14 190 läst ·
19 svar
14k läst
19 svar
Bergvärme och frånluftsvärmepump - ändå energiklass E?
Sida 1 av 2
Hej!
vi är spekulanter på ett hus byggt 2002 på 144 kvadrat. Huset har gjuten platta med vattenburen golvvärme, 3-glasfönster, F ventilation, bergvärme och frånluftsvärmepump. På övervåningen finns elradiatorer. När vi kollar på energideklarationen så har huset klass E. Tycker detta låter konstigt då huset är så pass nytt och har både frånluftsvärmepump och bergvärme? Mäklaren sa att de endast borrat 60 m om det har något betydelse. Huset är i Västerbotten.
det finns även ett garage som varmhålls på cirka 30 kvm.
hushållet förbrukar cirka 20.000 kWh per år.
För uppvärmning är det 5707 kWh på markvärmepumpen samt 5705 kWh på frånluftsvärmepump. 1440 kWh för tappvarmvattnet och 4320 för hushållsel. Energiprestanda är 150kwh/m2 per år.
då jag är helt grön på allt som rör uppvärmning undrar jag om ni ser något som sticker ut här? Varför har huset fått energiklass E? Något som kan åtgärdas för att förbättra energiprestanda?
vi är spekulanter på ett hus byggt 2002 på 144 kvadrat. Huset har gjuten platta med vattenburen golvvärme, 3-glasfönster, F ventilation, bergvärme och frånluftsvärmepump. På övervåningen finns elradiatorer. När vi kollar på energideklarationen så har huset klass E. Tycker detta låter konstigt då huset är så pass nytt och har både frånluftsvärmepump och bergvärme? Mäklaren sa att de endast borrat 60 m om det har något betydelse. Huset är i Västerbotten.
För uppvärmning är det 5707 kWh på markvärmepumpen samt 5705 kWh på frånluftsvärmepump. 1440 kWh för tappvarmvattnet och 4320 för hushållsel. Energiprestanda är 150kwh/m2 per år.
då jag är helt grön på allt som rör uppvärmning undrar jag om ni ser något som sticker ut här? Varför har huset fått energiklass E? Något som kan åtgärdas för att förbättra energiprestanda?
Jag undrar också vad det är för kombination av värmepumpar? Kanske lika bra att du ger oss länken till huset!? Det enda jag tänker på är IVT 495 Twin som har frånluftsåtervinningen kombinerat med ett kortare borrhål. Svår att hitta ersättare till tyvärr. BBR-reglerna för energideklaration har nyligen stramats åt igen så normalårsförbrukningen ska multipliceras med 1,8 för att få primärenergin om det drivs med el. Med fjärrvärme ska det nu dock bara multipliceras med 0,7. De verkar vilja att nya hus bara ska byggas där det finns fjärrvärmenät.
Den energideklarationen ger jag inte mycket för. Verkar som den skulle kunna tillhöra ett annat hus?? Övervåningen är ju tyvärr direkt-verkande el, en sniklösning men bottenvåningen behöver ca 2/3 av värmen totalt och övervåningen ca 1/3. Man behöver prata mer med mäklaren och ställa frågor om värmesystemet samt undersöka noga på visningen.
Borde inte typ av ventilation vara 'F med återvinning' om det är en frånlufsvärmepump?
Det kan ju även vara en frånluftsberedare som bara används till tappvattnet. Man kanske insåg att värmepumpen inte räcker till och satte in en sån som avlastning?J Josth skrev:
Ja man kan verkligen ifrågasätta nyttan, särskilt när det ser ut så här. Viktigast är ju att veta nuvarande faktisk kWh-förbrukning och hur många som bor i huset. Sedan får man dra sina egna slutsatser från det.
Hej!
Tack för era svar, vi ska absolut följa upp med mäklaren om uppvärmningen. Ser ni några sätt man skulle kunna förbättra energiprestandan? Byta någon pump, göra något åt elelementen på övervåningens? Kan det vara så att bergvärmen inte räckte till och att man då satt in andra pumpen? Bör man då undersöka om att borra djupare/nytt hål?
Tack för era svar, vi ska absolut följa upp med mäklaren om uppvärmningen. Ser ni några sätt man skulle kunna förbättra energiprestandan? Byta någon pump, göra något åt elelementen på övervåningens? Kan det vara så att bergvärmen inte räckte till och att man då satt in andra pumpen? Bör man då undersöka om att borra djupare/nytt hål?
Runt 14 000kWh per år för värme och varmvatten då en våning har elvärme är väl inte så mycket att oroa sig för egentligen. Visst skulle man kanske kunna spara några kWh på att optimera prylarna och anpassa temperaturerna i rummen om det inte är gjort redan, men ska man göra någon större skillnad så blir det nog ganska dyra åtgärder i förhållande till besparingspotentialen.
Borra ett till hål kan man göra, men då ska värmepumpen vara dimensionerad för att värma hela huset. Men om den är från byggåret, 2002, så är det väl ändå dags att räkna in ett byte av den de närmsta åren.
Borra ett till hål kan man göra, men då ska värmepumpen vara dimensionerad för att värma hela huset. Men om den är från byggåret, 2002, så är det väl ändå dags att räkna in ett byte av den de närmsta åren.
Om man är intresserad av kyla på sommaren så är ett alternativ att sätta en luftluftvärmepump på övervåningen för att även minska förbrukningen av direkt-el där. Annars bör man undersöka möjligheten att konvertera till vattenburna (gärna lite överdimensionerade) radiatorer på övervåningen. Proffsiga VVS-firmor gör en snygg rördragning. Förmodligen behöver borrhålet kompletteras med ett till eller en bit jordvärmeslinga. Blir många kostnader att räkna på.
Vad är det för värmepump? Vi installerade bergvärme för snart 3 år sedan och har ett borrhål på 220 m för det och det är ändå i Östergötland. Pumpen är en Nibe F1255-16 CU och vi värmer upp ca 250 m2 bostadsyta inklusive källarvåning + ett två-bilsgarage på ca 60 m2. 60 m borrhål för bergvärme låter alldeles för lite.S Sockan01 skrev:Hej!
Hade ett liknande system i vårat hus när vi flyttade in. Huset (Älvsbyhus) byggdes med frånluftsvärmepump som efter några år kompletterades med en mindre bergvärmepump som seriekopplades med frånluftsvärmepumpen. Denna lösning har vi precis skrotat och bytt ut mot en ny bergvärmepump samt ett nytt 220m borrhål, gamla hålet var tyvärr bara 90m djupt.
Vad jag vet går det inte att seriekoppla dagens frånluftvärmepumpar med en bergvärmepump utan man får istället köpa en FLM-modul till bergvärmepumpen om man vill behålla frånluftsåtervinningen. Vi valde att tillsvidare skippa frånluftåtervinningen och köra en enkel kanalfläkt till ventilationen istället.
Vad jag vet går det inte att seriekoppla dagens frånluftvärmepumpar med en bergvärmepump utan man får istället köpa en FLM-modul till bergvärmepumpen om man vill behålla frånluftsåtervinningen. Vi valde att tillsvidare skippa frånluftåtervinningen och köra en enkel kanalfläkt till ventilationen istället.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer