Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Efterinstallera frikyla - några funderingar

1. G
    Medlem · Uppsala · 207 inlägg

gein

Medlem
    Vi bor i en villa från 2013 med bergvärme och FTX men tyvärr saknar vi kyla på somrarna och därav intresset att eftermontera frikyla i huset för att ta tillvara på borrhålet (180m). Med 180m borde jag kunna ta ut någonstans mellan 3.6-7.2 kW kyleffekt.

När jag läser verkar vanligast vara att man monterar en fläktkonvektor någonstans centralt i huset. Med våran öppna planlösning är jag dock rädd att en sådan installation skulle ge extremt liten kännbar effekt. Därför har jag gått i tankarna att installera en mindre fläktkonvektor (~1.5-1.8kW) i tre eller max fyra sovrum eftersom det är främst där man vill ha kyla. Nackdelen är att installationen blir betydligt mer komplicerad.

Vi har en vind där vi kan dra rören men ett av sovrummen ligger i andra änden av huset sett från VP, i runda slängor 20 meter på vinden enkel resa exkl vertikala rördragningar. De andra 2 (eller 3) sovrummen ligger närmre ~8 meter (enkel resa exkl vertikala rördragningar). Något naturligt sätt att få bort kondensvatten finns ju inte heller. Drar man ut det ur ytterväggarna så blir man lite begränsad i placeringen av konvektorerna och dessutom behöver man transportera vattnet på utsidan. I annat fall behövs en kondenspump vilket kanske ytterligare komplicerar installationen.

Så här kommer några funderingar:
    Är det görbart att dra brine så pass långt som uppemot 40-50 meter (ToR) för ett sovrum?
    Är det rimligt att installera flera separata fläktkonvektorer?
    Skulle det gå att styra dessa fläktkonvektorer individuellt?
    Skapar det en massa problem att ha kondenspump för att leda bort kondensvatten?
    Kan man räkna med att kondenspumpar är tysta (med tanke på placering i sovrum)?

2. Jonas Lindman
    Medlem · 36 inlägg

Jonas Lindman

Medlem
    Hur mycket pengar vill du lägga ner, för att få behagligt 1-2 veckor om året ?
    Mitt tipps är att montera ett fläktpaket , eller vad det nu heter på ett bra ställe i vardagsrummet. Dra ut dräneringsslangen genom väggen o låt den sluta under altanen
    De dagar det är skitvarmt kan du styra kylan med fläktar på stativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.