Byggahus.se

Gårdspump ifall att?...

1. P
    Medlem · Jönköpings · 77 inlägg

patrik1975

Medlem
    Hej

Jag har en borrad brunn på ca 60m med vattennivå på ca 10-15m vanligtvis.
    Jula har en billig gårdspump som klarar 20m djup vilket jag funderar på att inhandla ”just in case” ...exempelvis om strömmen försvinner under längre tid etc.
    Frågan är hur jag rent praktiskt kan använda denna vid behov?
    Idag har jag en grundfos pump i källaren (dvs ej sänkt pump) så rent teoretiskt borde jag kunna koppla på handpumpen nere i källaren så länge jag får kopplingar att matcha.

Eller är jag helt ute och cyklar?
    Vilka problem kan jag stöta på? :)

Tack på förhand

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Beror på vad du menar med gårdspump , en sån med långt handtag .
    Blir nog inget bra då en gårdspump är dragande och ett tryck för fritt fall ur pipen , det går inte att få ett tryck som går att använda i kranar

3. P

patrik1975

Medlem
  4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    OK men den är endast en kosmetik sak , ingen pump , annars finns det sådana pumpar ,
    då ska det vara lite mera saker ( rör , lyftstång ) som ska ner i borrhålet

5. E
    Medlem · jämtland · 20 812 inlägg

elmont

Medlem
    Det är en pump som fungerar men du måste köpa till lite rör och lyftstänger.

6. P

patrik1975

Medlem
    Nja, det ska gå att få pumpen funktionell, av vad jag googlat mig till och dessutom läst i recensionerna på jula, även om det inte medföljer några direkta instruktioner med produkten.
    Som sagt så vill jag bara hitta en ifall att-lösning att ha liggandes som jag kan koppla på befintliga slangar för att kunna handpumpa upp vatten om det skulle behövas.

Eftersom det är en lägga-på-hyllan grej så vill jag inte spendera tusenlappar, men ändå ha möjligheten att handpumpa upp vatten från 15m djup, gärna med befintliga slangar så länge jag löser kopplingarna emellan..

7. P

patrik1975

Medlem
    Rör för vad, och varför lyftstänger?
    Förklara gärna :)

Om vi bortser totalt från kosmetiska resultat och enbart fokuserar på funktion.
    Vatten från 10-15 meters djup till ytan med hjälp av handkraft är målet :)

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är bara överdelen som du ser där . för att pumpa upp vatten måste det till mera detaljer ,
    Har kollat runt lite , handpumpar som kan suga så djupt är svårt , bara denna som du har
    s,k lejontyp med rör och annat finns klarar det ,
    Hittade en 12 voltare med tryckströmbrytare , men om den kan suga så djupt framgår inte , du får fråga dom om intresse finns , här en länk

www.sunwind.se/product/show/?id=1607&Vattenpump-Whale---18-liter-med-filter-och-tryckbrytare

9. P

patrik1975

Medlem
    Poängen är att kunna handpumpa upp vatten. Jag har svårt att tänka mig att en 12v mojäng ska lyckas med det.
    Leijonpumpen är såklart optimal, men för att lägga på hyllan ifall-att så är det mycket pengar.
    Jula-pumpen är ett snorbilligt alternativ med samma konstruktion, som enligt beskrivningen ska klara trycket att pumpa från 20 meters djup.
    Frågan är om det teoretiskt möjligt kan funka att koppla denna pump till befintliga slangar som ligger på 60 meters djup, men trycket är på 10-15 meters djup.
    Att hälla ner vatten i slangarna för att slippa pumpa luft såklart.
    Men om vi utgår från att jag lyckas lösa kopplingarna från botten av pumpen, (befintliga slangar har bottenventil/stopp efter ejektorn så om jag fyller ovanifrån med vatten så håller det sig)
    Och vi bortser från hur jag monterar pumpen, liggandes förmodligen, vilka trubbel kan jag möta? Är det rent teoretiskt möjligt?
    Rör o grejer nämndes ovan också?

Redigerat 3 okt 2017 21:28
  10. K
    Medlem · 826 inlägg
    Det finns ingen pump, som kan suga opp vatten från 10m, fysikens lagar gäller.

• Laddar…
  11. P

patrik1975

Medlem
    Varför?
    Leijonpumpen klarar 40m och det billiga jula alternativet ska klara 20m.

12. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 826 inlägg

useless

Lök.
    Den suger inte vatten från 20 meters djup. Det är omöjligt eftersom det inte går att skapa ett tillräckligt stort undertryck.
    Istället har dom ett långt rör man för ner i brunnen. Längst ner i röret sitter några ventiler och en kolv kopplad till handtaget så att den lyfter upp vattnet en bit för varje pumprörelse.

Med andra ord kan du inte koppla den på något rör i källaren, utan den måste sitta över borrhålet.

• Laddar…
  13. E
    Medlem · jämtland · 20 812 inlägg

elmont

Medlem
    En sugande pump kan inte lyfta vatten mer än knappt 10 meter, vid högre lyfthöjd blir det vacum mellan pump och vattenpelare. Så för större lyfthöjder måste själva pumpen sänkas ner.

14. P

patrik1975

Medlem
    Så för att det ska funka måste vattnet alltså på mekanisk väg transporteras upp från 15 meters djup? Du menar att det omöjligen går att handpumpa upp vatten? Vad är skillnaden mot min vattenpump på el i källaren menar du?

15. P

patrik1975

Medlem
    Vad är skillnaden mellan att handpumpa upp vatten mot min vattenpump i källaren som går på el?
    Jag förstår inte skillnaden i begränsning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.