24 230 läst ·
81 svar
24k läst
81 svar
Har jag förstört min värmepump?
Yes, då är jag med. Har inte testat det andra sättet ännu, det blir inhandling av verktyg imorgon.GK100 skrev:
Bara så du är med på varför du kunde testa koppla så är det för att slippa de större omkopplingarna som visades för pumpens motorskydd. Skyddet behövs inte längre med den enfasiga pumpen och med trådarna flyttade kan det inte störa och blockera driften i onödan.
Din övriga felsökning har jag inte följt och läst men åtminstone delen som nämndes kring motorskyddet behöver du inte tänka på nu.
Se till att köp en multimeter som kan mäta fasordning, så att du det är inte alltid färger och markeringar stämmer med den elektriska ordningen mellan faserna.
Och när du ska du mäta upp motorer och isolation mellan saker som skall vara isolerade så är det bra med en multimeter som kan mäta höga resistanser (så du kan se om det finns liiite liite kontakt - högt motstånd)
Och när du ska du mäta upp motorer och isolation mellan saker som skall vara isolerade så är det bra med en multimeter som kan mäta höga resistanser (så du kan se om det finns liiite liite kontakt - högt motstånd)
Just det behöver du inte lägga tid på om du lämnar det med trådarna på 96 är det bra för den delen.T TristanReveur skrev:
Som många nämnt skaffa en enkel multimeter och en tvåpolig spänningsprovare det har du alktid nytta av sen också. Och har du kollat det andra som varit på tal med flödet på förångarsidan, pumpar i drift, ventiler öppna osv?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Just om det är flöde och pumparna är okej hinner jag nästan inte kolla/känna/höra innan VP bryter. Går kanske 5-10 sekunder. Har du annars något tips på hur jag kan kolla det? Ventilerna ska vara okej, kollat dem och brine står kvar på samma punkt som innan.GK100 skrev:
Just det behöver du inte lägga tid på om du lämnar det med trådarna på 96 är det bra för den delen.
Som många nämnt skaffa en enkel multimeter och en tvåpolig spänningsprovare det har du alktid nytta av sen också. Och har du kollat det andra som varit på tal med flödet på förångarsidan, pumpar i drift, ventiler öppna osv?
Du kan lossa tråd som sitter på plint 105 så startar inte kompressorn och du hinner kolla det övriga i lugn och ro. Tex öppna pluggen i änden på pumpmotorn och känn efter med en mejsel mot axeln att pumpen går. Kanske du har några termometrar där du ser primärtempen mot brunnen så de ligger kalla och lika på båda rören när du har pumpen igång osv för att utesluta olika fel där. Och sen vidare med kompressorn till och kontroll på kylsidan där kanske expansionsventilen är misstänkt om det går i lågtryck så snabbt.T TristanReveur skrev:
Yes jag har testat att lossa 105 och hör då ett flöde, men ska köra enligt ditt förslag! Tack!GK100 skrev:
Du kan lossa tråd som sitter på plint 105 så startar inte kompressorn och du hinner kolla det övriga i lugn och ro. Tex öppna pluggen i änden på pumpmotorn och känn efter med en mejsel mot axeln att pumpen går. Kanske du har några termometrar där du ser primärtempen mot brunnen så de ligger kalla och lika på båda rören när du har pumpen igång osv för att utesluta olika fel där. Och sen vidare med kompressorn till och kontroll på kylsidan där kanske expansionsventilen är misstänkt om det går i lågtryck så snabbt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden