Har nu installerat en Daikin Ururu Sarara men har lite svårt att förstå en sak. Manualen är tyvärr inte till hjälp då den märkligt nog inte tar upp detta.

Jag har pumpen inställd på 'Heat', temperaturen har jag inställd på 21C (just nu). Om jag tittar på information från inomhusdelen så ser jag att den mäter 23C. Trots att den mäter en högre temp än vad den är inställd på så levererar den värme. Borde den inte sluta leverera värme när den uppnått börvärdet?

Skulle säga att den kompenserar för att hela ytan som ska värmas upp till önskad temp får just den inställda tempen.

E etompau skrev:
Skulle säga att den kompenserar för att hela ytan som ska värmas upp till önskad temp får just den inställda tempen.
Ok, men hur kan den veta hur mycket den ska kompensera i så fall? Den har ju ingen aning om hur stora lokalerna är. Eller vilken höjd den sitter på.

Ingen aning. Skulle jag gissa så kommer den att ha x antal grader högre temp än vad du ställer in den på.
Kanske ändrar sig denna differens med högre inställd temp.

Daikins pumpar är konstruerade så att dem värmer ca 2-3 grader varmare än inställt värde. Detta gör man pga att man tar hänsyn till att pumpen ofta sitter placerad högre än komforthöjd i ett hus. Komfort höjden är den höjd man vistas på, soffa, matbord osv. Pumpen skulle om den följde exakt inställt värde inte klara av att leverera tillräckligt jämn värme i hela den omgivning pumpen befinner sig i eftersom den skulle vara nöjd med temperaturen för tidigt då det är varmare i takhöjd.

Det är daikins filosofi på hur man får en pump att ge så effektiv spridning av värme som möjligt. Det medför att man får bättretemperaturer även ner mot golvet. Nackdelen är då istället att om man tycker att det blir för varmt i soffan så får man justera ner pumpen några grader istället.

Skulle säga att detta gäller alla luftvärmepumpar.

Hysteres på Wikipedia:

Hysteres kan vara gynnsamt i vissa avseenden. Inom till exempel styrtekniken, särskilt vid applikationer av typen av/på-reglering, används hysteres ofta för att förhindra ett oroligt uppträdande hos systemet nära jämviktsläget. I exempelvis en termostat som ska hålla temperaturen +20 grader i ett rum kommer värmeelementet att oavbrutet växla mellan av och på då temperaturen ligger på 20 grader, dels på grund av verkliga små variationer kring denna temperatur, dels på grund av mätstörningar. Genom att införa en hysteres på några tiondels grader, förhindrar man det oroliga uppträdandet hos systemet, utan att användaren märker av skillnaden nämnvärt. Rumstemperaturen kommer dock att pendla mellan dessa temperaturer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.