R
Verkar som dom kör ett hål om dagen, från morgon till kväll. Går det att kolla djup och vinkel då det råkat passa med en arbetsdag, man kanske ska räkna antalet längder de matar på eller ur. Eller är det flera dagar ibland?

Litar du inte på dina montörer eller vad handlar detta om?

Med vänlig hälsning, fremax

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
R
Inte min, man anlitar en konsult som anlitar andra att borra som anlitar en annan att borra, såg jag nu och undrar om de kan fuska,

R
Anledningen är att de just borrat i fel vinkel och ska kollas om man ska bry sig, ifall det var fusk och man kan fuska med annat att se upp med. Då de råkar blir klara just under en normal arbetsdag.

Hur vet du att vinkeln är fel? Ok , så om en hantverkare blir klar samma dag är det fusk? Låter rimligt..

R
fremax fremax skrev:
Hur vet du att vinkeln är fel? Ok , så om en hantverkare blir klar samma dag är det fusk? Låter rimligt..

För att han som bor där kollade med borraren, som själv sa till mig att han borrat fel, då han fått fel order men är inte ämnet just nu då det är precis är färskt. Men han tar ett hål om dagen sa han, är från ett grannland och inte skriven här, företaget är från samma land och lastbilen är regad där.

Så min enkla fråga är om det är så lagom att det brukar ta en dag, eller om de bara råkar borra det som går på en dag.
För 164.000 som det kostar kanske man vill ha lite koll vad man får, när de själva verkar ha dålig koll :)

Vårt hål på 196m (om jag minns rätt) tog inte en hel dag.
Klart för borrning på morgonen, färdig före em fikat.

Berättelsen verkar vara höjden av förvirring ... eller är jag trög?

Vad är problemet om entreprenören erkänt felet till kunden? Vad behöver du ha mer för bevis?
Klart att det går att kolla , glöm dock inte att kunden står för kalaset... hur seriös uppskattar du att firman som borrar är? Omsättning, antal år i branschen , antal anställda??

R
FredrikR FredrikR skrev:
Vårt hål på 196m (om jag minns rätt) tog inte en hel dag.
Klart för borrning på morgonen, färdig före em fikat.
Det här var 130 meter och tog 10 timmar, med 4 grader om det nu påverkar, så vi undrar med större hus vad som är normalt.

R
fremax fremax skrev:
Berättelsen verkar vara höjden av förvirring ... eller är jag trög?

Vad är problemet om entreprenören erkänt felet till kunden? Vad behöver du ha mer för bevis?
Klart att det går att kolla , glöm dock inte att kunden står för kalaset... hur seriös uppskattar du att firman som borrar är? Omsättning, antal år i branschen , antal anställda??

Nej han erkände till mig som sett den ändrade borrplanen då han fått fel order som entrepenör hos en borrfirma som gjorde jobbet åt de som säljer VP. Gissar att de första gjort en tabbe men det är inte ämnet nu.

Så borrdjup och vinkel är lätt att kolla, vem ska göra det, har någon gjort det?

Förmodligen är dom seriösa och lovar 10% om man satsar där. Sedan återstår frågan om man borrat fel för att kunna hålla offerten, då man ville ha 4 grader som kommunen ändrade till 8,5 för grannarna men man borrade 4 ändå.
Givetvis ska kund inte betala.

Varför tror du att firman tar den kostnaden (kolla om det är rätt?)

R
fremax fremax skrev:
Varför tror du att firman tar den kostnaden (kolla om det är rätt?)

Den som har lust :)

Ev. omborrning får de ta.

Gissar att de inte behöver fuska men om man tar en per dag och detta tog 10 timmar för 130 meter, kan man undra över 210 meter som vi ev. behöver.

Hur lång tid brukar det ta?

Beror väl även på markförhållanden ? Hos mig tog det ca 1,5 dag tror jag ( jobbade) och de borrade ca 130m , dock stötte de på berg efter ett par meter bara.

R
fremax fremax skrev:
Beror väl även på markförhållanden ? Hos mig tog det ca 1,5 dag tror jag ( jobbade) och de borrade ca 130m , dock stötte de på berg efter ett par meter bara.

Bergvärme brukar vara berg och här görs allt klart på kvällen, borrning över dagen och iväg till nästa, antagligen extremt då han även sov i bilen men jobbade varannan vecka. Maskinen väger uppåt 10 ton så en gång sjönk den ner sa han.

R
De borrade 200 meter, hur många och hur långa skarvar blir det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.