Du kan prova att byta plats på givarna KB in ut dom har säkert samma värden, vet inte vilket som är bäst , flytta själva givarna eller koppla om på kortet. och se vad som syns på displayen, inget ovanligt att givare på KB bråkar, det blir kondens i dom och kan ge ett fel blixtsnabbt. för att återgå till att visa ett värde. lite långsökt med det sista, men elektronik är vad det är..K Kungkurt skrev:
Tjena, eftersom de satte dit nya givare så känns det inte troligt.J jonaserik skrev:Du kan prova att byta plats på givarna KB in ut dom har säkert samma värden, vet inte vilket som är bäst , flytta själva givarna eller koppla om på kortet. och se vad som syns på displayen, inget ovanligt att givare på KB bråkar, det blir kondens i dom och kan ge ett fel blixtsnabbt. för att återgå till att visa ett värde. lite långsökt med det sista, men elektronik är vad det är..
Här kommer även mer data då jag kompressor körde 15 min, och sen slog den ifrån med E21.RLP. tillfälligt värmepumpsstopp.
Även ett väldigt udda ljud jag inte hört tidigare, troligen när den kör värme till vatten.
Vibrationsljud:
Felkod:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Temp:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Frost:
Logga in
Skapa konto
Video Tempminskning :
Låter skumt. Den skall inte låta annorlunda när den kör varmvatten.K Kungkurt skrev:
Tror precis som @jonaserik att du kanske har problem med styrningen av köldbärarpumpen. Kanske byttes den i onödan?
Om du vågar dig in i installatörsläge kan du handköra Köldbärarpump G3. Kolla att pumpen låter ok, att du hör att köldbäraren flödar och kolla att T10 och T11 ganska omgående lägger sig på samma värde = köldbärarens temperatur.
T10 KB IN minus 0,8 C T11 KB UT plus 4,7 C , givarna är troligen fel kopplade på kortet , följ tamparna från båda givarna till kortet och skifta dom så kanske det ordnar sig. Hjälper inte det så kan det vara ett fel i kortet.
Om jag inte har fel så om det blir avbrott så visas streck i displayen och kortsluten kanske 100 C
Om jag inte har fel så om det blir avbrott så visas streck i displayen och kortsluten kanske 100 C
Fast å andra sidan, om cirkulationen på köldbäraren upphör är det inte självklart vilken sida som blir kallast.
Visar pumpen konsekvent bakvända temperaturer på T10 och T11, eller är det endast efter larm på köldbäraren?
Tror att den larmar om någon av givarna har avbrott eller kortslutning, så är det iallafall på min GreenLIne.
Visar pumpen konsekvent bakvända temperaturer på T10 och T11, eller är det endast efter larm på köldbäraren?
Tror att den larmar om någon av givarna har avbrott eller kortslutning, så är det iallafall på min GreenLIne.
har inte alltid visat så. ska köra cirkpumpen i 15 och se vad den visarC cpalm skrev:Fast å andra sidan, om cirkulationen på köldbäraren upphör är det inte självklart vilken sida som blir kallast.
Hejsan Allesammans.
Först och främst tack allesammans för hjälp, väldigt härligt med spekulationer och idéer om vad som kan vara fel.
Imorse var tekniker här efter några dagars fel på Bergvärmepumpen.
Som Jonaserik skrivit till mig tidigare i ett mail, (tack och bock och trött på IVT-tekniker) så bytte det ett kort idag, se bilderna.
Som ni ser så är det en vattenskada på baksidan, och han hävdade om man slår på "kopplingarna" på ovansidan. de 5 vita lådorna, när den är i drift så slog den ifrån.
Tycker att detta borde varit de första IVT-teknikerna kollade då detta inte var ett särskilt dyrt kort.
Vi får se vad som händer närmaste dagarna,
/Ib
Först och främst tack allesammans för hjälp, väldigt härligt med spekulationer och idéer om vad som kan vara fel.
Imorse var tekniker här efter några dagars fel på Bergvärmepumpen.
Som Jonaserik skrivit till mig tidigare i ett mail, (tack och bock och trött på IVT-tekniker) så bytte det ett kort idag, se bilderna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Som ni ser så är det en vattenskada på baksidan, och han hävdade om man slår på "kopplingarna" på ovansidan. de 5 vita lådorna, när den är i drift så slog den ifrån.
Tycker att detta borde varit de första IVT-teknikerna kollade då detta inte var ett särskilt dyrt kort.
Logga in
Skapa konto
Vi får se vad som händer närmaste dagarna,
/Ib
Har du kortet kvar,(det är ditt kort och ska inte tas med av teknikern ) du kan rengöra det med ren bensin och tandborste , kanske en lödkolv där det finns löningar, kan vara en kalllödning i samband med fukt/väta. Sen lägger du det i VP som reservdel om det blir något bråk på grund av kortet. Var kom fukten ifrån, värt att veta i framtiden om samma fel dyker upp hos någon.
EDIT . Knackar man på ett kretskort och det händer något, så är det till 99 % en kallödningen, löd på alla lödningar lite snabbt med tenn i mellan så blir det nog bra med kortet.
EDIT . Knackar man på ett kretskort och det händer något, så är det till 99 % en kallödningen, löd på alla lödningar lite snabbt med tenn i mellan så blir det nog bra med kortet.
Redigerat:
Klicka här för att svara