5 245 läst ·
30 svar
5k läst
30 svar
Ny installerad luft/luftpump fråga.
Sida 1 av 3
Hej!
Fick idag en luftvärmepump installerad i garaget och allt funka bra till jag märkte att temp/fukt mätaren sköt i höjden.
Efter lite undersökning märkte jag att pumpen när den värmer flåsar in samma luft som det är ute nästan. Höll handen vid utblåset och kände det blev fuktigt. Testade sen att hålla mätaren vid utblåset och den mätte upp 90%+?!
Är detta normalt? Trodde luften som skulle blåsa in skulle vara något "avfuktad".
Fick idag en luftvärmepump installerad i garaget och allt funka bra till jag märkte att temp/fukt mätaren sköt i höjden.
Efter lite undersökning märkte jag att pumpen när den värmer flåsar in samma luft som det är ute nästan. Höll handen vid utblåset och kände det blev fuktigt. Testade sen att hålla mätaren vid utblåset och den mätte upp 90%+?!
Är detta normalt? Trodde luften som skulle blåsa in skulle vara något "avfuktad".
Produkter som diskuteras: "avfuktad"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
I värmeläge kan inte anläggningen avfukta luften aktivt, det sker enbart indirekt genom att innetempen höjs precis som från vilken värmekälla som helst.
De flesta LLVP har dels ett AC-läge, dels ett avfuktningsläge som kör AC på lägre effekt. I dessa lägen får du en kondensation på innedelens kylpaket (i detta driftläge), kondensvattnet avleds via en slang som tömmer utomhus.
De flesta LLVP har dels ett AC-läge, dels ett avfuktningsläge som kör AC på lägre effekt. I dessa lägen får du en kondensation på innedelens kylpaket (i detta driftläge), kondensvattnet avleds via en slang som tömmer utomhus.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 624 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 624 inlägg
Nej, det är fysikaliskt omöjligt, om den inte typ var full av vatten när den startade. När luften värms så sjunker relativa fuktigheten (absoluta fuktigheten, mängden vatten, är oförändrad). Något måste vara fel med mätningen. Kör den ett tag och testa med en annan mätare om möjligt.D D3nn05 skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 624 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 624 inlägg
Har en mätare i rummet bredvid (är ventiler imellan) och den tickar sakta uppåt med men får hålla koll på det nån dag.Magnus E K skrev:
Om pumpen slår om från kallluft till varmluft kan det leda till att den blåser fuktig luft ett tag?
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Dränering av kondensvatten är endast aktuellt vid läge avfuktning eller AC. Som jag förstått dina inlägg så kör du i nuläget värmeläge så det sker ingen kondensation och inget kondensvatten behöver ledas bort.D D3nn05 skrev:
Det är möjligt att jag missuppfattat hur du kör anläggningen idag, klargör gärna i så fall.
Helt rätt. Står på heat. Stog på Auto när instalatören lämna tog nån timme innan jag märkte det dockH Harald Blåtumme skrev:Dränering av kondensvatten är endast aktuellt vid läge avfuktning eller AC. Som jag förstått dina inlägg så kör du i nuläget värmeläge så det sker ingen kondensation och inget kondensvatten behöver ledas bort.
Det är möjligt att jag missuppfattat hur du kör anläggningen idag, klargör gärna i så fall.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Där har du nog problemkällan! Då har den suttit och växlat mellan kyl/värmeläge, kan förklara det du kände av. Dvs att det fanns kondens på innedelens paket som förångades och gav fuktig luft innan det ångade bort.D D3nn05 skrev: