Jag funderar på en luft luft. Eldar idag i en stor vattenmantlad kamin +direktel. Det är ju klart missvisande att kika på COP vid typ +7grader eller att se det som ett + att en pump ger värme ner till -20 eller rent av -35....
Jag vill ju ha det som är bäst för mig. Normalt sett eldar jag varje kväll och värmen räcker oftast hela natten.
SÅ en initial tanke är att pump som är optimerad för 0 grader är bäst. Den behöver absolut inte ge värme efter -15...Är ju bara ute efter en "avlastning" i eldandet och de få gånger som det är riktigt kallt gör det mig inget att elda på (eldar jag flitigt räcker det för att hålla värmen i huset). Finns det någon sammanställning där man kan jämföra olika pumpars COP kurvor vs utetemp? Kan ju såklart googla runt och jämföra själv men...är jobbet redan gjort så
Jag vill ju ha det som är bäst för mig. Normalt sett eldar jag varje kväll och värmen räcker oftast hela natten.
SÅ en initial tanke är att pump som är optimerad för 0 grader är bäst. Den behöver absolut inte ge värme efter -15...Är ju bara ute efter en "avlastning" i eldandet och de få gånger som det är riktigt kallt gör det mig inget att elda på (eldar jag flitigt räcker det för att hålla värmen i huset). Finns det någon sammanställning där man kan jämföra olika pumpars COP kurvor vs utetemp? Kan ju såklart googla runt och jämföra själv men...är jobbet redan gjort så
Energimyndigheten har testfakta om bla effekt och cop vid olika temperaturer. De är några år gamla men kan ändå vara intressent.
http://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/luftluftvarmepumpar-2009-2013/
Sen går ju "stora" pumpar på dellast vid milda temperaturer och får då bra cop så det kan vara värt att överdimensionera i förhållande till dit tänkta scenario. Titta också på lägsta avgiven effekt beroende på ditt värmebehov så att pumpen inte behöver slå av och på när det inte är så kallt ute.
http://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/luftluftvarmepumpar-2009-2013/
Sen går ju "stora" pumpar på dellast vid milda temperaturer och får då bra cop så det kan vara värt att överdimensionera i förhållande till dit tänkta scenario. Titta också på lägsta avgiven effekt beroende på ditt värmebehov så att pumpen inte behöver slå av och på när det inte är så kallt ute.
ofta anges väl cop utan avfrostning och då är det svårt att jämföra en vp som klarar sig med mindre avfrostningar bör få bättre cop. I det här fallet en vp som ska användas rätt lite så spelar nog priset på vp en stor roll för gissar att cop skillnaden gör väldigt lite på årsförbrukningen då kan ju andra faktorer vara viktigare som tex ljudnivån.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 306 inlägg
SCOP. Där s står för seasonal är ju tänkt att visa årsmedelvärdet för ett förutbestämt klimat. (finns kallt, medel och varmt klimat)
Det är väl ganska universellt att värmepumpar ger en högre värmefaktor vid en lägre temperaturdifferens. Är den bra vid 0º är den ännu bättre vid +7º.
Jag tror inte att några luftvärmepumpar är optimerade för att värma vid 0º utomhustemperatur. De är i grunden gjorda för att gå som luftkonditionering och därefter i varierande utsträckning modifierade för att alls tåla att användas till uppvärmning i svenskt klimat. Det finns ingenting optimalt med att värma med en luftvärmepump. Men det är bra nog många gånger.
Jag tror inte att några luftvärmepumpar är optimerade för att värma vid 0º utomhustemperatur. De är i grunden gjorda för att gå som luftkonditionering och därefter i varierande utsträckning modifierade för att alls tåla att användas till uppvärmning i svenskt klimat. Det finns ingenting optimalt med att värma med en luftvärmepump. Men det är bra nog många gånger.
Temperaturdifferensen ändras inte pga val av pump?
1. Liten pump, kompressorn går på max, 7C ute, 35C framledning, 5kW ut effekt.
2. Större maskin. Samma 7/35C, 5kW ut, kompressorn behöver bara gå på 35Hz.
Det som påstods var att 2 i denna driftspunkt har högre cop pga att den går på dellast. Utememp, framledningstemp och nödvändig värmeeffekt ändras ju inte pga val av pump (så länge den inte blir för klen)?
Eller är det någon annan temperaturdifferens inuti pumpen som avses? Eller har jag bara inte förstått alls?
1. Liten pump, kompressorn går på max, 7C ute, 35C framledning, 5kW ut effekt.
2. Större maskin. Samma 7/35C, 5kW ut, kompressorn behöver bara gå på 35Hz.
Det som påstods var att 2 i denna driftspunkt har högre cop pga att den går på dellast. Utememp, framledningstemp och nödvändig värmeeffekt ändras ju inte pga val av pump (så länge den inte blir för klen)?
Eller är det någon annan temperaturdifferens inuti pumpen som avses? Eller har jag bara inte förstått alls?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 306 inlägg
Det är dessutom inte alls säkert att en pump som går på dellast är effektivare än en som går på max. Beror ju helt på elmotorns och kompressorns effektivitetsmapp.
Om man kollar på 3 pumpar, de som har bäst årsvärmefaktor i Borås, så blir det tydligtJohannes Carlsson skrev:
att det är effektivare att köra med låg belastning.
Till TS, stirra dig inte blind på alla siffror, välj en pump av erkänd kvalité som klarar att få cirkulation
på luften i huset även när du eldar, jag tror ditt intresse för att elda långsamt kommer
minska när du upptäcker hur smidigt det är att välja temperatur med fjärren, så köp en tillräckligt stor!
Medlem
· Stockholms län
· 646 inlägg
Om den vattenmantlade kaminen avger mycket värme till rummet där den står så kan llvp eventuellt stå nära så att den hjälper till med värmespridningen.
Jag har en 10 år gammal panasonic he9 (R410) som funkar bra men under ca -15 så avfrostar den högljutt varje kvart så då brukar vi stänga av den.
Jag har en 10 år gammal panasonic he9 (R410) som funkar bra men under ca -15 så avfrostar den högljutt varje kvart så då brukar vi stänga av den.
Många bra synpunkter! Vattnemantlade kaminen har räckt i alla väder när man väl eldar... men det gäller ju som sagt att elda på kontinuerligt när det väl är kallt. Installerar ja en VP kommer ja sannolikt minska ner på eldandet speciellt tidigt och sent på vinter/höst säsongen och dom gångerna jag eldar kommer värmen stå sig över natten tack vare acctanken.