useless
useless: Jag skulle säga att du behöver två maskiner. En per våning. - Större möjlighet att kyla båda våningarna. Det är svårt att flytta värme/kyla i ett hus. - Fler modeller att välja på om du inte behöver välja bland de allra största - Tystare drift då inte en enda maskin behöver gå på full fart hela tiden - Lättare att hitta optimala placeringar
4 svar · 2,2k läst
G
Gillar att bygga: Ojämn temperatur i ett borrhål är inget problem, och dessa påverkas inte nämnvärt av Borrhåls-boostern. Inte heller frysning är ett problem (ur värmeöverföringsperspektivet), brinevätskan är frostskyddad och det går att ta ut energi ur is också (genom att frysa den kallare). Inte heller krokigt hängande slangar (slingrande i hålet) är ett problem eftersom avståndet till
10 svar · 5,3k läst
J
jonaserik: Har du kortet kvar,(det är ditt kort och ska inte tas med av teknikern ) du kan rengöra det med ren bensin och tandborste , kanske en lödkolv där det finns löningar, kan vara en kalllödning i samband med fukt/väta. Sen lägger du det i VP som reservdel om det blir något bråk på grund av kortet. Var kom fukten ifrån, värt att veta i framtiden om samma fel dyker upp hos någon. EDIT .
23 svar · 4,1k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: [citat] De är anpassade efter rumsstorlek så vi har 3 olika modeller. Storleken är som vanliga innedelar. Märke Daikin. Utedelen heter 4MXS80E3V3B2 som är en multisplit för 4 enheter.
11 svar · 3,4k läst
·
G
gone_fishing: [citat] Tror du och jag hade en hel trevliga diskussioner "då det begav sig" på vvforum? Vi installerade ungefär samtidigt våra nibe för ca 18 år sedan. Jag bytte min gamla 1215-7 förra året (själv i förebyggande syfte) till en ny 1245-8. Jättenöjd med 1245an. 45-8 kostar ca 4000 mindre än S1255-6 och jag såg ingen anledning till att köpa 55, har ju acctank och varför betala mer
3 svar · 1,3k läst
kristofer12345
kristofer12345: finns väl duktiga o kunniga här med..
3 svar · 1,2k läst
·
G
Gwh: @tobbetk Tack för hjälpen:) Värmen kom tillbaka i elementen efter att jag fipplat med växelventilen så förmodligen låg problemet där. Stiftet går dock ganska trögt så kanske det kanske kan vara läge att smörja upp ventilen. Någon som vet var man kan få tag på en nyckel för att få ut insatsen?
10 svar · 5,5k läst
·
joakim_j
joakim_j: Jag tror att det kan finnas en marknad. Hade jag bott i närheten av Båstad hade jag gärna köpt den för en rimlig peng. Några tusen borde den lätt vara värd tycker jag.
2 svar · 1,7k läst
R
roffer: [citat] tack för svar, om jag sänker värmen rejält så stänger den patronen , så det verkar vara att den behöver köra den så hårt för att hålla värmen i huset. Några tips på hur man nollställer larmet ?
2 svar · 3,2k läst
M
Micke styr: [citat] Ok nu har jag läst o kommit väldigt lång ! Men skulle vilja lägga på styrspänning o vilken spänning o måste den ha en startsignal som de vanliga är ! Bra jobbat ! Micke
27 svar · 4,4k läst
A
ankan678: Okej, tack, det ska jag testa, det är inget täcken på nån is/frostbildning ännu, så jag återkommer om det blir problem i framtiden. Tack för tips. Mvh
14 svar · 1,2k läst
·
C
Comfort Thomas: Får hoppas på att den är vacumsugen om montören hade bråttom.
2 svar · 1,0k läst
·
H
Anonymiserad 137805: [citat] Det har jag med råkat ut för.
42 svar · 3,8k läst
·
R
robber: Tack för alla svar! Vi köpte pumpfästen för vägg igår. Blir att sätta fast pumparna rätt permanent då marken kommer att sätta sig närmsta året så är ställa tillbaka på backen ingen höjdare. /Rob
6 svar · 4,1k läst
·
M
mf04joda: Ok tack för snabbt svar! Vet du vad ett sånt går loss på ungefär inkl. Arbete? Dum fråga kanske men behöver jag om nödvändigt byta det då jag inte märker någon prestandaskillnad? Vad kan ta skada?
2 svar · 3,0k läst
·
S
Stefan621: Hej! Vi ska byta värmekälla pga av att vår nuvarande har lämnat in. Och bergvärme är det som vi bestämt oss för, samt att vi bestämt oss för en inverter modell. Vi har fått ett gäng offerter på olika märken och modeller. Men detta är ju en djungel om man inte är helt insatt och det kanske finns någon här som vet mera. Märkena vi har fått pris på är följande: Thermia Nibe
0 svar · 1,0k läst
M
magdan: Hej, skall byta min luft/vatten anläggning och undrar över viken tank man bör välja. Standard brukar ju vara 200 liter och jag undrar om era praktiska erfarenheter av hur stor man måste ha?!?!!? Jag tänkte köpa en Mitsubishi PUD-SWM80YAA (8kw) och en tank EHST 20D-YM9D (200 liter). Vi är en småbarnsfamilj (10 å 6 år) som lever ganska resurssnålt, har ett badkar (på max 383 liter) som
0 svar · 1,4k läst
Bosselove
Bosselove: [citat] Det funkade fint. Stort tack!!
8 svar · 3,7k läst
·
useless
useless: Den röda visaren är lös och går att vrida till valfritt läge som kom-ihåg-visare.
3 svar · 1,1k läst
·
pyddarpop
pyddarpop: Du kan ju bygga ett "riktat" bullerskydd mellan fastigheten pumpen så att ljudet inte kommer rakt mot fastigheten obehindrat. Bullerskyddet kan vara öppen på ovan sidan eller på "framsidan" och på så sätta får pumpen fortfarande luft. För att testa om det funkar så räcker det med att du sätter upp en stålplåt mellan huset och pumpen för att se om det räcker. Ska du göra det
9 svar · 6,7k läst
A
Aminklippan: Tack för ditt svar! Ska prova det!
11 svar · 2,0k läst
P
AC
Pluggad: [citat] Håltagning är det inga problem med. Skall kolla Daikin. Tack!
2 svar · 1,0k läst
F
*Fredrik*: Hej forumet, Jag får inte rätt på vare sig vår värmepump eller på vår installatör. Jag behöver hjälp för att komma fram till vad som är fel om något är fel och hur jag ska göra för att lösa problemet. Jag upplever att vår drifthistorik ser märklig ut och det tycker CTC/Enertech och installatören också. Så långt är vi överens men sen börjar vi tänka olika. Enligt
0 svar · 1,9k läst
·
nino
nino: [citat] Nej tyvärr Kan tydligen även vara kablar / glappkontakt Min pump är bytt vill jag mena
6 svar · 3,3k läst
L
Ludde76: [citat] Stor tack för det utförliga svaret, nu har jag lite att undersöka!
4 svar · 3,9k läst
·
M
Marlin11: Jag har en längre tid tyckt att varmvattnet i kranarna är för varmt, det blir 70 grader. När jag läser av varmvattentemperaturen på värmepumpen står det dock 50,1 grader. Varför är det så, i min hjärna är det ologiskt? Har bifogat bild. Och jag är medveten om att jag kan ställa blandarna separat :) Tacksam om någon har ett bra svar!
0 svar · 2,0k läst
·
M
mhk81: Det verkar vara flera fel, men troligtvis lätt fixat. 1. Ser ut som värmepumpen ej är inställd på att jobba mot golvvärme. (Temperatur inställningen brukar inte visas i grader utan +1 grad eller dyl) 2. Golvvärmecentralen ej i drift. Kolla så att du har spänning i uttaget samt säkring inne i golvvärmecentralen är hel. Skulle du inte få igången så kan man köra utan. Du kan vrida
7 svar · 3,5k läst
·
DonPablo
DonPablo: det borde vara 230 mellan inne och utedel,
15 svar · 2,4k läst
·
Y
yamahafj: Hej! Står i valet och kvalet mellan CTC i255 och i360 som innedel. Utedelen blir en CTC 610:a. Vi är fyra i hushållet, 2 vuxna + 2 barn. Inget badkar, enbart dusch. Men vi gillar att duscha ganska länge. Och konstigt nog på ungefär samma tider. :-) Har tidigare haft EcoAir 105 + EcoEl 1550 och INTE varit nöjd med varmvattenleveransen (tar slut för fort, till och med när extra VV har
0 svar · 2,5k läst
J
Josth: Aktiv kyla generellt kostar ganska lite i Sverige. Det blir inte 40+ grader och utetemperaturen sjunker snabbt framåt kvällen och natten. Men man behöver persienner, markiser eller dylikt för att skärma av solstrålningen under dagen. Kyler själv med luftluftvärmepumpar till kvällen/natten varma sommarveckor och det har blivit ca 200 kWh/månad juni, juli och augusti.
4 svar · 6,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.