Hej!
Jag har problem med min ivt 490.

Förra året fick vi ingen värme alls i elementen när shunten stod i autoläge och ringde hit en servicetekniker. Då konstaterades att shunten var trasig och den bytes då ut. Efter det fungerade allt.

Nu när hösten är här försöker jag få igång värmen igen. Men det hoppar inte igång. Jag har testat att köra shunten från servicenivån och den verkar fungera.

På autoläget är den fast på kallaste läget. Och den rör sig inte trots att jag höjer värmekurvan till max.

Jag tror inte att cirkulationspumpen är igång? Vet inte hur jag ska kolla detta.

Har upptäckt att pumpen tappar trycket väldigt snabbt. Jag fyller på och det tar bara några minuter innan den är på 0 bar igen.

Elementen är iskalla och nu börjar det bli kallt ute. Vad kan problemet vara? Kan jag lösa detta själv?

Tack på förhand

Om det är en lite äldre traditionell modell av cirkulationspump brukar det sitta en platt rund mässingsskruv i mitten. Den kan man skruva bort och undersöka om motoraxeln roterar. Har man stängt av elen ska man se ett skruvspår i motoraxeln och kan känna om den vrids runt lätt ett trögt. Angående trycket är det kanske expansionskärlet som är trasigt?

J Josth skrev:
Om det är en lite äldre traditionell modell av cirkulationspump brukar det sitta en platt rund mässingsskruv i mitten. Den kan man skruva bort och undersöka om motoraxeln roterar. Har man stängt av elen ska man se ett skruvspår i motoraxeln och kan känna om den vrids runt lätt ett trögt. Angående trycket är det kanske expansionskärlet som är trasigt?
Jag har testat detta och det går lätt att dra runt den skruven om man öppnar.

Dock hade vi strömavbrott inatt och bär jag vaknade verkade allt fungera, hade värme i element och shunten hade flyttat på sig. Då kände man också att cirkulationspumpem var igång, den var lite varm och vibrerade.

Men nu på eftermiddagen vill den inte samarbeta längre. Nu är det precis som tidigare.

Kan ju bero på utetemperaturen. Är det 18 grader ute och sol vill man gärna inte att värmen är på. På natten blir det däremot svalare och då kan värmen gå på några timmar.

J Josth skrev:
Kan ju bero på utetemperaturen. Är det 18 grader ute och sol vill man gärna inte att värmen är på. På natten blir det däremot svalare och då kan värmen gå på några timmar.
Kan det bli så även om jag höjer kurvan?

Ja det beror på hur man ändrar värmekurvan. Ökar man lutningen blir det varmare inne när det blir kallare ute. Ökar man förskjutningen av värmekurvan uppåt blir det varmare inne oavsett utetemperatur. Finns nog också en inställning för vid vilken utetemperatur värmen ska stängas av, t.ex. vid 17°C ute.

J Josth skrev:
Ja det beror på hur man ändrar värmekurvan. Ökar man lutningen blir det varmare inne när det blir kallare ute. Ökar man förskjutningen av värmekurvan uppåt blir det varmare inne oavsett utetemperatur. Finns nog också en inställning för vid vilken utetemperatur värmen ska stängas av, t.ex. vid 17°C ute.
Men om jag ändrar värme kurvan från 5 till 10 får ska jag väl få varmare trots utetemperatur? Eller hur får jag det annars varmare inne?

Om byter från kurva 5 till 10 blir det varmare framförallt när det är kallare ute. Vid 17°C ute märks det knappt alls.

Finns ju en inställning ”sommardrift” (osäker om det är rätt namn). Är det under tex 18 grader så startar värmen. Vi har ändrat till 12-13 grader. Onödigt att ha värme på sommaren.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
A A.G skrev:
Finns ju en inställning ”sommardrift” (osäker om det är rätt namn). Är det under tex 18 grader så startar värmen. Vi har ändrat till 12-13 grader. Onödigt att ha värme på sommaren.
Vår stod på 11 grader. Kanske därför värmen inte startat än

• Gilla
A.G
  • Laddar…
RJust RJust skrev:
Vår stod på 11 grader. Kanske därför värmen inte startat än

Gjorde det någon skillnad?

A A.G skrev:
Gjorde det någon skillnad?
Än har det inte hänt något. Ställde den på 20 grader. För då betyder det att när tempen går under 20 startar värmen?

• Gilla
kest
  • Laddar…
Brukar ta en tid för justeringarna att verka.

RJust RJust skrev:
Nu när hösten är här försöker jag få igång värmen igen
Hur gör du för att stänga av värmen?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur gör du för att stänga av värmen?
Kanske formulera mig fel. Jag har inte stängt av något. Det stängde av sig själv när sommaren kom. Sen nu tyckte jag att det blev lite kallt och då upptäckte jag att det inte var igång.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.