...givet diskussionen om vv-produktion i en annan tråd funderar jag på vilken Nibe S1255 som motsvarar en 1210-7?

Utgångspunkten ska vara 100% energi och effekttäckning på kompressorn och elpatronen ska inte användas alls (precis som på befintlig pump).

160m hål finns varav 145m kan antas vara aktivt.

Redigerat:
NIBE Fighter 1210-7 kan man säga motsvarar -8 idag då man anger effekten vid den lägre temperaturen 0/35 °C istället. S1255-6 ger 1,5 - 6 kW men kan låsas upp så den ger upp till ca 7,5 kW till priset av högre ljudnivå. Om det räcker 100% energi- och effekttäckning hos dig har jag ingen utan att räkna på det hela. 100% kan kosta väl mycket i investering. Förmodligen behövs ett borrhål till. Man kan göra en uppskattning i tillverkarnas dimensioneringsprogram om man har läge och data för huset.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Eftersom det har fungerat i långt över 15 år med befintlig pump och hål vill jag bara förstå vilket inverteralnternativet är nu när jag förstår att effektangivelsen är lite annorlunda. Det finns ju också en risk att en ny pump belastar hålet lite mer givet högre cop.

Det är osannolikt att jag skaffar något annat än en ny on/off då hela systemet är byggt för just det, men jag tycker ändå det är bra att ha koll på alternativen.

Om man då har en 8 som kommer jobba nära den effekten i snitt över året, är det en effektiv arbetspunkt för invertern eller behöver man ta en annan hänsyn i valet av pump?

Har en känsla av att ljudmässigt så låter en ny pump tystare än min gamla även om den går lite fortare än sitt tystaste läge....

G
MathiasS MathiasS skrev:
Eftersom det har fungerat i långt över 15 år med befintlig pump och hål vill jag bara förstå vilket inverteralnternativet är nu när jag förstår att effektangivelsen är lite annorlunda. Det finns ju också en risk att en ny pump belastar hålet lite mer givet högre cop.

Det är osannolikt att jag skaffar något annat än en ny on/off då hela systemet är byggt för just det, men jag tycker ändå det är bra att ha koll på alternativen.

Om man då har en 8 som kommer jobba nära den effekten i snitt över året, är det en effektiv arbetspunkt för invertern eller behöver man ta en annan hänsyn i valet av pump?

Har en känsla av att ljudmässigt så låter en ny pump tystare än min gamla även om den går lite fortare än sitt tystaste läge....
Tror du och jag hade en hel trevliga diskussioner "då det begav sig" på vvforum? Vi installerade ungefär samtidigt våra nibe för ca 18 år sedan. Jag bytte min gamla 1215-7 förra året (själv i förebyggande syfte) till en ny 1245-8. Jättenöjd med 1245an. 45-8 kostar ca 4000 mindre än S1255-6 och jag såg ingen anledning till att köpa 55, har ju acctank och varför betala mer för något mindre max effekt. Större pump kan jag ändå inte ha då jag har ett rätt "kass" hål fast det är ca 130m aktivt.

• Gilla
Joakim Trange
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.