Jag har köpt ett hus på en ort där huspriserna är i stil med en BMW 5 serie som inte är fabriksny. Det är i sig ganska skönt men när det gäller renoveringar måste man tänka till. I mitt fall så vill jag i min totalrenovering inte vräka på allt för mycket då det är svårt att få igen pengarna här vid en försäljning. Jag vill byta värmesystemet då jag just nu bara har direktverkande vattenburen el. Jag vill helst köpa en luft/vatten värmepump men skulle vilja använda det som redan finns i värmesystem så långt det går för att hålla nere kostnader.

Går det?
Det som sitter nu är en Thermia MKR 200 som varmvattenberedare
https://www.thermia.se/varmepumpar/varmvattenberedare/varmvattenberedare-mkr/

och en Elomin 3 som värmepanna.
https://www.vvsobygg.se/elomin-iii-...gS_OFDJBw4BWn4WvrZgNs2gnZuWEWPPUaAoC1EALw_wcB

Vilka alternativ har jag?
Jag vet att ett bra alternativ är att ta hit en värmetekniker men då är det ju ingen sport och jag skulle känna ett krav att gå vidare med en beställning hos denne. Jag gör gärna allt själv.

Både Thermian och Elominen är helt moderna grejor.
Någon riktig värmepanna som man kan docka en luftvattenpump till finns alltså inte.
Återstår då de mer moderna luftvattenpumparna som också inkluderar det som motsvarar en värmepanna.
För att värma varmvattnet klarar du dig med de två varmvattenberedare som redan finns, det är husuppvärmningen som kostar mest.
En modern luftvattenpump av splittyp där det går köldmedia mellan ute- och innerdel måste installeras av en certifierad installlatör för att garantin ska gälla. Garanti vill du nog ha för luftvatten brukar inte vara några krångelfria anläggningar.
Titta på priserna inklusive installation för en tillräckligt stor värmepump som verkligen klarar av att värma huset så blir du nog mindre entusiastisk.
I södra Sverige kan ändå en luftvatten vara en bra lösning.
Har du små värmeelement avpassade för oljeeldning eller elpanna måste du montera större för att få någon ekonomi med luftvatten.
"Billiga" luftvattenpumpar är rena bedrägeriet.
En eller två bra luftvärmepumpar av bra fabrikat kan lösa problemet och då stöttar du med elpannan i stängda rum och när det blir en riktig köldknäpp.
Kyla på sommaren följer med på köpet men en luft-luft värmepump.

40000 för två högeffektiva luftvärmepumpar monterat och klart med 5 års garanti från Polarpumpen är mycket billigare än vad ens den billigaste minsta luftvattenpumpen kostar innan den dyra installationen för 1500-20000.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.