Hej,

har problem med luft-vatten pumpen
Det värkar att pumpen värmer vatten men flöde står still
Kollade vatten tem och visade tillopp 36 retur också 36
Köllade flödes mätarna i golvvärme skåp och dom visar knappt någon flöde
Alla termostat är helt öppna
Provade max flöde på pumpen och do gick 34 l flöde och alla flödesmätarna i golvvärmeskåpet jobbade
Men undrar värför går inte flöde i vanliga fall, det gjorde det i vintas
Nu är vatten temeratur 30 men det finns ingen flöde så i huset är 22 grader, ute är ca 16 grader
Några ideer?

Den gör väl bara varmvatten när det är så varmt ute, finns knappast något värmebehov så finns ingen anledning att pumpen skall producera värme till huset.

GoC GoC skrev:
Den gör väl bara varmvatten när det är så varmt ute, finns knappast något värmebehov så finns ingen anledning att pumpen skall producera värme till huset.
Det stämmer , men jag försöker höja värme i huset till 25
Vill se om det går

Nu är 22 under dagrn och 21 natten

Spelar väl ingen roll vad du vill höja till om pumpen är inställd på att blockera värmeproduktion över en viss ute temperatur. Det får du kolla i datorn.

GoC GoC skrev:
Spelar väl ingen roll vad du vill höja till om pumpen är inställd på att blockera värmeproduktion över en viss ute temperatur. Det får du kolla i datorn.
Kollade redan och den är inställd på att stanna vid 22 grader ute, idag var 16 och den går inte

Så du har alltså höjt värmekurvan, eller rumstemperatur till 25 i värmepumpens inställning ?
Men kör cirkulationspumpen på max om den inte funkar på annat läge.
Men om den inte funkar så borde VP bryta på högrtyckspressotaten och larma.

GoC GoC skrev:
Så du har alltså höjt värmekurvan, eller rumstemperatur till 25 i värmepumpens inställning ?
Men kör cirkulationspumpen på max om den inte funkar på annat läge.
Men om den inte funkar så borde VP bryta på högrtyckspressotaten och larma.
Har LK rumstermostater , dom är öppna på 25 grader
På pumpen ändrar jag bara temperatur på vatten som nu är 31
Men tom flöde saknas går inte varm vatte in i slingor tror jag Skärmbild av Aquarea Smart Cloud app som visar inställningar för rumstemperatur på 31°C och vattnets temperatur på 59°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur vet jag att flöde saknas ? Kollade alla 8 flödesmätare på golvvärmeslingor och dom är alla på 0

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.