2 214 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Foma 4300 startar inte
Jag har nyligen köpt mitt första hus, och har bott i det i snart en vecka. Huset är från -43, knappt 70 kvm och uppvärmningen består av en gammal vedpanna kompletterad med en luftvärmepump modell Foma 4300. Då nätterna börjar bli svala tänkte jag få igång pumpen. När jag sätter i sladden piper det till 2 gånger men sen händer inget mer. Varken fjärrkontrollen eller "nöddriftsknappen" har någon effekt alls.
Huset har stått tomt i ca 2 år och pumpen har varit urdragen. Kan den ha tagit skada? Modellen verkar ju vara ca 15 år gammal så den kanske helt enkelt har uppnått sin livslängd? Jag har läst igenom manualen men hittar ingen lösning. Värt att ta hit tekniker eller lika bra att köpa en ny?
Huset har stått tomt i ca 2 år och pumpen har varit urdragen. Kan den ha tagit skada? Modellen verkar ju vara ca 15 år gammal så den kanske helt enkelt har uppnått sin livslängd? Jag har läst igenom manualen men hittar ingen lösning. Värt att ta hit tekniker eller lika bra att köpa en ny?
Är det fräscha batterier i fjärrkontrollen? Om man inte kan hitta något sätt att få igång den själv är det inte heller lönt att ta dit en tekniker för en så gammal luftvärmepump. Bättre att passa på att köpa en ny mer effektiv pump nu när det fortfarande finns ett antal kampanjerbjudanden på olika modeller. Senare under hösten kan det bli långa leveranstider istället då många beställer.
Vet inte var i landet huset står och hur kallt det kan bli där på vintrarna och hur isolerat huset är men en bra smidig modell är t.ex. Daikin SX25-R som nu har kampanjpris: https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/daikin/daikin-sxr25-2864
Ok, ja dimensionerande vinterutetemperatur DVUT för t.ex. Särna är -27,6°C. Då behövs verkligen en modell med bra prestanda vid stark kyla såsom SX25-R. Ger 2,7 kW vid -25°C. Finns också SX35-R som ger 3,1 kW vid samma temperatur. Alltid svårt att bedöma effektbehov i äldre hus men det behöver förmodligen eldas också när det blir riktigt kallt. Kanske huset blivit tilläggsisolerat under åren?
Lite små framsteg har skett med den gamla pumpen i det att den nu plötsligt valde att hoppa igång när jag kom hem från jobbet. Efter 10 minuter inställd på högsta värme (30 grader) blåser den dock fortfarande bara kalluft och innetermometern har sjunkit från 18 till 16 grader...
Känns som gamla pumpen är skrot, och att en ny nog är en vettig investering.
Känns som gamla pumpen är skrot, och att en ny nog är en vettig investering.
Om fläkten och kompressorn går i utedelen och även fläkten i innerdelen men det inte blir någon värme kan det vara köldmediet som har läckt ut eller är för lite kvar. Kostar väldigt mycket numera att tömma och sedan fylla på ny R410a. Som sagt, bättre att köpa ny.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja det är en kvalitetsmodell med riktigt bra årsvärmefaktor i kallt klimat vilket ger hög energibesparing. Hoppas den då kommer inom 3-5 dagar som utlovats med en bra installatör. Borde vara lugnt vid den här årstiden. Kolla så att garantin registreras korrekt så det blir 5 års totalgaranti. Det är mycket värt om något mot förmodan skulle krångla.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
En sak om man funderar på Daikin är att kolla att Daikins ”riktiga” återförsäljare har modellen i sitt ordinarie sortiment, möjligen under annat namn.
Säljer inte deras återförsäljare den utan bara via postorder så kan man i så fall fråga sig varför !
Nu verkar josth ha full koll på den modellen då han skriver att det är en kvalitetsmodell så det positivt
Säljer inte deras återförsäljare den utan bara via postorder så kan man i så fall fråga sig varför !
Nu verkar josth ha full koll på den modellen då han skriver att det är en kvalitetsmodell så det positivt
Ja samma modell kan heta t.ex. Daikin SX25-R, Daikin Comfora 25 och Daikin Solo XRH 25 beroende på vilken väg de säljs. Möjligen något lite som skiljer i programkoden(?) Kan skapa viss förvirring när man letar efter en Daikin som ju har ett par riktigt starka modeller om man bor där det kan bli väldigt kallt om vintrarna.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Stora frågan är om det bara är mjukvara/program på dom 3 ?
Kunder som har gett flera tusen mer hos den ”riktiga” återförsäljaren borde bli lite buttra om ”samma” modell finns på postorder betydligt billigare.
Tycker det är en märklig strategi , men vad gör man inte för att dom ”riktiga” återförsäljarna ska kunna ta mer betalt och bli glada
Kunder som har gett flera tusen mer hos den ”riktiga” återförsäljaren borde bli lite buttra om ”samma” modell finns på postorder betydligt billigare.
Tycker det är en märklig strategi , men vad gör man inte för att dom ”riktiga” återförsäljarna ska kunna ta mer betalt och bli glada
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden