Funderar på att installera luft-luft värmepump på ovanvåningen i 1½-plans radhus, framförallt för AC funktionen. Såg att det finns golvstående LLVP (tex Mitsubishi MFZ-KJ25/35 eller Daikin Origo XRH), hur bra fungerar dom som AC med tanke på att kall luft faller osv....är det någon skillnad hur kylan sprider sig jämfört med en monterad högt på vägg? Jag antar en golvstående går att vinkla så att dom blåser snett uppåt så flödet blir kanske relativt likt?

Tanken i så fall är att ta bort vattenburna elementet under fönstret och ersätta med LLVP eftersom elementet ändå inte riktigt hänger med i väderväxlingarna, så tror jag får bättre funktion med en LLVP för värme just i det rummet. Golvstående är också lite mer fru-kompatibelt.

Vad har du för uppvärmning till det vattenburna?

CHEMAS CHEMAS skrev:
Vad har du för uppvärmning till det vattenburna?
Hur så? Det är gaspanna.

Är det verkligen ingen som har golvmodell som kan säga något klokt??

Jag hade nog bytt till luftvatten om du nu ska göra något. Jämnare värme. Sedan komplettera med en luft luft för kylan. Tycker jag isf.

Angående golvmodell har jag bara satt en mitsubishi o den va klockren. Kommer dock inte ihåg modellen.

Är nog ingen "pingvin" ts menar.

Jag har en väggmodell som jag monterat där det tidigare stod en golvmodell, under ett fönster.
Jag kör den som AC och den sprider luften utan problem, både värme och kyla.

CHEMAS CHEMAS skrev:
Jag hade nog bytt till luftvatten om du nu ska göra något. Jämnare värme. Sedan komplettera med en luft luft för kylan. Tycker jag isf.
haha nja, vet inte om du läste mitt inlägg men nu är det alltså en AC jag är ute efter inte att lägga 100k på byta ut gaspannan som jag är väldigt nöjd med och sen ändå behöva en luft-luft...som är det jag frågar efter...Trögheten i ett vattenburet system har inget med energikällan att göra. Om något så lär gaspannan elda med mycket högre effekt än vad en luft-vatten ger.

Ah läste nog för fort. Men ah, en golvmodell under fönstret är snyggare o lika bra.

Hade jag kunnat välja hade jag lätt kört på det.

CHEMAS CHEMAS skrev:
Är nog ingen "pingvin" ts menar.
Sorry, jag tar bort inlägget.

Ah tack för svar Gaidin och Immobil!! Kul att höra att ni är nöjda med AC funktionen då är det alltså ett bra alternativ.

Går det att rikta luftflödet snett uppåt eller det går bara rakt fram i midjehöjd? Tänker om det blir behagligare med en högt upp istället för golvmodell om man skulle få för sig att ställa tex ett skrivbord framför, kanske inte mysigt med luftflödet rakt i ansiktet. Men går det att vinkla upp så är det också en non-issue.

När det gäller kondens så ska vi naturligtvis slangkoppla ut det.

CHEMAS CHEMAS skrev:
Ah läste nog för fort. Men ah, en golvmodell under fönstret är snyggare o lika bra.
Ok najs! Och sorry för ett lite halvdrygt svar av mig, blev lite provocerad av gaspåhoppningen kanske =)

P Pettttter skrev:
Ah tack för svar Gaidin och Immobil!! Kul att höra att ni är nöjda med AC funktionen då är det alltså ett bra alternativ.

Går det att rikta luftflödet snett uppåt eller det går bara rakt fram i midjehöjd? Tänker om det blir behagligare med en högt upp istället för golvmodell om man skulle få för sig att ställa tex ett skrivbord framför, kanske inte mysigt med luftflödet rakt i ansiktet. Men går det att vinkla upp så är det också en non-issue.

När det gäller kondens så ska vi naturligtvis slangkoppla ut det.
Det går att kasta den kalla luften uppåt med en golvmodell.

CHEMAS CHEMAS skrev:
Det går att kasta den kalla luften uppåt med en golvmodell.
Ok. Så inga direkta nackdelar alls med golvmodeller om man har plats till det? Varför är egentligen högt upp på väggen modellerna så mycket vanligare? Verkar i och för sig ligga några tusenlappar lägre handlar det bara om det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.