Trasigt/läckande expansionskärl till Brine - kan en händig hemfixare fixa detta själv?
Längst ner på expansionskärlet syns sprickan.
Den har nog varit där länge - men nu har jag nog råkat göra den större/värre. Några droppar per minut…
Under ett isoleringshölje finns även de lustiga/konstiga kranar/filter som säker behöver ”användas” för att sen fylla på Brine vätska när jag väl gängat på ett nytt? Trycksättas också? Kanske för svårt för rörkunnig amatör - eller inte?
Sugen på att fixa detta själv - men Brine-sidan är helt ny för mig. Tryck? Påfyllning? Etc?
Lär mig
(expansionskärlets högsta punkt (vid övertrycksventilen(tror jag)) är även Brinerörens högsta punkt)
Längst ner på expansionskärlet syns sprickan.
Den har nog varit där länge - men nu har jag nog råkat göra den större/värre. Några droppar per minut…
Under ett isoleringshölje finns även de lustiga/konstiga kranar/filter som säker behöver ”användas” för att sen fylla på Brine vätska när jag väl gängat på ett nytt? Trycksättas också? Kanske för svårt för rörkunnig amatör - eller inte?
Sugen på att fixa detta själv - men Brine-sidan är helt ny för mig. Tryck? Påfyllning? Etc?
Lär mig
(expansionskärlets högsta punkt (vid övertrycksventilen(tror jag)) är även Brinerörens högsta punkt)
Nej, det är inte så svårt att byta, men man måste ha lite känsla när man drar åt gängorna, så det blir lagom.
Jag hade nog tätat med lin och locherpasta (lite konservativ), men möjligtvis kan gängtejp användas även med brine.
Typ denna: https://www.vvsobygg.se/komplett-ni...viTuQg2g4Mx2bARlaMQKPnjBr_ngBvj4aAlYgEALw_wcB
Behöver kanske övergång för att flytta säkerhetsventilen om du har otur, eller byta ut den till en ny rentav.
Fyll på med rätt brinesort i rätt koncentration, trycksätt med typ 0.8 bar skulle jag gissa utan att känna till systemet. På många system finns en rödmarkering på tryckgivaren för att visa vilket tryck systemet bör ha. Finns sådan, ska du naturligtvis hålla dig till det.
Jag hade nog tätat med lin och locherpasta (lite konservativ), men möjligtvis kan gängtejp användas även med brine.
Typ denna: https://www.vvsobygg.se/komplett-ni...viTuQg2g4Mx2bARlaMQKPnjBr_ngBvj4aAlYgEALw_wcB
Behöver kanske övergång för att flytta säkerhetsventilen om du har otur, eller byta ut den till en ny rentav.
Fyll på med rätt brinesort i rätt koncentration, trycksätt med typ 0.8 bar skulle jag gissa utan att känna till systemet. På många system finns en rödmarkering på tryckgivaren för att visa vilket tryck systemet bör ha. Finns sådan, ska du naturligtvis hålla dig till det.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Tack för ditt svar BSOD - du har fått mig till modet att fixa detta själv.
Fick uppslag till bra lösningar från denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/fylla-pa-koeldbaerarvaetska-hur-funkar-ventilen-foto.288162/
Jag tänker på:
Behöver jag trycksätta? Säkerhetsventilen är i nivå med översta Brine-röret.
Rätt koncentration på Brine? Jag har en dunk med kylvätska och tänkte fylla upp till 3/4 av tanken?
I länken ovan - hur fyller man på Brine i den lösningen?
Tackar
Fick uppslag till bra lösningar från denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/fylla-pa-koeldbaerarvaetska-hur-funkar-ventilen-foto.288162/
Jag tänker på:
Behöver jag trycksätta? Säkerhetsventilen är i nivå med översta Brine-röret.
Rätt koncentration på Brine? Jag har en dunk med kylvätska och tänkte fylla upp till 3/4 av tanken?
I länken ovan - hur fyller man på Brine i den lösningen?
Tackar
Aha, tyckte det såg ut på bilden som att brinekärlet inte var högsta punkten. Skippa trycksättning om du är säker på att det är högsta punkten i systemet.
Du måste veta vad det är för vätska i systemet. Är det etanolbaserat eller glykolbaserat? Glykol finns dessutom i olika sorter, och det är generellt inte blandbart. Så kör med samma sort som det redan är.
På din dunk borde det stå vilket blandningsförhållande du ska ha för att nå ordentligt frysskydd. Borde inte vara mer än typ 35%. För mycket koncentration är inte bra.
Du måste veta vad det är för vätska i systemet. Är det etanolbaserat eller glykolbaserat? Glykol finns dessutom i olika sorter, och det är generellt inte blandbart. Så kör med samma sort som det redan är.
På din dunk borde det stå vilket blandningsförhållande du ska ha för att nå ordentligt frysskydd. Borde inte vara mer än typ 35%. För mycket koncentration är inte bra.
Vad det är för vätska i systemet - den är väl lite klurig eller hur hittar vi denna information? Eller kan man "lukta sig till" vad det är?
Men denna dunk följde med huset vilket rimligen är en ledtråd - eller spolarvätska
(Bergvärmepumpen bytes ut innan vi tog över huset)
Är det denna? Rimligen...
Blandningsförhållande?
Men denna dunk följde med huset vilket rimligen är en ledtråd - eller spolarvätska
Är det denna? Rimligen...
Blandningsförhållande?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är säkert extra för påfyllnad, lätt att känna igen på lukten, innan du fyller på blandar du ut vätskan med 70% vatten. om du vill vara riktigt noga, kan du göra ett frysprov på vätskan som är i. Ställ in några centilitrar i frysen och mät temperaturen när det börjar tina, är det -15 eller kallare kan du fylla vatten, är det varmare kan du fylla ren etanol. men var försiktig med den oblandade etanolen, den är brandfarlig
Du har nog rätt inser jag nu (inte bytt vita kärlet än, men det börjar bli dags/låg nivå…).B BSOD skrev:Aha, tyckte det såg ut på bilden som att brinekärlet inte var högsta punkten. Skippa trycksättning om du är säker på att det är högsta punkten i systemet.
Med ”nog rätt” menar jag att kärlet kanske inte sitter på högsta punkt - dess topp ca 10cm under rören i taket (se första bilderna). Dess botten ca 40cm under - och det är ca 5 meter Brinerör i taket jag syftar på som högsta punkt - innan de går ner till golv och ut ur huset.
De som bytte pumpen hade väl ingen glädje av manometer eller ”högsta punkt” då de använder avancerad påfyllningsteknik? Men kan jag nu (byte vita kärlet) få in luft högt i systemet och då få problem…
Frågan inför bytet: Jag kanske även ska sätta dit en manometer samt ”ventil/uttag” för att höja trycket med cykelpump. Dvs fylla nytt kärl till 3/4 gänga av gammalt och gängs på nytt så snabbt det går - med så lite spill som möjligt.
Låter det rimligt? Vart ska i så fall manometerns sättas, i toppen? Och vart ventilen för påfyllnad? Eller är jag fel ute… ska väl inte vara så svårt…
Den som frågar lär sig…
Vad är det för silikonsmack som kletats på under, när du byter kärl, stäng av VP , tappa ur så kärlet blir tomt. gänga av det, när du sätter dit ett nytt INGET LIN DÅ. eftersom det är invändig gänga på kärlet så kommer linet att exspandera och spräcka det igen, Det blir till att nästan rulla på på en rulle med gängtejp för att få det tätt , inte för mycket det heller då plasten ger sig bra med spänn. Inte fel med en ventil på topp, det med manometer är lite överkurs, ävensom att sätta en säkerhetsventil ( dom är för vätska och inte luft ) dom är inte täta. När du ska fylla KB ( Sprit ) så gängar du på en gardenakoppling och tar fram längsta trädgårdsslangen du har, fyller den med spritblandningen, kopplar på kärlet och andra sidan till en kran. Öppnar kranen så det blir tryck, öppnar lite försiktigt på kärlets ventil och fyller på Kommer det med vatten så gör det inget, någon liter förändrar inte blandning, kanske med 0,,001 % Kan bli 2 ggr att fylla slangen för att få nivå till ca hälften av kärlet. En KB kan gå utan tryck men är bra att ha något.
Hej, tack för svar.
"Silikonsmack" ser ut att vara gängtejp. Och om jag tolkar dig att så är detta korrekt även till nytt kärl - inte lin&pasta. Är lin&pasta annars ok att ha på Brinesidan? Eller bara gängtejp. (Brine ligger alltid minus vintertid)
Balofixventil på toppen - ok! Men bara det...
Smart tips för att fylla på kärlet - föreslagen modell trycksätter väl också "slingan" något. Dock svårt att avgöra hur mycket och om det behöver kontrolleras?
Jag ser nog kostnaden låg för prylarna (kärlet blir ändå dyrast) - när jag ändå gör detta själv. Kan lika gärna sätta dit manometer och luftpåfyllningsnippel tänker jag, Övertrycksventil lika så, när man ändå är igång? Enklast blir att montera detta under expansionskärlet - eller spelar placeringen roll? (i vätska/ej vätska).
E
"Silikonsmack" ser ut att vara gängtejp. Och om jag tolkar dig att så är detta korrekt även till nytt kärl - inte lin&pasta. Är lin&pasta annars ok att ha på Brinesidan? Eller bara gängtejp. (Brine ligger alltid minus vintertid)
Balofixventil på toppen - ok! Men bara det...
Smart tips för att fylla på kärlet - föreslagen modell trycksätter väl också "slingan" något. Dock svårt att avgöra hur mycket och om det behöver kontrolleras?
Jag ser nog kostnaden låg för prylarna (kärlet blir ändå dyrast) - när jag ändå gör detta själv. Kan lika gärna sätta dit manometer och luftpåfyllningsnippel tänker jag, Övertrycksventil lika så, när man ändå är igång? Enklast blir att montera detta under expansionskärlet - eller spelar placeringen roll? (i vätska/ej vätska).
E
Jepp bara gängtejp. det med manometer är inte fel , men säkertshetsventil är överkurs, KB kan inte utvidga sig bara bli mindre. Om en säk ska lyfta och släppa ut tryck så måste KB koka. Påfyllning det trycksätter allt i KB-kretsen, ca 0,8 bar är lagom och då kan trycket minska till ca 0,2 - 0,3 utan att funktionen går bort, blir lika funktion som med systemtrycket. när du fyller vatten Ventil för fyllning är bra att ha uppe på kärlet, då kan även luft tryckas i utan att det hamnar i slangarna., det gör man på samma sätt som att fylla vätska, med slangen utan vatten i. Det finns plats ovanför så sätt allt högst upp och även mycket gängtejp på dom metalldelarna. Kärlet sitter rätt för att ta hand om ev bubblor.
KLART - så här gick det och några tips till andra.
Köpte:
# Kärl - exakt samma som det gamla. Töntigt dyrt 1000kr.
# 1.5 bars säkerhetsventil
# Kulventil för påfyllning/tryckhöjning
# 1 bars manometer
Stängde av pumpen (även på huvudströmbrytaren - lär spilla sprit/Brine överallt...)
Väntade tills kondensen tinat (pga Brine på -4 ut, -1 in. 30 år gammalt borrhål...
)
Vände kärlet "upp och ner" och fyllde till drygt 2/3 (ca 30/70, sprit/vatten)
Stängde båda BRINE-påfyllningskranarna med skiftnyckel (90 grader)
Stängde även rensventilen och rensade den när jag ändå var igång.
Skruvade bort det gamla kärlet - luft kom inte in, fick alltså "häng" i systemet - perfekt!
Vänd snabbt på det nya kärlet och skruvade på det - drällde mindre än jag trodde.
Anslöt en "Clas Ohlson cykelpump", vi lite kopplingar, till balofixen och pumpade upp till 0,5 bar.
Öppnade BRINE-påfyllningskranarna och "rensventilen".
Slog på strömbrytaren, startade systemet igen.
KLART!
Tips - som jonserik ovan säger ska det vara MYCKET gängtejp - minst 20-30 varv på övre anslutna och säkert 30-40 varv på nedre. Jag tog för lite på den mindre/övre och fick dra vinkelkopplingen i botten för att få tätt. Gillar inte alls gängtejp - men det måste tydligen vara det pga frysrisken eller om det var pga plasten?
Trodde mig ha en "bilventil" hemma - och hade tänkte använda den. Bra tips till nästa person för att enkelt fylla tryck.
Tack för tips och hjälp kära nätverk!
Köpte:
# Kärl - exakt samma som det gamla. Töntigt dyrt 1000kr.
# 1.5 bars säkerhetsventil
# Kulventil för påfyllning/tryckhöjning
# 1 bars manometer
Stängde av pumpen (även på huvudströmbrytaren - lär spilla sprit/Brine överallt...)
Väntade tills kondensen tinat (pga Brine på -4 ut, -1 in. 30 år gammalt borrhål...
Vände kärlet "upp och ner" och fyllde till drygt 2/3 (ca 30/70, sprit/vatten)
Stängde båda BRINE-påfyllningskranarna med skiftnyckel (90 grader)
Stängde även rensventilen och rensade den när jag ändå var igång.
Skruvade bort det gamla kärlet - luft kom inte in, fick alltså "häng" i systemet - perfekt!
Vänd snabbt på det nya kärlet och skruvade på det - drällde mindre än jag trodde.
Anslöt en "Clas Ohlson cykelpump", vi lite kopplingar, till balofixen och pumpade upp till 0,5 bar.
Öppnade BRINE-påfyllningskranarna och "rensventilen".
Slog på strömbrytaren, startade systemet igen.
KLART!
Tips - som jonserik ovan säger ska det vara MYCKET gängtejp - minst 20-30 varv på övre anslutna och säkert 30-40 varv på nedre. Jag tog för lite på den mindre/övre och fick dra vinkelkopplingen i botten för att få tätt. Gillar inte alls gängtejp - men det måste tydligen vara det pga frysrisken eller om det var pga plasten?
Trodde mig ha en "bilventil" hemma - och hade tänkte använda den. Bra tips till nästa person för att enkelt fylla tryck.
Tack för tips och hjälp kära nätverk!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det med gängtejp är för att lin kan inte täta utan att få väta på sig, lin sväller och tätar till. Torkar det utan att det är linolja på så blir det sannolikt en läcka efter ett tag. Sen men inte minst, är det ett plastkärl så kan lin när det sväller spräcka eller deformera i gängorna på kärlet. Speciellt om det är en invändig gånga på plasten. Som slutkläm , aldrig lin på plastgängor.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Bra förtydligande - och än mer tydlighet att tillägga vid plastgängor är Mycket(!) gängtejp. Läste om någon som gjort liknande lösning som jag - men fick det inte tätt (hålla trycket) och valde att ”bara” sätta dit övertrycksventilen. Troligen pga för lite gängtejp tror jag.
Tillägg: Övertrycksventiler, alla jag har pillat på,
kan ställas i öppet läget, dvs motsvara kulventilens syfte och funktion (att fylla luft/brine). Den kan alltså ses något överflödig i min lösning.
Tack tack
Tillägg: Övertrycksventiler, alla jag har pillat på,
kan ställas i öppet läget, dvs motsvara kulventilens syfte och funktion (att fylla luft/brine). Den kan alltså ses något överflödig i min lösning.
Tack tack
J jonaserik skrev:Det med gängtejp är för att lin kan inte täta utan att få väta på sig, lin sväller och tätar till. Torkar det utan att det är linolja på så blir det sannolikt en läcka efter ett tag. Sen men inte minst, är det ett plastkärl så kan lin när det sväller spräcka eller deformera i gängorna på kärlet. Speciellt om det är en invändig gånga på plasten. Som slutkläm , aldrig lin på plastgängor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden