23 062 läst ·
32 svar
23k läst
32 svar
Värmepump uppkopplad mot Nordpool
Näe, nu blandar du ihop korten, tror jag. Inte så konstigt så rörigt som elprissättningen är.J jonaserik skrev:
Men effekttaxa är i förekommande fall något som är kopplat till nätfakturan, istället för att bara debitera per kWh för elöverföringen. Så det har inget med elmarknaden och timpriser att göra.
Timdebitering hör till elhandelsfakturan, som ett valbart alternativ till att betala ett justerat snittpris för hela månadens samlade förbrukning. Det är en förutsättning för att du skall kunna tjäna på att flytta förbrukningen till en tidpunkt när elen är billig.
OK jag får se vad jag hittar genom att kolla lite. Är som du säger lite snurrigt men går säkert att reda ut, tveksamt om att ladda på lågpris till tank/ar på natten. Om det finns en VP så går det inte att räkna hem det, för låga temperaturer. Då får man nog gasa på med en stor elpatron i botten på tanken, så den antar ca 90 C. Allt beror på vilken temp som behövs ut till huset för att hålla det varmt. Sparad värme i tank kan inte vara mindre än den temp som behövs, tanken är tom på värme oavsett vad den har i temp. Tex när behovet är 40-45 C ut occh tanken kommer ner till detta så är tanken tom på värme. Jag har GV så jag kan bottna ner till 31 C vintertid och vår höst blir det 22 C , viss skillnad.
Hej - jag har en IVT Vent 202 och jag förstår det som att Easyserv kan supporta den. Nu till min fråga - vet någon om det går att koppla på smart grid mot den via Easyserv så att man optimerar användandet baserat på Nordpool spot priser.
Mvh/Daniel
Mvh/Daniel
Klicka här för att svara