Hej,
Har ett system Nibe 2025+VVM300 som tappar tryck.
Har sett liknande trådar men bifogar lite egna bilder.
Har haft det ganska länge då en rörmokare sa att det var ganska normalt o vanligt men man vill ju ändå att det skall funka som det ska.
Jag har nu inte fyllt på på länge och trycket ha varit noll men pumpen stannar eller varnar aldrig och alla element fungerar som de ska? Fyller man på är det på 0 efter någon dag.
Jag läste tidigare om onormalt snabb tryckökning, testade att fylla på precis och det tog 2s från 0 till 1,5bar, tyder detta på något?
Jag testade även att vrida på säkerhetsventilen och då rann det ut vatten under tvättmaskinen, se bild. Bifogar även skiss där man ser en spillkopp o öppet spillrör under ventilen. På min installation går spillröret inåt och är kopplat till en flexslang (metall) och det finns ingen kopp. Får väl lyfta bort både tvätt o torktumlare imorgon och då kanske komma åt ventilen på exp kärlet. Är det på den slangen jag sätta en påse för att se om ventil eller kärl läcker som pratats om i tidigare trådar? Ska man släppa ut trycket till 0 via ventilen innan man pumpar exp. Kärlet till 0,5bar? Behöver stänga av pump eller hela systemet när jag gör detta? Många frågor men jag vet att det finns många duktiga här! Tack på förhand.

• Rörgenomföringar och ventiler under en tvättmaskin med fokus på en potentiell läckpunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation under disk, kopparledningar och flexslang syns vid säkerhetsventil.
    Skapa konto
  • Svartvit skiss av en värmepumpsinstallation med märkta komponenter och anslutningar.
    Skapa konto
  • Värmesystem med pump och rör under tvättmaskin, säkerhetsventil med vattenläckage.
    Skapa konto
M mf04joda skrev:
testade att fylla på precis och det tog 2s från 0 till 1,5bar, tyder detta på något?
Det tyder på att expansionskörlet har slut på luft. Troligen är det bara att byta, men med extremt mycket tur går det att fylla på ny luft och köra ett tag till.

Ok tack för snabbt svar! Vet du vad ett sånt går loss på ungefär inkl. Arbete?
Dum fråga kanske men behöver jag om nödvändigt byta det då jag inte märker någon prestandaskillnad? Vad kan ta skada?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.