Våran Nibe 1235 redovisar tillsats under totalt 136 h sedan 2007. Hur ska jag beräkna kostnaden för just den delen av driften? Pumpen är på 6 kW så om jag tänker 6*136*elpris, kan det bli rätt?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Nej, den ger ju 6kw från pumpeffekten plus elspets. Så det beror på hur mycket elspets det rör sig om.
Men säg att medeleffekten för elspets är 4kw så blir det
4kw×136h= 544 kwh
Men säg att medeleffekten för elspets är 4kw så blir det
4kw×136h= 544 kwh
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det verkar som den finns med 3 6 eller 9 kw elspets. Om den är kopplad så den ger full effekt när den väl går blir det som du räknat
Nibe brukar ha 6kw spets som fabrikskoppling , dom är lite lustiga eller har varit med att inte dra kabel eller kopplat in sista kw från kontaktor till EL-patronen , kan du en del om EL så går det att se om alla delar i patronen är anslutna , lossa på locket till patronen och titta
Nja, in och petar i pumpen får jag avstå från. Oavsett om det är 6 eller 9 så är det väl ganska få spetstimmar per år? Det bör ju betyda att jordvärmen och pumpen gör ett bra jobb. Sen är kanske Skövde inget köldhål heller jämfört med andra delar av landet 
Jag försöker hitta anledningar att byta, eftersom pumpen är rätt högljudd. Men som sagt, den gör jobbet. Killen som installerade nya LV-pumpen till öv tyckte inte att ljudet var onormalt, en ny är tystare men det bästa är att flytta pumpen till förrådet för att komma undan ljud. Den får tuffa på ett tag till 
Mobilens db-mätare säger 72 alldeles nära och 65 några meter bort. Men det är låga frekvenser som letar sig främst uppåt till sovrummet, även i vardagsrum vägg i vägg.
Kan den stå för nära utevägg? Kan nån form av ljudmatta på väggar dämpa?
Kan den stå för nära utevägg? Kan nån form av ljudmatta på väggar dämpa?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Bygga ett dämpat skåp runt pumpen?

