Våran Nibe 1235 redovisar tillsats under totalt 136 h sedan 2007. Hur ska jag beräkna kostnaden för just den delen av driften? Pumpen är på 6 kW så om jag tänker 6*136*elpris, kan det bli rätt?

Nej, den ger ju 6kw från pumpeffekten plus elspets. Så det beror på hur mycket elspets det rör sig om.

Men säg att medeleffekten för elspets är 4kw så blir det
4kw×136h= 544 kwh

Det verkar som den finns med 3 6 eller 9 kw elspets. Om den är kopplad så den ger full effekt när den väl går blir det som du räknat

R
Nibe brukar ha 6kw spets som fabrikskoppling , dom är lite lustiga eller har varit med att inte dra kabel eller kopplat in sista kw från kontaktor till EL-patronen , kan du en del om EL så går det att se om alla delar i patronen är anslutna , lossa på locket till patronen och titta

Nja, in och petar i pumpen får jag avstå från. Oavsett om det är 6 eller 9 så är det väl ganska få spetstimmar per år? Det bör ju betyda att jordvärmen och pumpen gör ett bra jobb. Sen är kanske Skövde inget köldhål heller jämfört med andra delar av landet ;)

R
I ditt fall så gör VP ett bra jobb , går så mycket som möjligt när det behövs och sätter in en spets vid extremkyla på dina breddgrader , det brukar inte bli så mycket , annars får du väl gräva ner mer slang :(

Jag försöker hitta anledningar att byta, eftersom pumpen är rätt högljudd. Men som sagt, den gör jobbet. Killen som installerade nya LV-pumpen till öv tyckte inte att ljudet var onormalt, en ny är tystare men det bästa är att flytta pumpen till förrådet för att komma undan ljud. Den får tuffa på ett tag till :)

Hur uppstår ljudet? Är det stomljud för då kan det finnas lösningar för att minimera ljudet.
Och den är ju bara 11 år så den kan gå lika länge till.

Den står på klinkers/bottenplatta. Inte förankrad i vägg. Original gummifötter och ett försök med ytterligare dämpning gav inget. Sen har jag inte koll på kompressorns upphängning?
Så här ser utrymmet ut.

• Värmepump på klinkergolv i förrådsutrymme med röda gummifötter och extra dämpning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mobilens db-mätare säger 72 alldeles nära och 65 några meter bort. Men det är låga frekvenser som letar sig främst uppåt till sovrummet, även i vardagsrum vägg i vägg.
Kan den stå för nära utevägg? Kan nån form av ljudmatta på väggar dämpa?

Hur är den ansluten till värmesystemet, är det flexslangar, har lite svårt att se i bilden?
Eller finns det andra anslutningar som är fast monterade och kan fortplanta ljud?

Så här ser det ut.

Det sitter flexslangar. Sitter expansionskärlet bara i pumpen eller är det upphängt i taket, gummibussningar?

Bygga ett dämpat skåp runt pumpen?

R
Ser ut som exspantionskärlet sitter dikt i rören som AndersS säger , där har du kanske en källa till stomljud i huset ,
Känn på rören när VP går samt lyssna med en mejsel mellan rör och öra så kanske du känner igen ljudet .
Åtgärd om det brummar den vägen , sätt en flexslang på det med

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.