Elementen är kalla och bergvärmepumpen visar inga larm eller andra fel vad jag kan se. VB-Fram visar runt 20 grader förutom när pumpen ”drar igång” då den tillfälligt ökar till över 50 grader en stund varpå den åter går ner till ca 20 grader igen. När jag knappar fram till VB-r visar den 20(53).

Vet någon vad problemet kan vara eller har något tips på vad jag kan undersöka närmare?

T
Har ni varmvatten ?
Det skulle kunna vara så att växelventilen/insatsen har satt sig.:thinking:
Del nr 19 på bilden.

Hur stor diff är det mellan fram och retur när kompressorn är igång ? :thinking:

• Schematisk illustration av värmesystem med numrerade delar, fokus på del nr 19, en potentiell växelventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Varmvattnet är ok...
När kompressorn drar igång stiger VB-Fram värdet kraftigt... till drygt 50

Redigerat:
Går cirkulationspumpen som den ska?
Vad har du för satt pumpstopp?
Visar utetemperaturen rätt?
Låter som pumpen står still alternativt att du är väldigt lågt tryck ( lite vatten i systemet)

T
G Gwh skrev:
Varmvattnet är ok...
När kompressorn drar igång stiger VB-Fram värdet kraftigt... till drygt 50
Vilken temp är det på returen när kompressorn är igång ?

Är det stor diff så kan det vara den främre c-pumpen som är kass, skit i kondensorn eller slangarna.

Men eftersom du har varmvatten men ej värme så skulle jag kollat växelventilen

Värmebärarpumpen är varm och vibrerar så den verkar gå som den skall.
Pumpstoppet har jag inte koll på men borde väl vara ok då värmen funkat tidigare?
Utetemperaturen visar 8 grader så det verkar vara ok.
Trycket är 1,2 bar
När kompressorn drar igång stiger VB-Fram till 60 men VB-r visar fortfarande 20.
Är främre c-pumpen samma som värmebärarpumpen så verkar den ok... se ovan.

Hur kollar man att växelventilen funkar som den skall?

T
Lättast är att plocka bort motorn och kolla så att insatsen inte fastnat.

Du kan även handköra ventilen via servicemenyn.

G Gwh skrev:
Värmebärarpumpen är varm och vibrerar så den verkar gå som den skall.
Pumpstoppet har jag inte koll på men borde väl vara ok då värmen funkat tidigare?
Utetemperaturen visar 8 grader så det verkar vara ok.
Trycket är 1,2 bar
När kompressorn drar igång stiger VB-Fram till 60 men VB-r visar fortfarande 20.
Är främre c-pumpen samma som värmebärarpumpen så verkar den ok... se ovan.

Hur kollar man att växelventilen funkar som den skall?

T tobbetk skrev:
Lättast är att plocka bort motorn och kolla så att insatsen inte fastnat.

Du kan även handköra ventilen via servicemenyn.

Jag plockade bort motorn och stiftet verkar fjädra korrekt. Vad händer om man testar att köra utan att ha motorn ditsatt?

Kollade även i servicemenyn men hittade inte hur man ”handkör” ventilen?

T
Om du öppnar servicemenyn och bläddrar till MAN 0 ändrar den till MAN 1 och därefter ändrar vx 0 till 1 så handkör du motorn.

Det är bra om du sätter tillbaka motorn innan du gör det ;)

Innebär det att läge MAN 0 är normalt driftsläge och MAN 1 är manuellt läge... samt att ”vx 0” gör att växelventilen cirkulerar varmvattnet i VB kretsen och ”vx 1” låter varmvattnet cirkulera i VV kretsen?

Kan man isf manuellt köra varmvattnet i VB kretsen för att få upp värmen i huset, men sker det då på bekostnad av varmvattnet?

@tobbetk Tack för hjälpen:)
Värmen kom tillbaka i elementen efter att jag fipplat med växelventilen så förmodligen låg problemet där. Stiftet går dock ganska trögt så kanske det kanske kan vara läge att smörja upp ventilen. Någon som vet var man kan få tag på en nyckel för att få ut insatsen?

• Gilla
serviceLR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.