C
Comfort Thomas: Stålfjäderdämpare rekommenderas starkt. Minskar risken för stomljud och tar inte skada av starkt solsken eller blir hårda vintertid som en del gummi blir. Finns både bra och mindre bra varianter. Dom som www.entrade.se har i sortimentet har vi bra erfarenhet av.
10 svar · 3,8k läst
C
Comfort Thomas: 35:an ger som max 400W mer i kyleffekt jämfört med 25:an men det är under förutsättning att du står ut med att köra högsta fläkthastighet vilket inte många gör då det låter och blåser en hel del. Har inte kollat servicemanualen/reservdelslistan och jämfört 25 och 35 men troligen samma hårdvara men annan mjukvara.
3 svar · 3,8k läst
Raka
Raka: Se till att ha en hink eller liknande för att samla upp kondensvattnet. Då sparar man vatten och pengar när det ska vattnas (y)
62 svar · 10,1k läst
·
D
Daniel_82: Blev ingen fast installerad luft/luftvärmepump. Nu i värmen igen så funderade jag åter om man skulle göra. Men när jag började kolla bruksanvisningen/installations broschyren så märkte jag det inte gick som tänkt, hållet som finns lämnar inte utrymmet ovanför vilket innerdelen skulle ha. Men blivit en portabel ac, en rejäl en så blivit mer behagligare inne nu.
33 svar · 21,8k läst
H
Anonymiserad 137805: I detta fallet kan det vara så
7 svar · 2,7k läst
S
stefan_bgh: [citat] Ja det verkar börja där och så bygger det väll på uppåt vart efter. Ska se om jag får tag på nån tekniker nästa vecka för service. Tack för hjälpen hittills!
12 svar · 9,7k läst
·
Hannapåbarbackastigen
Hannapåbarbackastigen: Oh, tack det är precis stora muttrarna som är isbelagda... skall försöka Linda in som i ny isolering direkt...tusen tack för alla råd:D
6 svar · 2,8k läst
S
Stenper: Hej, vill gärna ha tips om en liten berg/markvärmepump för vårt hus! Förutsättningar: lågenergihus med ca 6000 kWh förbrukning (för uppvärmning) per år (radiatorer och golvvärme i badrum). 1000 l ackumulatortank till vilken är kopplad vattenmantlad vedkamin, solfångare och elpatron. Finns gammalt borrhål ca 75 m (som vi inte använder längre). Önskar även möjlighet till
0 svar · 2,2k läst
J
Josth: Om man vet var huset står i landet och hur många kWh el eller kubikmeter eldningsolja alternativt ved det gott åt per år kan man göra en hyfsat bra dimensionering av storleken på en värmepump.
4 svar · 6,9k läst
M
Anonymiserad 137805: [citat] det blir lättare och troligen snyggare om man tar bort rören från ut-delen innan flytt
8 svar · 2,8k läst
·
L
Anonymiserad 137805: Behöver du inte ha pumpen igång för att kontinuerligt mäta tempen? Annars hade väl konstruktören kopplat den på kompressorn.?
3 svar · 2,8k läst
A
Avemo: Det är klart att det går att lösa så att du får kyla i sovrummet trots att AC:n sitter i garderoben. Det finns flera sätt att lösa det på. Alla har det gemensamt att de kommer att ge en sämre kyleffekt och högre energiförbrukning. Om du dessutom blandar in kanaler och fläktar kommer det att ta mer plats och låta mer. Alla råd kring luftvärmepumpar kretsar kring att de skall sitta
8 svar · 4,3k läst
·
O
Oxymoron: [citat] Ja, det är ju det jag är lite orolig för. Ska vi inställera en LLV för 25,000 så vill jag att den också räcker till. Vi har 146 kvm men det är öppet till nock på övervåningen förutom en liten del som är loft. Ganska mycket rymd så att säga
14 svar · 5,6k läst
·
Falo01
Falo01: Tänkte uppdatera om ngn. är nyfiken. Jag stängde av elpatronen helt för värme, körde lyx läge på varmvatten när det var minusgrader ute. Bytte ut luft-luftvärmepumpen till en ny. Och stödeldade i kaminen när det var minusgrader ute. Så ett bostadshus på 140 kvm, sidohus ombyggt till 45 kvm med ny LLVP och ett spabad med 38 graders konstant värme + vår hushållsel sjönk till
25 svar · 9,2k läst
·
J
Josth: Gamla traditionella frånluftsvärmepumpar ger ca 1,5 - 2 kW värme med ca COP 3. Nyare typen som Comfortzone, NIBE F750, IVT 840/860 med varvtalsstyrning kan ge uppåt 5-6 kW om luftflödet är tillräckligt stort (jättestort hus), i vanligt hus kanske 4 kW(?)
6 svar · 7,8k läst
7ender
7ender: Jag löste samma problem på min luft-luftvärmpepump med att föra in en elkabel (fk) i dränröret utifrån så långt det gick. Kondensvattnet från innedelen tar säkert med sig en hel del damm som kan sätta igen röret.
2 svar · 14,5k läst
J
Josth: Låter lite mysko med frånluftsvärmepump i hus med källare även om det är ett mindre hus(?) Frånluftsvärmepumpar passar i moderna och mycket välisolerade hus där ventilationsförlusterna utgör en stor del av de totala värmeförlusterna. Annars bör man satsa på berg-/jord- eller luftvattenvärmepump om det finns vattenburet värmesystem.
5 svar · 11,6k läst
·
D
Danielstroberg: Någon som kan hjälpa med andra alternativ till lösning? det är som sagt under dagen när det är riktigt varmt som larmkoden kommer. Under kvällen och natten verkar det fungera fint.
6 svar · 7,7k läst
·
useless
useless: Har det uppkommit utan att du har rört något så är det troligare att nåt har gått sönder internt i beredaren. Hur varmt är vattnet i den?
7 svar · 5,0k läst
·
S
skogstomten: Tänk på att det i praktiken inte gör så mycket om pumpen är aningen för liten. Bergvärmepumpens elpatroner får då gå in och täcka lite mer under vissa korta perioder bara men det blir lika varmt och skönt i huset och elräkningen blir lite högre istället. Så ligger du "på gränsen" att t ex en 18kW std-installation fungerar optimlat kan det i slutändan vara ett bättre med den
28 svar · 3,8k läst
M
MagHam: Man kan inte bara mäta temperaturen vid ett tillfälle utan måste se över en säsong. På sensommaren kan Brine in för ytjord ligga på 10-15 grader men på senvintern ha flera minusgrader. Ett borrhål levererar mer konstant temperatur.
17 svar · 6,1k läst
C
Comfort Thomas: inga konstigheter att böja rören för hand för att lägga in i kanaler med vinklel som du har med 1/4-1/2 eller ännu enklare 1/4-3/8 rör Montera kanalen rakt under som det ska vara bara ;) Ser helt idiotiskt ut med kanalen som inte lirar rakt ner från vinkeln som den ska vara, synd bara att du skulle värma kanalen så den är skadad
5 svar · 3,2k läst
·
FredrikR
FredrikR: [citat] Nytt år och samma bekymmer... :( Om det är 4vägs ventilen som bråkar, går det att fixa på annat sätt än att byta ventil? Gissar man inte byter den själv? Ringer Länsförsäkringar på måndag till att börja med!
9 svar · 5,9k läst
Rabbithole
Rabbithole: Själva bergvärmepumpen kostar ganska likvärdigt en frånluftsvärmepump. Det är borrhålet som är det stora och för FTX är det aggregatet och extra tilluftskanaler. Du får lägre energiförbrukning som tjänar igen sig när det är dags att byta pumpen typ.
37 svar · 8,8k läst
K
Ksingo: [citat] Okej då är jag med. Skarven mellan innerdelens rör och rördragningen passerar en klädkammare, så detta är inspekterbart. Misstänkte att du menade att isoleringen krymper i ändarna och som sagt den skarven är kan jag se om jag lyfter på kanallocket. Dräneringsslangen är ihopsatt med flera varv eltejp, dock inte lim. Även detta är inspekterbart. Att värja sig mot skadedjur
4 svar · 1,2k läst
R
Anonymiserad 137805: kondensatorerna på kretskortet kan hålla laddning länge och de är rätt stora så det bruka inte gå obemärkt förbi om man nuddar dessa.
10 svar · 3,5k läst
·
A
Arne999: Kan man styra denna helt själv utan några extra CTCprylar? Jag har en stor acctank och tanken är att en gång om dagen (dom dagar på året jag inte eldar eller solen ger tillriäckligt) dra på den och värma upp tanken till 45-50grader. JAg vill läsa in diverse mätsignaler till min microprocessor som tex slår på ett relä som startar pumpen (frågan är alltså inte hur vettigt detta är
0 svar · 1,0k läst
C
Comfort Thomas: [citat] Med tanke på hur filterna ser ut så är dom inte rengjorda med 1-2 månades intervall, skulle jag gissa då man sett åtskilliga icke rengjorda filter så gissar jag på åratal sedan rengöring då dammet är så pass mörkt färgat, alternativt har ni något som ger ifrån sig stora mängder smuts/damm . Det är ganska lätt att glömma bort att rengöra dessa till allas försvar inkl
16 svar · 2,5k läst
·
J
Josth: Ja då är det max 4,5 kW el-effekt man utgår ifrån men såg nu också att det finns en geografisk faktor som framförallt kan tillåta något mer om man bor i Norrland. Faktorn Fgeo varierar egentligen per kommun men i många fall har alla kommuner i samma län en viss faktor.
3 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.