Jag har en Toshiba Daisekai 9/35 som jag vill komplettera med en Qlima SC-JA4819 i källaren.
Den gamla värmepumpen satt i källaren och när den togs bort och ersattes av Toshiban, så drogs elen vidare till den nya placeringen en våning upp.
Flytten av pumpen ledde till ett bra klimat i övriga huset, men källaren är ju kall. Nu vill jag alltså sätta in en ny pump även på platsen där den gamla satt.
Kan jag koppla in båda värmepumparna på samma säkring eller måste jag dra ny el till den nya pumpen så att de sitter på olika?
Tack på förhand!

Krokben
De flesta värmepumpar "kräver" en 10A säkring, gärna med egen grupp, så jag skulle inte ha två pumpar på en säkring. Såvida gruppen inte är avsäkrad med 16 eller 20A.

• Gilla
Dicken13
  • Laddar…
Som sagt det kommer inte att gå bra med två på samma säkring.

Men vad var det du hade i källaren? Det kanske är en trefas matning dit? I så fall kan du låta koppla in en ytterligare pump på en oanvända fas. Under förutsättning att din nya pump går på en fas. Hur ser det ut vid elcentralen, mer än en säkring för värmepumpen?

• Haha
  • Gilla
crillebyggare och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Pumpen är bara inkopplad på en fas men ett separat uttag sitter bredvid sommjag kan koppla bort och sätta pumpen på, så det kommer lösa sig fint.

• Gilla
Krokben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.