Ska pumpen (Wilo RS15/4-3) vara helt torr på drivsidan?
Om jag skruvar av det lilla mässingslocket så sipprar det ut vatten.
Den snurrar och pumpar, men jag undrar om ett haveri är nära förestående?

Det ska normalt komma lite vatten när man skruvar bort centrumskruven. En stor trasa behövs. Låter den illa?

J Josth skrev:
Det ska normalt komma lite vatten när man skruvar bort centrumskruven. En stor trasa behövs. Låter den illa?
Nej den låter ok. Anledningen till att jag kollade var att pannan stannat när vi var borta (den lilla beryktade automatsäkringen hade poppat) och det tog lång tid innan golvvärmen återkom...

R
D Dan-E skrev:
Nej den låter ok
Kan göra det , men du ska ha ett tryck på systemet om minst 0,5 bar ( normalt ca 0,8 - 1,2 bar ) annars kommer det inget ur det stället och luftar pumpen .

Systemtrycket är en bar, sjönk minimalt när jag skruvade bort centrumskruven en stund.
Eftersom jag inte kan hitta någon information (sprängskiss tex) om hur en sån här pump är skapt
så undrar jag om drivsidan normalt (ny pump) är torr?

R
Svar nej alla typer av den sorten är våta pumpar , så det ska rinna/droppa liiite när skruven tas bort och ev luft i pumpen ska gå ut . Vad menar du med att trycket sjönk minimalt , så lite tapp så ska inte trycket sjunka något nästan synligt .3
Du har en säkerhetsventil 1,5 bar , om du öppnar den lite så trycket går ner till 0,5 och fyller sakta upp igen så ska manometern stiga sakta , om den stiger snabbt så kan det vara dåligt med luft i kärlet eller hål i blåsan

Ska vara vått alltså, bra.
End of story.

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.