Hej!
Fick idag en luftvärmepump installerad i garaget och allt funka bra till jag märkte att temp/fukt mätaren sköt i höjden.
Efter lite undersökning märkte jag att pumpen när den värmer flåsar in samma luft som det är ute nästan. Höll handen vid utblåset och kände det blev fuktigt. Testade sen att hålla mätaren vid utblåset och den mätte upp 90%+?!

Är detta normalt? Trodde luften som skulle blåsa in skulle vara något "avfuktad".

Den blåser ju inte in nån luft, den tar ju luften från rummet.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Om den tar från rummet så tar/tog den 65% och spotta ut 90%?
Utomhus är det 91%

I värmeläge kan inte anläggningen avfukta luften aktivt, det sker enbart indirekt genom att innetempen höjs precis som från vilken värmekälla som helst.

De flesta LLVP har dels ett AC-läge, dels ett avfuktningsläge som kör AC på lägre effekt. I dessa lägen får du en kondensation på innedelens kylpaket (i detta driftläge), kondensvattnet avleds via en slang som tömmer utomhus.

Körde med olje element tidigare och då höll det sig vid 60-65%. Och nu är det 71% trodde pumpen skulle hjälpa lite och inte göra det värre

Magnus E K
D D3nn05 skrev:
Om den tar från rummet så tar/tog den 65% och spotta ut 90%?
Utomhus är det 91%
Nej, det är fysikaliskt omöjligt, om den inte typ var full av vatten när den startade. När luften värms så sjunker relativa fuktigheten (absoluta fuktigheten, mängden vatten, är oförändrad). Något måste vara fel med mätningen. Kör den ett tag och testa med en annan mätare om möjligt.

Magnus E K
D D3nn05 skrev:
Körde med olje element tidigare och då höll det sig vid 60-65%. Och nu är det 71% trodde pumpen skulle hjälpa lite och inte göra det värre
Om du värmer till samma temperatur som innan blir det ingen skillnad. (Men du kan ju värma till högre temperatur till mycket lägre kostnad.)

Magnus E K Magnus E K skrev:
Nej, det är fysikaliskt omöjligt, om den inte typ var full av vatten när den startade. När luften värms så sjunker relativa fuktigheten (absoluta fuktigheten, mängden vatten, är oförändrad). Något måste vara fel med mätningen. Kör den ett tag och testa med en annan mätare om möjligt.
Har en mätare i rummet bredvid (är ventiler imellan) och den tickar sakta uppåt med men får hålla koll på det nån dag.

Om pumpen slår om från kallluft till varmluft kan det leda till att den blåser fuktig luft ett tag?

Magnus E K
Ja, när den körs på kyla fälls det normalt ut vatten i den så det låter rimligt.

Får låta det gå nån dag/dagar.
Vad skulle det kunna vara om det inte blir bättre? Dålig lutning på dränering?

D D3nn05 skrev:
Får låta det gå nån dag/dagar.
Vad skulle det kunna vara om det inte blir bättre? Dålig lutning på dränering?
Har du läst tidigare inlägg? Om inte, gör det.

H Harald Blåtumme skrev:
Har du läst tidigare inlägg? Om inte, gör det.
Ja. Och om jag läste rätt blir det kondens på innedelens kyl paket som leds bort med dränerings rör. Men vad händer om det är för dålig lutning på dräneringsröret?

D D3nn05 skrev:
Ja. Och om jag läste rätt blir det kondens på innedelens kyl paket som leds bort med dränerings rör. Men vad händer om det är för dålig lutning på dräneringsröret?
Dränering av kondensvatten är endast aktuellt vid läge avfuktning eller AC. Som jag förstått dina inlägg så kör du i nuläget värmeläge så det sker ingen kondensation och inget kondensvatten behöver ledas bort.

Det är möjligt att jag missuppfattat hur du kör anläggningen idag, klargör gärna i så fall.

• Gilla
D3nn05
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Dränering av kondensvatten är endast aktuellt vid läge avfuktning eller AC. Som jag förstått dina inlägg så kör du i nuläget värmeläge så det sker ingen kondensation och inget kondensvatten behöver ledas bort.

Det är möjligt att jag missuppfattat hur du kör anläggningen idag, klargör gärna i så fall.
Helt rätt. Står på heat. Stog på Auto när instalatören lämna tog nån timme innan jag märkte det dock

D D3nn05 skrev:
Helt rätt. Står på heat. Stog på Auto när instalatören lämna tog nån timme innan jag märkte det dock
Där har du nog problemkällan! Då har den suttit och växlat mellan kyl/värmeläge, kan förklara det du kände av. Dvs att det fanns kondens på innedelens paket som förångades och gav fuktig luft innan det ångade bort.

• Gilla
D3nn05
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.