Jag (nybliven husägare) har en IVT Optima och en kombimodul 200-300A/W. Ett larm har utlöst som lyder:

Utlöst motorskydd kompressor eller fasfel.

I handledningsboken är åtgärden :kontakta återförsäljare. Jag har en inbokad service på onsdag i nästa vecka.

Vet någon om jag kan göra något åt felet? Larmet piper hela tiden och slutar när jag trycker på knappen (blir galen).

Tacksam för all input!

Har du provat att återställa motorskyddet? Har det gjorts något med elanläggningen som kan ha gjort att fasordningen ändrats? finns det spänning på alla tre faser?

• Gilla
Keki
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du provat att återställa motorskyddet? Har det gjorts något med elanläggningen som kan ha gjort att fasordningen ändrats? finns det spänning på alla tre faser?
Ringde först en firma...fick ingen hjälp per telefon men de kunde erbjuda service för 2000kr på onsdag eller skicka tekniker på onsdag på löpande timpris `a 900 kr för felsökning. Felsökning brukar ta 2 timmar sa de.

Ringde en annan..fick hjälp per telefon..precis som du är inne...strömmen intill huset flukturerar...kan vara glapp...säkringarna verkar ok. Kvinnan i teöefonen hjänpte mig stänga av larm ljudet.. De kommer ut på onsdag för 629kr.

Vilken skillnad i service och bemötande!
Tack för din input!

Om strömmen in till huset fluktuerar så är det elbolaget och en elektriker du ska ringa. Inte en värmepumpstekniker.

För gud och kyltekniker, är ingenting omöjligt!

• Haha
Keki
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om strömmen in till huset fluktuerar så är det elbolaget och en elektriker du ska ringa. Inte en värmepumpstekniker.
Sant! Men larmet måste ändock kollas igenom tänker jag och se om någon komponent gått sönder e d.

Larmet kommer om spänningen dippar på en fas. Löser du grundproblemet (med hjälp av en elektriker) så ska den sluta larma.
Tar du dit en värmepumpstekniker först så är det bortkastade pengar eftersom larmet garanterat kommer tillbaks vid nästa spänningsdipp.

useless useless skrev:
Larmet kommer om spänningen dippar på en fas. Löser du grundproblemet (med hjälp av en elektriker) så ska den sluta larma.
Tar du dit en värmepumpstekniker först så är det bortkastade pengar eftersom larmet garanterat kommer tillbaks vid nästa spänningsdipp.
Vi vill att han kollar motorskyddet, kopplingarna till värmepumpen, några tidigare larm plus tänkte vi passa på att få lite mer info kring pumpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.