14 151 läst ·
29 svar
14k läst
29 svar
Larmkod 426 och 427 Nibe F1255-16
Hej, ja, tack för påminnelsen, kan kanske vara bra för framtida läsare av tråden!Karl_Pedal skrev:
Ja, det löste sig, peppar, peppar. Läste på varmepumpsforum om någon som haft liknande problem som lät pumpen gå på hjälpdrift i några timmar, som jag skrev ovan. Jag gjorde det, försökte återställa larmet på kvällen kl. 23 men larmet kom direkt tillbaka. Lät den gå på hjälpdrift under natten. Återställde larmet på morgonen och då försvann larmet och kom inte tillbaka. Sen vid ett strömavbrott, TROR jag, kom samma problem tillbaka några månader igen. Gjorde samma sak, dvs körde hjälpdrift några timmar och sen återställde och det funkade. Sen har jag uppgraderat till senaste mjukvaran för några månader sen och efter några dagar fick jag samma larmkod igen, dvs. den första larmkoden 426 MEN den försvann efter en halvtimme, alltså kom aldrig kod 427 då. Vet ej om det har med mjukvaran att göra eller om det är något annat.
Så, slutsatsen är helt enkelt, kör hjälpdrift i minst några timmar och återställ larmet sen.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Undrar just om hjälpdrift egentligen behövs. Jag har själv haft lite erfarenheter av fel 427. Enligt servicemanualen ska man ju stänga av pumpen och starta om men efter kontakt med Nibes support fick jag reda på att det går att begära reset via Nibe Uplink (app eller websida) och när felet inte längre är aktivt så återgår pumpen till normal drift. I mitt fall misstänker jag att nätleverantören har haft driftstörningar som orsakat larmet och ca 8h efter begärd larmåterställning vad pumpen tillbaks i normal drift. I ditt fall tänker jag mig att medan du har kört hjälpdriften har elnätet slutat bete sig och när du sedan slår om till normaldrift så finns inget inverterfel (orsakat av nätproblem) och pumpen återgår till normal drift. Har du pumpen uppkopplad så du kan testa återställning via Uplink nästa gång?F frihopper skrev:Hej, ja, tack för påminnelsen, kan kanske vara bra för framtida läsare av tråden!
Ja, det löste sig, peppar, peppar. Läste på varmepumpsforum om någon som haft liknande problem som lät pumpen gå på hjälpdrift i några timmar, som jag skrev ovan. Jag gjorde det, försökte återställa larmet på kvällen kl. 23 men larmet kom direkt tillbaka. Lät den gå på hjälpdrift under natten. Återställde larmet på morgonen och då försvann larmet och kom inte tillbaka. Sen vid ett strömavbrott, TROR jag, kom samma problem tillbaka några månader igen. Gjorde samma sak, dvs körde hjälpdrift några timmar och sen återställde och det funkade. Sen har jag uppgraderat till senaste mjukvaran för några månader sen och efter några dagar fick jag samma larmkod igen, dvs. den första larmkoden 426 MEN den försvann efter en halvtimme, alltså kom aldrig kod 427 då. Vet ej om det har med mjukvaran att göra eller om det är något annat.
Så, slutsatsen är helt enkelt, kör hjälpdrift i minst några timmar och återställ larmet sen.
Som jag fattar det är återställning av larm via Uplink eller via kontrollpanelen samma sak. Jag använde i alla fall båda och pumpen reagerade på samma sätt, dvs. återställde larmet via Uplink direkt vid felets uppkomst, då kom larmet tillbaka. Väntade jag några timmar och återställde via Uplink kom larmet inte tillbaka, samma sak om jag gjorde det via kontrollpanelen.Karl_Pedal skrev:
Undrar just om hjälpdrift egentligen behövs. Jag har själv haft lite erfarenheter av fel 427. Enligt servicemanualen ska man ju stänga av pumpen och starta om men efter kontakt med Nibes support fick jag reda på att det går att begära reset via Nibe Uplink (app eller websida) och när felet inte längre är aktivt så återgår pumpen till normal drift. I mitt fall misstänker jag att nätleverantören har haft driftstörningar som orsakat larmet och ca 8h efter begärd larmåterställning vad pumpen tillbaks i normal drift. I ditt fall tänker jag mig att medan du har kört hjälpdriften har elnätet slutat bete sig och när du sedan slår om till normaldrift så finns inget inverterfel (orsakat av nätproblem) och pumpen återgår till normal drift. Har du pumpen uppkopplad så du kan testa återställning via Uplink nästa gång?
Ett mycket skumt fel i alla fall eftersom det inte verkar som att det är något fel på invertern. Självklart, byter du invertern kommer det funka eftersom då kommer du också ha nollställt pumpen.
Edit: Hjälpdrift kan ju behövas eftersom pumpen inte körs och om du vill ha värme och/eller varmvatten. Hjälpdrift _kanske_ behövs eftersom ett av felen är felaktig synkronisering, vilket då pumpen kanske behöver några timmar på sig att synkronisera rätt, jag spekulerar bara. Första gången jag fick detta fel vet jag i alla fall att det inte var elnätet det var fel på eftersom en elinstallatör var här och bytte centralerna. Då bröts elen till pumpen och simulerade sannolikt ett strömavbrott men elnätet i sig betedde sig ju inte konstigt.
Vilken version har du 8539R3?F frihopper skrev:Som jag fattar det är återställning av larm via Uplink eller via kontrollpanelen samma sak. Jag använde i alla fall båda och pumpen reagerade på samma sätt, dvs. återställde larmet via Uplink direkt vid felets uppkomst, då kom larmet tillbaka. Väntade jag några timmar och återställde via Uplink kom larmet inte tillbaka, samma sak om jag gjorde det via kontrollpanelen.
Ett mycket skumt fel i alla fall eftersom det inte verkar som att det är något fel på invertern. Självklart, byter du invertern kommer det funka eftersom då kommer du också ha nollställt pumpen.
Jahopp. Jag har en Nibe F1255-16 (version 9240R2). Den stod avstängd, via strömbrytaren, inte arbetsbrytaren, över natten då jag glömde starta den efter ett ventilbyte i på inkommande kallvatten. När jag startade den i morse så kom det ganska raskt larmkod 426: Tillfälligt skyddsstopp inverter.
Har provat ha den avstängd i samma intervall som tidigare nämnts i tråden. Samma fel. Pumpen gick fint när den stängdes ner (via strömbrytaren) igår kväll.
Elsystemet är i övrigt oförändrat sedan ett halv år tillbaka. Då byttes elcentralen ut. Jag är tämligen säker att pumpen stängts av/startats igen minst två gånger sedan dess. Vet inte om elektrikern kollade fasföljden... Det luktar fel på inverter utifrån alla trådar, men kan det vara så att det relativt långa strömavbrottet gjorde att synroniseringen nollställts till en ev annan fasföljd?
Har provat ha den avstängd i samma intervall som tidigare nämnts i tråden. Samma fel. Pumpen gick fint när den stängdes ner (via strömbrytaren) igår kväll.
Elsystemet är i övrigt oförändrat sedan ett halv år tillbaka. Då byttes elcentralen ut. Jag är tämligen säker att pumpen stängts av/startats igen minst två gånger sedan dess. Vet inte om elektrikern kollade fasföljden... Det luktar fel på inverter utifrån alla trådar, men kan det vara så att det relativt långa strömavbrottet gjorde att synroniseringen nollställts till en ev annan fasföljd?
Det hade jag redan gjort. Skulle gå ner och göra det en gång till. Då, ganska precis som jag närmar mig pumpen, så hör jag kompressorn gå igång.L lordi skrev:
Den hade alltså stått påslagen i normalt driftläge under ett par timmar, i värmeläge med elpatron.
Som om den hade en egen vilja. Nåväl. även om jag i grunden ogillar fel som löser sig själv så är det skönt att den är igång igen...
Läs mina inlägg #16 och #19. Det är precis så här denna bugg löses, tyvärr. Alltså att pumpen måste gå några timmar på el för att felet ska försvinna. Fått det några gånger och samma lösning varje gång.J JohanOeberg skrev:Det hade jag redan gjort. Skulle gå ner och göra det en gång till. Då, ganska precis som jag närmar mig pumpen, så hör jag kompressorn gå igång.
Den hade alltså stått påslagen i normalt driftläge under ett par timmar, i värmeläge med elpatron.
Som om den hade en egen vilja. Nåväl. även om jag i grunden ogillar fel som löser sig själv så är det skönt att den är igång igen...
När jag stängde av den (enbart via strömbrytaren på Niben) så var den i drift och kompressorn gick.H H-Thomasson skrev:
Om det visar sig så att bvp inte mår bra av det (och de inte skapat en intern nedstängningsprocess som skonamt släcker ner i rätt ordning) så blir jag mycket besviken på Nibe år 2020...
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Jag har samma erfarenheter av Nibe F1255-16. Stänger man av den på produktens brytare kan man se fram emot ett halvt dygn av felmeddelanden innan den är igång igen.J JohanOeberg skrev:
Jag var tvungen att låta pumpen stå med larmkod 427 över natten och på morgonen kunde jag kvittera larmet. Pumpen fungerade perfekt efter detta tills jag stängde av den. Samma procedur igen.
Jag bytte tillslut inverter och då försvann felet.
Jag bytte tillslut inverter och då försvann felet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden