Står inför valet att sätta in en luft vatten värmepump i vårt hus som vi ska bygga ut.
Huset kommer vara ca 170 kvm enplanshus + 50 kvm garage, isolering 170 mm väggar och 300 mm tak, vattenburen golvvärme hela huset+garage, befinner sig i Västra Götaland.
Tänkte höra vilka märken/modeller av luft vatten värmepumpar som har möjlighet för ac/kyla med hjälp av fläktkonvektor?
Vad är det för SCOP värde för kyla/ac och vad kostar det i så fall att kyla med luft vatten värmepump?
Vilken luft vatten värmepump och fläktkonvektor rekommenderar ni?
Mitsubishi har bäst i test på polarpumpen.se (men vet inte om det har AC/kylfunktion?)

Nu är inte det frågan men varför inte sätta in bergvärme å ta kylan från borrhålet, miljövänligt och lågt kwh pris för kylan

V Vector skrev:
Nu är inte det frågan men varför inte sätta in bergvärme å ta kylan från borrhålet, miljövänligt och lågt kwh pris för kylan
Funderar på bergvärme med men har hört att det finns risker med det som att borrhålet börjar läcka bland annat. Grannarna hade ca 35 meter ner till berget så blir en extra kostnad för det med. Vi kan inte heller nyttja rotavdrag då all rot går åt utbyggnaden av huset (ca 85 kvm utbyggnad) :( så prisskillnaden mellan luft vatten värmepump och bergvärme blir nog ganska stor kan jag tänka mig

Jag har då inte hört att slang i borrhål har läckt å det tror jag du absolut inte behöver vara rädd för men däremot så har jag varit med om anslutningskopplingar från borrhål till rören in i källare har läckt men det har varit slarvarbete från dom som gjort jobbet. Visst, 30-40 m blir ju lite foderrör men det är ju inte fruktansvärt mycket. Här kostar det 600kr/m att borra i mark så i ditt fall blir det 18000kr ca i merkostnad. Men jag förmodar att ni ska bo där ett antal år så kostnaden kanske är överkomlig om man slår ut det över åren

Aktiv kyla generellt kostar ganska lite i Sverige. Det blir inte 40+ grader och utetemperaturen sjunker snabbt framåt kvällen och natten. Men man behöver persienner, markiser eller dylikt för att skärma av solstrålningen under dagen. Kyler själv med luftluftvärmepumpar till kvällen/natten varma sommarveckor och det har blivit ca 200 kWh/månad juni, juli och augusti.

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.