Har en IVT E14 där larmet pressostat låg kommer då och då, kan gå flera månader på sommaren, nu när det +4 till +-0 så har den larmat tisdag och idag torsdag.

Verkar vara bra i synglaset, inga bubblor
Finns sprit i expansionskärlet på kalla sidan

Ska kolla filtret men det är trångt där... blev iaf rengjort för ca 2-3år sen i samband med cirkpump byte

Fler tips?

Ev glapp i kontakt enl el och kyltekniker men vet inte hur jag ska kolla det

Du har antingen problem med cirkulationen på kalla sidan spritsidan, antingen problem med cirkulationspump, luft i systemet, eller igensatt sil, är det inte något av det, så kan det även vara problem med expansionsventilen, att den kärvar, så maskinen suger ner sig. Du måste läsa av köldbärartemperaturer in och ut ur pumpen, det skvallrar direkt om du har cirkulation, eller ej.

Efter nån minuts körning så hade jag 2 grader i diff
6h senare var jag dit igen då stod pumpen still, pga inget värmebehov, då var det ca 1 grad diff, GT10 OCH GT11 läste jag av

Cirkulation tror jag det är, kände på cirkpumpen och den vibrerade och jag tyckte att det lät i den.
Ska ta med en mejseloch öppna och se att den snurrar så den inte bara står och brummar.
Men borde inte felet komma tidigare än efter 2 dagar om pumpen står still?

Läste någonstans att anslutningarna till presspstaten? kunde glappa och då kunde man trycka ihop kontakterna lite, men jag vet ju inte var den är :thinking::D

Måste få tag på en 40 hylsa så jag kan kolla silen

pressostaten är förmodligen en liten svamp https://kylma.se/sv/image/getthumbnail/6154?width=600&height=600&version=2&s=001 fast med kablarna fastlödda inuti skalet. du kan se vilken som är högtryck och lågtryck på så sätt att den för lågtryck sitter på det tjockare röret, eller kalla röret, följ sedan kablarna och kolla kontakter, men jag tippar på fel på spritsidan, cikulation.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Tack för tips och hjälp.

Har en kompis som är el och kyltekniker men han har ju fullt upp så det är svårt att få dit han men ska göra ett försök

• Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Löste sig problemet med "pressostat låg"? Har samma fenomen på IVT av och till, allt kollat inkl filter samt pressostat utbytt men problemet kvarstår, tror att det är cirkulationspumpen som är lite trög i starten särskilt när den stått still ett tag ibland vilket gör att den sätter larmkod när den startar.

L lampkontakten skrev:
Löste sig problemet med "pressostat låg"? Har samma fenomen på IVT av och till, allt kollat inkl filter samt pressostat utbytt men problemet kvarstår, tror att det är cirkulationspumpen som är lite trög i starten särskilt när den stått still ett tag ibland vilket gör att den sätter larmkod när den startar.
Nej tyvärr
Kan tydligen även vara kablar / glappkontakt
Min pump är bytt vill jag mena

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.