Flyttat till ett hus som har stått tomt några år, är helt grön (men ambitiös) på allt som har med hus att göra. Nu vill vi gärna ha varmt i huset....Har googlat mig galen.
I pannrummet står en TMV panna (electra 12) från 1979. Med elpatron samt vedpanna. Vattenburen värme i huset. Även en halvt-fungerande jordvärme finns i huset men vet inte hur det lirar med pannan. Jordvärmepumpen står i källaren. Denna funkar - och elementen blir varma, men den slår av rätt snabbt. Går att återuppstarta men slår av igen... SÅ nu står vi här med kalla element men varmt vatten (antar det går på el då..)
Så därför har vi tänkt att elda för att få värme i huset då vi har tillgång till gratis ved. Problemet är väl att vi inte förstår hur systemet fungerar. Vi eldade men endast pannan vart varm. Slog på knappen där det stod "pump till vedspis", funkade inte. Antar ju man behöver ställa in alla rattar och vred. MEN HUR? :')
Fixar jag detta eller ska jag ge upp och anlita någon?
Blir överlycklig om någon vill förbarma sig över min okunnighet
I pannrummet står en TMV panna (electra 12) från 1979. Med elpatron samt vedpanna. Vattenburen värme i huset. Även en halvt-fungerande jordvärme finns i huset men vet inte hur det lirar med pannan. Jordvärmepumpen står i källaren. Denna funkar - och elementen blir varma, men den slår av rätt snabbt. Går att återuppstarta men slår av igen... SÅ nu står vi här med kalla element men varmt vatten (antar det går på el då..)
Så därför har vi tänkt att elda för att få värme i huset då vi har tillgång till gratis ved. Problemet är väl att vi inte förstår hur systemet fungerar. Vi eldade men endast pannan vart varm. Slog på knappen där det stod "pump till vedspis", funkade inte. Antar ju man behöver ställa in alla rattar och vred. MEN HUR? :')
Fixar jag detta eller ska jag ge upp och anlita någon?
Blir överlycklig om någon vill förbarma sig över min okunnighet
Du säger ståt still ett tag , det första du ska göra är att se om cirkpump/arna snurrar den gula du har där har ett svart lock , öppna den och se om axeln snurrar , det går att få fart på den med en mejlsel ( kommer kanske att skramla lite i handen ) inget farligt och bara lte vatten. Finns flera pumpar tex för VP , att vp soppar beror nog på att flödet över inte är bra .
65 -38 grader är för VV ut ska vara ca 55C
Den svarta ovanför den gula pumpen är en shunt för värmen och ska om det är riktigt sköta sig själv med info från en utgivare
Kolla lite och kom tillbaka
Man måste alltid börja på ruta ett
Den svarta ovanför den gula pumpen är en shunt för värmen och ska om det är riktigt sköta sig själv med info från en utgivare
Cirkulationspumpen är öppnad... fungerar och snurrar...R rävlyan skrev:Du säger ståt still ett tag , det första du ska göra är att se om cirkpump/arna snurrar den gula du har där har ett svart lock , öppna den och se om axeln snurrar , det går att få fart på den med en mejlsel ( kommer kanske att skramla lite i handen ) inget farligt och bara lte vatten. Finns flera pumpar tex för VP , att vp soppar beror nog på att flödet över inte är bra .
Klicka här för att svara