RoBo: Det märks inte speciellt mycket utan det är mer att jag ser det på brinetemperaturen. Kanske får köra lite hårdare på konvektorerna men fullt tillräckligt. Som jag skrev tidigare jättenöjd och grejerna drar ju ingen ström.
useless: Rita en bild på systemet som du har tänkt.
LVP Spelar avståndet mellan ute och inne del någon roll? Någon med erfarenhet av Panasonic HZ9RKE-1?
lordi: [citat] Det borde funka förutsatt att det är öppet under terassen. Kanske blir lite trångt för service och underhåll iofs.
foogy: Inte vad jag kan se. Jag har denna konvektor http://www.eveco.se/wp-content/uploads/PDF/Installationsanvisning-%C3%B6vriga-Yardy.pdf
Marlen Eskilsson: Jag är ledsen mina vänner, men Tarrariffa visade sig vara ett troll som driver med oss. Jag stänger tråden.
useless: Tången följde med min VP... Men det är en IVT, inte Thermia. Filtret är en standard 'filterball'. Det är inget unikt för Thermia.
smurfen72: [citat] Då är det enkelt vp kopplas i på returen före kombi pannan gamla cp kan sitta kvar avstängd om du inte ska ha arbetstank eller liknande till vp då får den sköta den cirkulationen över rad. Normalt har du shunten stängd vid spetsning eller strömavbrott öppnar du shunten och driver cp via extern ström.
smurfen72: [citat] Grövre slang är nog inte så dumt vid djup borra och lång slangdragning sen kan man ju se till att minimera antalet böjar inne och/eller välja en grövre dimension.
Peter2400: [citat] Det finns flera trådar som diskuterar vilken som är den bästa pumpen, vi har både en MB och en Toshiba och föredrar Toshiban alla årets dagar,http://www.svenskvillavarme.se/shop/varmepumpar-luftluft/toshiba-daiseikai-8-ras-25/
erkka: Kom på att jag glömde uppdatera om resultatet... Efter andra besöket av reparatören konstaterades att det var en läckande övertrycksventil som var boven. 3100kr kostade detta. Med facit i hand kanske man borde kunna fixat det själv :-)
KungAnka: Jag har en IVT bergvärmepump, typ 10-15 år gammal. Riktigt usel möjlighet att se och styra vad som händer jämfört med pumpen i förra huset, men det finns i alla fall en räknare för drifttid (varför inte kWh?). Hur som helst, en bra finess är att det anges % för varmvatten/radiator för både pump och tillskott. Tillskottet har 9% varmvatten 91% värme. Men för pumpen anges
useless: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Värmepump Samma princip som ett kylskåp. Den har en kall och en varm sida. Den kalla sidan värms av omgivningsluften (värmepumpen tar upp energi) och den varma kyls av poolen (värmepumpen avger energi).
MagHam: Flampunkt 21-30 grader -> brandklass 2a Flampunkt 30-55 grader -> brandklass 2b Etanol till köldbärare bryter den gränsen nånstans vid 32 vol% (27 vikt%) och då inträder nya krav på elinstallationer mm. Däremot förvandlas ju inte spriten till TNT. Då skulle ju hela barskåpet redan ha exploderat ;)
smurfen72: Jag skulle valt en vanlig on/off vp som tex F1226 kostar mindre och antalet start stop blir få med stor vatten volym och det gör inget om vp blir lite för kraftig eftersom den går mot tank så 100% effekt täckning skulle jag satsa på. Backventil eller kran spelar ingen roll bara man kommer ihåg att stänga den.
Wulfram Zneijderhaan: Att pumpen stannade visade sig bero på igensatta filter. Tagit hem reparatörer från 2 olika företag, båda gick bet. Men den tredje reparatören från ytterligare ett annat företag löste problemet på en halvtimma. Under föredömlig handledning av denne synnerligen kompetente yrkesman fick jag själv utföra servicen! Nu vet jag hur jag skall sköta min värmepump!
Arnodt: Men får du endast betalningen 0,42 kr/kWh för solströmmen du säljer? Du får väl utöver de 0,42 kr också 0,60 kr/kWh i direkt skattereduktion. Yttermera får du väl nätnyttoersättning av ditt elnätsbolag, kanske 0,05 kr/kWh. Dessutom får du väl elcertifikat med numer tyvärr låga ca 0,10 kr/kWh. Nu är du uppe i 1,17 kr, exkl. moms per såld kWh solström. Byter du till Enkla