2 898 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Nibe F750 golvvärme nere, radiatorer uppe. Termostat m. nattsänkning?
Vi har ett tre år gammalt hus med en Nibe F750. Värmen är bra injusterad och temperaturen stabil kring 21 grader med öppna termostater. Idag sitter det enkla MMA termostater på övervåningen. Dessa kan man sätta på en viss temp men de är manuella och går inte att schemalägga. Om jag vill ha 21 grader varmt på dagen men sänka till 18 på natten i sovrummen, är det klokt att byta till nya smarta termostater? är det nån som har gjort det?
Jag har bytt till digital termostat i sovrummet. I ett modernt och välisolerat tar det dock lång tid att ändra temperaturen så jag tycker inte skillnaden blir så stor och det hinner inte bli så svalt till kvällen igen. Det blir lite varmare i sovrummet på dagtid. Effekten blir väl bättre om det är typ -15 grader ute. Räkna inte med energibesparing för F750 måste jobba hårdare för att få upp temperaturen igen och då kanske även använda el-tillsats.
Så det kanske inte är lönt att byta termostater, temperaturen hinner ändå inte förändra sig speciellt mycket. Ska börja med att ställa ner vridtermostaten i sovrummet och se vad som händerJ Josth skrev:Jag har bytt till digital termostat i sovrummet. I ett modernt och välisolerat tar det dock lång tid att ändra temperaturen så jag tycker inte skillnaden blir så stor och det hinner inte bli så svalt till kvällen igen. Det blir lite varmare i sovrummet på dagtid. Effekten blir väl bättre om det är typ -15 grader ute. Räkna inte med energibesparing för F750 måste jobba hårdare för att få upp temperaturen igen och då kanske även använda el-tillsats.
Klicka här för att svara