14 151 läst ·
29 svar
14k läst
29 svar
Larmkod 426 och 427 Nibe F1255-16
Sida 1 av 2
Hej!
En elinstallatör bytte idag elcentraler och bytte därmed säkringar. Efter det får jag Inverterlarm III och larmkod 426 och sen 427.
Elinstallatören sa att trådarna inte var märkta med vilken fas de gick på och kan därför ha kopplat dem annorlunda än förut.
Har startat om några gånger, stängt av med huvudströmbrytaren, väntat 3 minuter, bytt version, men felet kommer tillbaka.
Är det detta som är felet, omkopplingen av faser, så han får koppla tillbaka på något sätt?
Eller kan man lösa det på något annat sätt?
Om invertern pajat, vems fel är det då?
En elinstallatör bytte idag elcentraler och bytte därmed säkringar. Efter det får jag Inverterlarm III och larmkod 426 och sen 427.
Elinstallatören sa att trådarna inte var märkta med vilken fas de gick på och kan därför ha kopplat dem annorlunda än förut.
Har startat om några gånger, stängt av med huvudströmbrytaren, väntat 3 minuter, bytt version, men felet kommer tillbaka.
Är det detta som är felet, omkopplingen av faser, så han får koppla tillbaka på något sätt?
Eller kan man lösa det på något annat sätt?
Om invertern pajat, vems fel är det då?
Har elektrikern gjort en isolationsprovning vid centralbytet? Kopplade man då ifrån värmepumpen vid testet?
Prova att bryta spänningen till VP helt. Slå av säkerhetsbrytaren och vänta i 30 min. Slå på igen och se om felet återkommer eller inte.
Prova att bryta spänningen till VP helt. Slå av säkerhetsbrytaren och vänta i 30 min. Slå på igen och se om felet återkommer eller inte.
Tack för svaret, vet inte om isolationsprovning... vad är det? =)L lordi skrev:
Det är en kontroll man gör för att kolla att det inte föreligger något fel i anläggningen som kan orsaka överslag. Elektronisk utrustning kan vara känslig för detta, då man använder en hög spänning.F frihopper skrev:
Om man har skiftat faserna så borde du fått ett larm för fasföljdsfel istället
De enda säkringarna som satt på just denna elcentral var de 3 st säkringar som gick till bergvärmepumpen (ett väldigt tomt elskåp med andra ord). Så även om säkringarna byttes så var det ju inget annat som byttes. Borde väl inte hända något då?L lordi skrev:
OK. Nej, normalt borde inget hända. Varför byttes centralen? Går värmepumpen igång öht? Eller kommer larmet med en gång?F frihopper skrev:
Det är en väldigt gammal central. Jag har två elcentraler, en där all el utom bvp sitter och en där all el sitter då förstås. Jag skulle installera lite badrumsfläktar och ville ha jordfelsbrytare och på grund av gammalt system så passade jag på att byta ut allt.L lordi skrev:
Jag tror att larmet kom ganska direkt, var inte hemma, men fick ett meddelande på telefonen om larmet för det ganska precis efter han satte på elen igen efter att ha bytt elcentralen. Den går igång men jag får larmet direkt igångsättning efter avstängning, larmkod 426 ("Skyddsläge inverter. Produkten gör snart ett nytt startförsök.") och sen efter ca en halvtimme får jag larmkod 427 ("Bestående kompressorstopp på grund av misslyckad synkronisering. Bryt strömtillförseln till produkten, kontrollera huvud- och gruppsäkringar och starta därefter om. Om larmet återkommer välj hjälpdrift och kontakta din installatör.")
Produkter som diskuteras: "badrumsfläktar"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Tack för alla svar! Provat med elinstallatören nu att byta alla faser i alla möjliga kombinationer men det blir samma fel hela tiden, först larmkod 426 och sen larmkod 427 (denna kod kommer först efter ca en halvtimme så den provade vi inte på alla faskombinationer). Nu sitter i alla fall faserna i elskåpet som motsvarande tråd i bvpn, L1-tråden i bvp mot L1-tråden i elskåpet etc.R134a skrev:
Vad kan man göra nu (förutom att kontakta tekniker)?
Jag såg i en annan tråd att det här kan försvinna om man låter det gå några timmar på hjälpdrift och sen återställer larmet. Ska prova det. När jag återställer larmet nu så går kommer det bara tillbaka direkt.
Finns det någon fabriksåterställning som kan vara vettig att göra?
Bryt strömmen och låt den vara strömlös en halvtimme. Efter ca 25 min ska styrkortet till invertern nollställa sig har jag lyckats läst mig till när jag hade typ samma problem. Kommer dock inte ihåg vilken felkod jag hade och reseten funkade inte för mig. Pumpen var 1 månad gammal när jag sköt en huvudsäkring så styrkortet paja, nibe bytte det dock dagen efter utan knorr.F frihopper skrev:Tack för alla svar! Provat med elinstallatören nu att byta alla faser i alla möjliga kombinationer men det blir samma fel hela tiden, först larmkod 426 och sen larmkod 427 (denna kod kommer först efter ca en halvtimme så den provade vi inte på alla faskombinationer). Nu sitter i alla fall faserna i elskåpet som motsvarande tråd i bvpn, L1-tråden i bvp mot L1-tråden i elskåpet etc.
Jag såg i en annan tråd att det här kan försvinna om man låter det gå några timmar på hjälpdrift och sen återställer larmet. Ska prova det. När jag återställer larmet nu så går kommer det bara tillbaka direkt.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Fick du någon ordning på detta till slut?F frihopper skrev:Tack för alla svar! Provat med elinstallatören nu att byta alla faser i alla möjliga kombinationer men det blir samma fel hela tiden, först larmkod 426 och sen larmkod 427 (denna kod kommer först efter ca en halvtimme så den provade vi inte på alla faskombinationer). Nu sitter i alla fall faserna i elskåpet som motsvarande tråd i bvpn, L1-tråden i bvp mot L1-tråden i elskåpet etc.