2 954 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Golvstånde LLVP som AC
När jag ändå har er alla på tråden...det ryktas om att moderna utedelar har blivit mycket tystare. Hur långt ifrån grannens fönster behöver man installera den för att den inte ska låta alls? När man kör AC på sommaren är det väl typiskt några timmar på kvällen med fläkt/kompressor som kör på max, så det är maxljudet jag undrar över.
Platsen som är optimal för mig ligger vad jag gissar är 8-10 meter bort och 4 meter ner från deras sovrumsfönster. Kan dom komma att störas av det?
Platsen som är optimal för mig ligger vad jag gissar är 8-10 meter bort och 4 meter ner från deras sovrumsfönster. Kan dom komma att störas av det?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nej tyvärr är alternativet runt hörnet 15 meter längre bort vid nästa hörn. Finns det någon gräns för avstånd innedel-utedel innan man börjar tappa för mycket effekt?CHEMAS skrev:
Men ok dom låter rätt jävligt fortfarande på max alltså? Finns det någon butik i Skåne där dom har enheter igång så man kan lyssna på skillnaden mellan olika modeller?
Finns det någon modell med fokus just på att vara så tyst som möjligt (utedelen)?
Aha ok. Surt. Du får väl sätta något bullerplank om dom stör sej hehe.P Pettttter skrev:Nej tyvärr är alternativet runt hörnet 15 meter längre bort vid nästa hörn. Finns det någon gräns för avstånd innedel-utedel innan man börjar tappa för mycket effekt?
Men ok dom låter rätt jävligt fortfarande på max alltså? Finns det någon butik i Skåne där dom har enheter igång så man kan lyssna på skillnaden mellan olika modeller?
Finns det någon modell med fokus just på att vara så tyst som möjligt (utedelen)?
Man kompletteringafyller vid längre sträckor.
Nja dom låter väl inte sååå mycket men alltså när man sover o det är knäpptyst ute så hör man ju massor av olika ljud tänker jag.
Jag tycker inte utedelarna låter särskilt mycket alls, en slags surrande från kompressorn när de går på max. Fläkthjulen är gjorda för att minska ljudet. Bor man i en stad finns det många andra ljud också, typ trafik m.m. Efter många års drift kan dock t.ex. fläktlagren börja gnissla och det låter däremot ganska mycket och irriterande.
Golvstående är ganska vanliga i Kina där de har det varmt. Men det tenderar att vara mycket större modeller än de två du listade. Mer likt en Samsung AC 140 i storlek. De större varianterna kyler iallafall riktigt bra även i stora lokaler. Men då är det ju så klart ganska högt uppe också.P Pettttter skrev:
Jag har monterat ett antal golvstående modeller bara för kyla och dessa kunder är helt nöjda
om man har igång en sådan haäringa anläggning dygnet runt så går den väldigt lite med låg effekt istället för att vrålköra den och akutsänka temperaturen, därmed får du låg elförbrukning och nästan ljudlösa utedelar
om man har igång en sådan haäringa anläggning dygnet runt så går den väldigt lite med låg effekt istället för att vrålköra den och akutsänka temperaturen, därmed får du låg elförbrukning och nästan ljudlösa utedelar
Låter bra, det uppskattas med fler som bekräftat detta så min oro om kyla från golvet är helt borta.electroluxaren skrev:Jag har monterat ett antal golvstående modeller bara för kyla och dessa kunder är helt nöjda
Ja det är en väldigt intressant tanke med konstant kylning istället för bara kvällskylning!
Det känns intuitivt som slöseri att kyla ett tomt hus under dagen när man inte är hemma, speciellt att kyla dom graderna som man hade kunnat lufta ut på eftermiddagen genom att öppna fönsterna så man kommer ner från kanske 30 till 26-27. Men det är kanske bara korkat att tänka så?
En fördel med konstant kylning borde vara att man inte hinner ackumulera en massa värme i materialen, bor i stenhus så rätt illa, vilket borde innebära att man i genomsnitt kanske inte sparar fullt så mycket som man tänker genom att inte kyla på dagen för energin ska kylas bort senare oavsett? Fönsterkylningen är ju bara luften, så fort man stänger så blir det snabbt 30 igen så inte mycket energi man sparar där antagligen.
Finns det artiklar på det här som man kan läsa? Alltså kylningskurvor och teorier?
Om du är allergiker så skulle du inte ha vädring som alternativ.P Pettttter skrev:
Det du tjänar är att slippa vänta någon timme innan du har rätt temperatur (och längre tid innan väggarna slutar stråla en massa värme). Du kan förmodligen även klara dig med ett mindre aggregat om det är på konstant.
Du är på rätt tänk!P Pettttter skrev:Låter bra, det uppskattas med fler som bekräftat detta så min oro om kyla från golvet är helt borta.
Ja det är en väldigt intressant tanke med konstant kylning istället för bara kvällskylning!
Det känns intuitivt som slöseri att kyla ett tomt hus under dagen när man inte är hemma, speciellt att kyla dom graderna som man hade kunnat lufta ut på eftermiddagen genom att öppna fönsterna så man kommer ner från kanske 30 till 26-27. Men det är kanske bara korkat att tänka så?
En fördel med konstant kylning borde vara att man inte hinner ackumulera en massa värme i materialen, bor i stenhus så rätt illa, vilket borde innebära att man i genomsnitt kanske inte sparar fullt så mycket som man tänker genom att inte kyla på dagen för energin ska kylas bort senare oavsett? Fönsterkylningen är ju bara luften, så fort man stänger så blir det snabbt 30 igen så inte mycket energi man sparar där antagligen.
Finns det artiklar på det här som man kan läsa? Alltså kylningskurvor och teorier?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden