P
Hej!

Har ett litet dilemma kort förklarat nedan.

Har som sagt en pump enligt titel och denna har hittills skött driften på mitt befintliga hus som är från sekelskiftet dvs vattenburen värme via radiatorer. Givetvis är huset renoverat men ingen golvvärme då det är gjuten platta sedan innan. Vi har därmed renoverat badrummet och satt in elektrisk golvvärme där inne.

Nu bygger vi ut med en större vinkel och där lägger vi golvvärme över hela bottenvåningen inklusive ett större badrum. Tanken är inte inte flyta det golvet.

Här kommer dilemmat och frågeställningen.

Kan jag ur denna panna få ut två slingor för att kunna styra huskropparna separat dvs på sommaren gör pannan ingen värme alls nästan med några få undantag. Jag vill ha någon form av värme i golvet för att det ska torka och inte bli så kallt att gå på. Tanken är då att styra om allt på sommaren till nya delen av huset och i den använda mig av rumsgivarna för att få ut lite värme till golvet.

Vi ska inte flyta badrummet ytterligare utan det är redan fall i gjutningen. Då hade vi givetvis lagt elektrisk också.

Är detta möjligt på något vis?

P
Testar en bump i alla fall. Tror det är ett svårt ämne :)

Om inte pumpen klarar det så går det lösa med externa grejor.

Eftersom du har radiatorer i gamla delen och golvvärme i nya delen så kommer du behöva åtgärda värmesystemet ändå.
Radiatorer och golvvärme kräver olika varmt vatten för att ge samma inomhus temperatur.

Detta löser en normalbegåvad VVS firma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.